Druga co do wielkości polska spółka paliwowa odnotowała w trzecim kwartale tego roku prawie 380 mln złotych zysku netto. To więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. W ciągu ostatnich 12 miesięcy firma otworzyła 21 stacji, ale nadal nie udało się jej pod tym względem wyprzedzić koncernu BP posiadającego w Polsce ponad 500 stacji.
W okresie od lipca do września spółka zarobiła na poziomie netto 379,928 mln złotych, wobec 249 mln złotych straty w tym samym okresie rok wcześniej. Biorąc pod uwagę trzy pierwsze kwartały roku, Lotos również poprawił wyniki. W sumie zysk netto wyniósł w okresie od stycznia do września 711,728 mln złotych, wobec 128,036 mln złotych rok wcześniej.
W trzecim kwartale przychody ze sprzedaży Lotosu nieznacznie spadły. Ich wartość sięgnęła 5,66 mld złotych wobec 5,71 mld złotych w tym samym okresie rok wcześniej. Spadek rok do roku odnotowano również w okresie 9 miesięcy 2016 roku. W tym roku wyniosły one 14,565 mld złotych, wobec 17,484 mld złotych.
Opublikowany rano raport spodobał się inwestorom. Od rana Akcje Lotosu zyskują ponad 4 procent. Po godzinie sesji wzrost wynosił około 4,3 procent.
Notowania akcji Lotosu w czwartek src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1477551600&de=1477582200&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=LTS&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>
Spółka wskazuje, że wpływ na wynik miał m.in. niższy rok do roku poziom notowań cen ropy naftowej, który obniżył koszt wytworzenia produktów.
Lotos dodał także, że wyższy o 3,2 procent średniokwartalny kurs dolara częściowo zneutralizował negatywny wpływ niskich notowań ropy i gazu na wyniki segmentu wydobywczego, a spadek kwartał do kwartału kursu dolara na koniec kwartału poskutkował dodatnimi różnicami kursowymi z przeszacowania zadłużenia.
Na koniec września Lotos posiadał 480 stacji paliw. Daje mu to trzecie miejsce na tym rynku polskim, wyłączając z tego zestawienia stacje niezależne. Większą siecią sprzedaży detalicznej paliw dysponował Orlen (1759 stacji) oraz koncern BP (509 stacji). Na dalszych miejscach był m.in. Shell (424 stacje) oraz Circle K., czyli dawny Statoil (355 stacji).
Rozwój sieci stacji benzynowych przełożył się na wzrost sprzedaży paliw. W trzecim kwartale tego roku ilość sprzedanego paliwa wyniosła 365,1 tys. ton , wobec 323,6 tys. ton rok wcześniej, co daje wzrost na poziomie 12,8 procent.