Producent takich marek jak Żywiec, Warka i Tatra sprzedał w pierwszej połowie 2016 roku 5,8 mln hektolitrów piwa. Nieznaczny wzrost sprzedanego trunku nie przełożył się na przychody spółki, które zmalały ze względu na presję cenową.
Ilościowo w pierwszym półroczu 2016 roku Grupa Żywiec sprzedała rok do roku o około 3,5 proc. więcej piwa. Nie miało to jednak odzwierciedlenia w przychodach ze sprzedaży spółki, które zmalały o 15 proc. do poziomu 1,262 mld zł. Według firmy przyczyną jest duża konkurencja cenowa na rynku piwa.
"W pierwszym półroczu 2016 roku sprzedaż piwa w Polsce wzrosła jednocyfrowo przede wszystkim dzięki korzystnym warunkom pogodowym. Jednak nadal notujemy spadek sprzedaży w ujęciu wartościowym, co oznacza kontynuację presji cenowej na rynku" - czytamy w raporcie Grupy Żywiec.
Skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Żywiec | |||
---|---|---|---|
I półroczne 2016 roku | I półrocze 2015 roku | Zmiana | |
Przychody | 1262,423 | 1489,502 | -15,25% |
Koszty sprzedaży | 362,221 | 460,327 | -21,31% |
Koszty ogólnego zarządu | 100,585 | 68,163 | 47,57% |
Zysk na sprzedaży całości lub części udziałów jednostek zależnych lub stowarzyszonych | 36,094 | - | |
Zysk przed opodatkowaniem | 192,905 | 103,247 | 86,84% |
Zysk netto | 129,991 | 87,513 | 48,54% |
Źródło: money.pl/Grupa Żywiec |
W sumie spółka zarobiła w pierwszych sześciu miesiącach roku 129,991 mln zł, co daje prawie 50-procentowy wzrost zysku rok do roku. Tak duża poprawa wyników grupy nie jest jednak wynikiem lepszej pozycji rynkowej spółki, ale wydarzenia jednorazowego, jakim była sprzedaż jednej ze spółek zależnych.
- W pierwszym półroczu 2016 roku Grupa Żywiec utrzymała pozycje rynkową pomimo zwiększonej aktywności promocyjnej konkurencji. Inwestycje w silne marki, szczególnie w segment premium i piw regionalnych oraz zmiany w modelu biznesowym wprowadzone w ostatnich latach przynoszą dalsze rezultaty. Finalizacja sprzedaży 80 proc. udziałów w spółce Distribev na początku roku jednorazowo wpłynęła pozytywnie na nasze wyniki - powiedział Guillaume Duverdier, prezes Grupy Żywiec cytowany w sprawozdaniu zarządu.
W lutym 2016 roku spółka poinformowała o sprzedaży na rzecz firmy Orbico 80 proc. udziałów w Distribev za kwotę 91,6 mln zł. Grupa Żywiec zachowała 20 proc. udziałów
Notowania akcji Grupy Żywiec w tym roku src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1451602800&de=1470065400&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=ZWC&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Producent piwa zwraca uwagę na sezonowość tego biznesu. Największa sprzedaż przypada na miesiące letnie. Osiągnięte w pierwszym półroczu 2016 roku przychody stanowiły 40,3 procent wszystkich przychodów spółki zrealizowanych w ubiegłym roku.
Na koniec czerwca 2016 roku Żywiec zatrudniał 1152 osoby, czyli o 27 mniej w stosunku do stanu z połowy poprzedniego roku. Ma cztery zakłady produkcyjne, które znajdują się w Żywcu, Warce, Leżajsku i Elblągu. Głównym właścicielem spółki jest Heineken. Firma posiada 65,16 procent udziałów w spółce.