Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Damian Słomski
Damian Słomski
|

Wyniki PKP Cargo rosną. Pozytywny efekt przejęcia AWT

0
Podziel się:

Zobacz najważniejsze wnioski płynące z raportu półrocznego przewoźnika.

Wyniki PKP Cargo rosną. Pozytywny efekt przejęcia AWT
(PKP Cargo)

Przez strajki w górnictwie i opóźnienia w inwestycjach drogowych przychody największego operatora kolejowego przewozów towarowych w Polsce spadają. PKP Cargo oszczędności szuka w znaczącej redukcji zatrudnienia. Nie rezygnuje jednocześnie z inwestycji w tabor. Mimo problemów, przewoźnik notuje wzrost zysków. Wszystko dzięki skutecznemu przejęciu czeskiego konkurenta.

Grupa PKP Cargo zarobiła w pierwszym półroczu 156 mln zł. To o jedną czwartą więcej niż w tym samym okresie 2014 roku. Wzrost zysku o 28 mln zł zasługuje na uznanie, szczególnie że przychody grupy zmalały w tym okresie. Grupa za świadczone usługi przewozowe otrzymała 1,89 mld zł wobec 2,05 mld zł przed rokiem.

Dostrzegli to inwestorzy giełdowi, którzy od rana podbijają cenę akcji. Kurs PKP Cargo przed godziną 11:00 rósł blisko 5 proc.

Za jedną akcję giełdowi gracze płacą około 69,6 zł. Oznacza to, że wartość rynkowa PKP Cargo wynosi ponad 3 mld zł. Plasuje ją to wśród sześćdziesięciu największych spółek notowanych na giełdzie w Warszawie.

Zyski rosną dzięki przejęciu czeskiego przewoźnika

Zyski rosną przy spadku sprzedaży. Jak tłumaczy spółka, przejęcie czeskiego przewoźnika AWT pozytywnie wpływa na wyniki finansowe. Dzięki akwizycji grupa PKP Cargo zaksięgowała zysk na okazyjnym nabyciu w wysokości około 140 mln zł. Wartość spółki AWT po przejęciu okazała się bowiem o tyle wyższa od szacunków sporządzonych przed transakcją. Czeski przewoźnik jest warty 704 mln zł.

- Akwizycja czeskiego przewoźnika umocniła PKP Cargo - przekonuje Adam Purwin, prezes zarządu. - Procentuje dobre przygotowanie transakcji i trafne rozpoznanie synergii wynikających z przejęcia. Dzięki temu integracja AWT i PKP Cargo już teraz daje liczne korzyści spółce, pracownikom i akcjonariuszom. Przejęcie AWT oraz uzyskanie możliwości dynamicznego rozwoju działalności w Europie otwiera nowy rozdział w historii. Jesteśmy w tej chwili silnie obecni z naszą ofertą i naszymi pociągami na Węgrzech, Słowacji oraz w Czechach - dodaje prezes.

Rynek przewozów towarowych zdominowany przez PKP Cargo

Na krajowym rynku kolejowych przewozów towarowych w czerwcu, obok PKP Cargo, działało 63 operatorów. Mimo dużego rozdrobnienia, PKP Cargo ma 47,9 proc. rynku dla siebie.

źródło: PKP Cargo

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 roku koleją przewieziono 106,1 mln ton towarów, co oznacza spadek o 2,4 proc. w skali roku. Było to spowodowane przede wszystkim: strajkami w Jastrzębskiej Spółce Węglowej oraz Kompanii Węglowej, konfliktem zbrojnym na Ukrainie w rejonie Donbasu, co wpływa na poziom przewozów m.in. metali oraz opóźnieniami w procesie inwestycji drogowych (niższe poziomy przewozów kruszyw).

Blisko połowa przewożonych towarów to węgiel kamienny. Pozostałe główne pozycje to kruszywa i materiały budowlane, metale i rudy oraz produkty chemiczne.

Grupa prowadzi i stale rozwija działalność operacyjną na terenie Słowacji, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii, Litwy oraz Węgier. Jest też zaangażowana w obsługę i dalszy rozwój przewozów w ramach szlaku prowadzącego z Chin przez Polskę do Europy Zachodniej, czego efektem są prace dotyczące utworzenia spółki joint
venture.

Spółka redukuje zatrudnienie i kontynuuje inwestycje

Z myślą o poprawie efektywności, PKP Cargo nadal obniża koszty. Przeprowadzone w pierwszej połowie 2015 roku programy dobrowolnych odejść mają przynieść oszczędności na poziomie minimum 120 mln zł rocznie.

W pierwszym półroczu przeciętne zatrudnienie w grupie PKP Cargo zmniejszyło się o 1 359 etatów, głównie w następstwie prowadzenia procesu optymalizacji zatrudnienia w postaci Programu Dobrowolnych Odejść. W wyniku weryfikacji zgłoszeń do pierwszego etapu programu, wyrażono zgodę na skorzystanie z niego przez 3 041 pracowników. Osoby te przestały być pracownikami począwszy od 1 lutego 2015 r.

Dodatkowo zarząd 10 maja podjął uchwałę w przedmiocie kontynuacji optymalizacji zatrudnienia poprzez realizację PDO. W wyniku weryfikacji zgłoszeń do drugiego etapu, wyrażono zgodę na skorzystanie z Programu przez 874 pracowników. Osoby te przestały być pracownikami PKP Cargo począwszy od 1 lipca 2015 r.

- W drugim półroczu skala oszczędności może być "znacznie większa" niż w pierwszej połowie roku, gdy spółka obniżyła koszty o 2 proc. r/r - poinformował agencję ISBnews członek ds. finansowych Łukasz Hadyś. Dodatkowe efekty oszczędnościowe będzie miał także rozpoczęty Program 100+. Dzięki niemu koszty w ciągu 2 lat powinny zmniejszyć się o dalsze co najmniej 100 mln zł w 4 obszarach: IT, zaplecze utrzymaniowo-naprawcze, potrzeby zakupowe, eksploatacja taboru.

Grupa szuka oszczędności, ale jednocześnie nie rezygnuje z inwestycji. W pierwszym półroczu na zakupy wagonów i teleinformatyzację (zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania) wydała około 30 mln zł. Całkowite nakłady inwestycyjne wyniosły 231 mln zł.

Inwestycje grupy PKP Cargo w pierwszym półroczu 2015 (w mln zł)
wyszczególnienie nakłady
naprawy okresowe lokomotyw 75,5
naprawy okresowe wagonów 62,6
modernizacja lokomotyw 51,4
teleinformatyzacja 19,6
zakupy wagonów 11,4

źródło: PKP Cargo

Grupa PKP CARGO jest drugim największym operatorem kolejowych przewozów towarowych w Unii Europejskiej. Jest też liderem krajowego podwórka. Współpracuje z największymi polskimi i światowymi grupami kapitałowymi, w tym m.in. z ArcelorMittal, PKN Orlen, PGNiG, Grupą Lafarge, Grupą Azoty, Węglokoksem, Jastrzębską Spółką Węglową, Kompanią Węglową, Grupą Enea, Grupą PGE, International Paper oraz Grupą Tauron.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)