Plast-Box zwiększył zyski o 169 proc. w ciągu roku. To zasługa m.in. poprawie wyników działalności na Ukrainie. Galopująca inflacja i trudna sytuacja państwa nie przeszkadza Polakom w osiąganiu zysków.
Spółka córka Plast-Box Ukraina, zależna od polskiej spółki, producenta opakowań z tworzyw sztucznych, w okresie pierwszego kwartału zwiększyła przychody wyrażone w hrywnach o 6,7 proc. do 45,6 mln hrywien i osiągnęła stopę zysku operacyjnego EBITDA w wysokości 13,2 proc.
Cała grupa kapitałowa w pierwszym kwartale zwiększyła zysk netto o 169 proc. do 1,9 mln zł i uzyskała stopę zysku netto 5,5 proc. oraz stopę EBITDA 15,5 proc. Od stycznia do marca 2016 roku wypracowała 35,7 mln zł skonsolidowanych przychodów wobec 35,0 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego, co stanowi 2,2 proc. wzrostu rok do roku. Spółka matka w tym czasie przynosząca ponad 90 proc. przychodów urosła o 10,5 proc.
- Specyfika sytuacji na Ukrainie wpływa na ocenę wyników grupy kapitałowej Plast-Box - mówi wiceprezes Plast-Boksu Krzysztof Pióro. - W ubiegłym roku w pierwszym kwartale grupa uzyskała unikalnie wysoką stopę EBITDA wynoszącą 19,1 proc., na co miała wpływ stopa EBITDA wykazana w spółce córce na Ukrainie w wysokości 38,6 proc., a ta z kolei była skutkiem gwałtownego wzrostu cen produktów, nadganiających galopującą wówczas na Ukrainie inflację.
Sama spółka matka, czyli Plast-Box S.A. ze Słupska, w pierwszym kwartale 2016 odnotowała wzrost sprzedaży do 32,6 mln zł (+10,5 proc.), wzrost wartości zysku operacyjnego EBITDA o 18,9 proc. do 4,3 mln zł, i wzrost zysku netto o 27,6 proc. do 2,1 mln zł.
- Od stycznia do marca 2016 grupa Plast-Box notuje wprawdzie obniżenie wartości i stopy EBITDA w stosunku do roku ubiegłego, ale jako skutek porównania do nienaturalnie wysokich wyników operacyjnych - mówi prezes zarządu Plast-Box S.A. Grzegorz Pawlak.- Obecnie wyniki grupy kapitałowej są już o wiele mniej niż w ubiegłym roku zaburzone przez spadek wartości hrywny, o czym świadczy dobra branżowa rentowność operacyjna i satysfakcjonujący poziom stopy zysku netto. Zwracamy też uwagę na znakomite wyniki spółki matki, która wciąż poprawia wydajność, mimo małych inwestycji w dwóch poprzednich latach.
Plast-Box dostarcza swoje produkty do większości krajów europejskich. W pierwszym kwartale 2016 roku eksport do Unii Europejskiej, w tym do Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, stanowił ponad 40 proc. udziału w przychodach grupy. Od stycznia do marca tego roku sprzedaż eksportowa na rynki unijne wzrosła o 10,4 proc. do 14,4 mln zł.
Notowania akcji Plast-Box src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1455615888&de=1463411400&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=PLX&colors%5B0%5D=%230082ff&st=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
- Pracujemy nad wzrostem sprzedaży i realizujemy tak potrzebne spółce inwestycje w nowe maszyny. Zarząd dokładnie wie co robić, realizując strategiczny plan rozwoju na lata 2016-2021 - informuje prezes Pawlak. - Nasze akcje stanowią obecnie dużą szansę inwestycyjną, bo są poważnie niedoszacowane, a zarząd przewiduje kolejny udany rok dla spółki - ocenia.