Perspektywy dla rynku mieszkaniowego w Polsce są dobre. Takie prognozy cieszą czołowego producenta farb i lakierów. Śnieżka liczy na dalszy wzrost zysków. W pierwszym półroczu zarobiła o jedną piątą więcej niż rok wcześniej, mimo niesprzyjającej sytuacji na kluczowych dla niej rynkach na Ukrainie i Białorusi.
Śnieżka w ciągu sześciu pierwszych miesięcy tego roku zarobiła "na czysto" 23,1 mln zł. O 4 mln zł więcej niż w tym samym okresie 2014 roku. Producent farb zanotował blisko 6-proc. wzrost sprzedaży głównego produktu, czyli wyrobów dekoracyjnych (przede wszystkim farb i lakierów). W kilku mniej znaczących kategoriach wypadł jednak nieco gorzej.
Struktura sprzedaży w Śnieżce (w milionach złotych) | |||
---|---|---|---|
wyszczególnienie | I półrocze 2015 | I półrocze 2014 | zmiana |
wyroby dekoracyjne | 224 | 212 | 6% |
chemia budowlana | 35 | 38 | -8% |
wyroby przemysłowe | 4 | 4 | 0% |
towary | 20 | 21 | -5% |
pozostałe | 5 | 5 | 0% |
razem | 289 | 283 | 2% |
źródło: sprawozdanie półroczne grupy Śnieżka
Wpływ na uzyskiwane przez grupę wyniki ma sytuacja panująca na rynku budownictwa mieszkaniowego. Zgodnie z informacjami GUS w pierwszym półroczu 2015 roku oddano do użytku mniej mieszkań ogółem, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (o 4 proc.). Jedynie w sektorze budownictwa indywidualnego zanotowało dodatnią dynamikę, choć mowa o wzroście o zaledwie 2,2 proc.
Spółka liczy na popyt na swoje produkty w związku z pozytywnymi prognozami dla rynku w przyszłości. W porównaniu do roku poprzedniego, o 13 proc. wzrosła liczba wydanych pozwoleń na budowę mieszkań, a także liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto (wzrost o 11,2 proc.).
Struktura sprzedaży Śnieżki w pierwszym półroczu 2015 src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1420099200&de=1440689400&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=CCC&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
źródło: raport półroczny Grupy Kapitałowej Śnieżka
Blisko 20 proc. sprzedaży spółka notuje poza Polską. Najważniejszymi partnerami jest Ukraina i Białoruś. Tu jednak sytuacja rynkowa jest znacznie gorsza. Gospodarka Ukrainy znajduje się w stanie głębokiego kryzysu, czego potwierdzeniem jest odnotowany w pierwszym kwartale spadek PKB w wysokości 17,2 proc., w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Wyraźnie zmniejszył się także popyt wewnętrzny, poprzez spadek siły nabywczej ludności.
Kolejnym ważnym obszarem eksportowym jest Białoruś. Również tu sytuacja wygląda źle. Kurczenie się tamtejszej gospodarki to nie jedyny problem. W wyniku wzrostu inflacji, w dalszym ciągu spada siła nabywcza konsumentów oraz postępuje zubożenie społeczeństwa.
Śnieżka aspiruje do bycia liderem regionu
Długoterminowa strategia rozwoju Śnieżki zakłada pozycję numer jeden na rynku farb i lakierów w Europie Środkowo-Wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem rynku polskiego, ukraińskiego, białoruskiego, mołdawskiego i rosyjskiego.
Spółka chce zrealizować cel poprzez aktywność w trzech obszarach: wzrost udziału wyrobów w sieciach marketów budowlanych, kontynuowanie programu budowy sieci salonów i sklepów partnerskich Śnieżki oraz przejęcia.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka SA jest wiodącą spółką w grupie kapitałowej Śnieżka i czołowym producentem farb i lakierów w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Działa od 1984 roku. Do głównych marek spółki należą: Śnieżka, Magnat, Vidaron, Foveo-Tech, Beston i Proximal.