Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|

Rosną zyski państwowego przewoźnika. Zarząd podnosi prognozy na cały rok

6
Podziel się:

Masa przewiezionych przez PKP Cargo towarów zwiększyła się o 3,4 proc. Z kolei tzw. praca przewozowa liczona w tonokilometrach wzrosła o 3,4 proc.

PKP Cargo wyraźnie poprawił wyniki sprzed roku.
PKP Cargo wyraźnie poprawił wyniki sprzed roku. (materiały prasowe)

Pociągi PKP Cargo przewiozły w pierwszym półroczu więcej towarów niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Zyski państwowej spółki wzrosły do 90 mln zł. Zarząd podniósł też o blisko 70 proc. prognozy całorocznych wyników.

Grupa PKP Cargo od stycznia do czerwca zarobiła "na czysto" 89,55 mln zł. To oznacza ponad 4-krotny wzrost zysków. Po pierwszym półroczu 2017 wypracowała niecałe 20 mln zł.

Na taki wynik przełożyło się ponad 2,5 mld zł przychodów ze sprzedaży. Jak podkreślają władze państwowej spółki, wzrosty wyników wynikały głównie z wyższych cen przewozowych oraz z większych przewozów.

Masa przewiezionych przez PKP Cargo towarów zwiększyła się o 3,4 proc. Z kolei tzw. praca przewozowa liczona w tonokilometrach wzrosła o 2,1 proc.

Zyski byłyby większe, gdyby nie wyższe koszty działalności. Mowa zarówno o droższych paliwach, wzroście czynszów i opłat za użytkowanie nieruchomości i taboru oraz podwyżkach wynagrodzeń.

Zobacz także: PKP Cargo brakuje rąk do pracy. Firma szuka pracowników

Większość zysków przewoźnik kolejowy wypracował w drugim kwartale. Zysk netto wyniósł 53,95 mln zł wobec 20,8 mln zł rok wcześniej. Złożyła się na to sprzedaż w wysokości prawie 1,3 mld zł wobec 1,17 mld zł w drugim kwartale 2017.

Znacząca poprawa w statystykach przekonała zarząd spółki do podniesienia prognoz na cały rok. I to znaczącego. W odniesieniu do zysków mowa aż o 68 proc. Należy jednak podkreślić, że odnoszą się one tylko do spółki matki PKP Cargo, bez uwzględniania jej spółek zależnych. Szacunki zakładają 269,9 mln zł. Po pierwszym półroczu było 129 mln zł.

Zarząd liczy, że zysk operacyjny EBITDA wyniesie 781 mln zł przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 3,9 mld zł. Chce skończyć rok z przewiezionymi 121,8 mln ton towarów (masa towarowa). Według pracy przewozowej ma to być blisko połowa całego rynku przewozów towarowych koleją w Polsce.

Nakłady inwestycyjne w tym roku mają wynieść 878,5 mln zł - o prawie 140 mln zł mniej niż w 2017.

Z wyników i prognoz zadowoleni mogą być przedstawiciele Skarbu Państwa, do którego należy jedna trzecia wszystkich udziałów w spółce.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(6)
WYRÓŻNIONE
Gdyby
6 lat temu
przerzucili jeszcze tranzytowe TIR-y na platformy kolejowe.
piwonia172
6 lat temu
WRESZCIE KTOŚ POMYŚLAŁ ZEBY PRZENIESĆ TRANSPORT NA KOEJ A NIE NA AUTOSTRADY I DROGI SZYBKIEGO RUCHU , CAŁY TRANSPORT CIEZAROWY NISZCZYŁ DROGI W POLSCE JESZCZE TIRY POWINNY TRAFIĆ NA PLATFORMY .NAJCZĘŚCIEJ BYŁY DOPUSZCZALNYM TONAŻEM PRZEŁADOWANE. NIECH ZROBIĄ Z NIMI PORZADEK.
piwonia172
6 lat temu
WRESZCIE KTOŚ POMYŚLAŁ ZEBY PRZENIESĆ TRANSPORT NA KOEJ A NIE NA AUTOSTRADY I DROGI SZYBKIEGO RUCHU , CAŁY TRANSPORT CIEZAROWY NISZCZYŁ DROGI W POLSCE JESZCZE TIRY POWINNY TRAFIĆ NA PLATFORMY .NAJCZĘŚCIEJ BYŁY DOPUSZCZALNYM TONAŻEM PRZEŁADOWANE. NIECH ZROBIĄ Z NIMI PORZADEK.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (6)
441`
6 lat temu
Tiry na tory ! Tirówki na perony !
Hossa
6 lat temu
Teraz czas na Bioton
piwonia172
6 lat temu
WRESZCIE KTOŚ POMYŚLAŁ ZEBY PRZENIESĆ TRANSPORT NA KOEJ A NIE NA AUTOSTRADY I DROGI SZYBKIEGO RUCHU , CAŁY TRANSPORT CIEZAROWY NISZCZYŁ DROGI W POLSCE JESZCZE TIRY POWINNY TRAFIĆ NA PLATFORMY .NAJCZĘŚCIEJ BYŁY DOPUSZCZALNYM TONAŻEM PRZEŁADOWANE. NIECH ZROBIĄ Z NIMI PORZADEK.
piwonia172
6 lat temu
WRESZCIE KTOŚ POMYŚLAŁ ZEBY PRZENIESĆ TRANSPORT NA KOEJ A NIE NA AUTOSTRADY I DROGI SZYBKIEGO RUCHU , CAŁY TRANSPORT CIEZAROWY NISZCZYŁ DROGI W POLSCE JESZCZE TIRY POWINNY TRAFIĆ NA PLATFORMY .NAJCZĘŚCIEJ BYŁY DOPUSZCZALNYM TONAŻEM PRZEŁADOWANE. NIECH ZROBIĄ Z NIMI PORZADEK.
Gdyby
6 lat temu
przerzucili jeszcze tranzytowe TIR-y na platformy kolejowe.