Vistula oraz Próchnik w pierwszym półroczu poprawiły wyniki. Producenci eleganckiej odzieży męskiej odnotowali odpowiednio 12 i 2,3 mln złotych zysku netto, ale nie zadowoliło to inwestorów. Coraz ważniejszym elementem działalności tych firm staje się sprzedaż online.
W pierwszych 6 miesiącach 2016 roku spółka miała 12,08 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 10,13 mln zł zysku rok wcześniej. Wartość przychodów ze sprzedaży sięgnęła poziomu 273,77 mln zł wobec 235,79 mln zł rok wcześniej.
Według raportu spółki, w okresie od stycznia do czerwca tego roku osiągnęła ona wzrost sprzedaży wszystkich marek należących do grupy. Wzrost Vistuli wyniósł 18,9 mln złotych (+24 procent), Wólczanki 4,4 mln zł (+14 procent), Deni Cler Milano 2,2 mln zł ( +12 procent).
Marża brutto na sprzedaży segmentu odzieżowego w pierwszym półroczu 2016 roku wyniosła 89,7 mln zł i była o 14,0 procent wyższa od wygenerowanej w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Spółka podaje, że w sprzedaży detalicznej obserwuje istotny wzrost udziału sprzedaży internetowej. Cechuje się ona mniejszą marżą w stosunku do tradycyjnej sprzedaży w salonach. Powoduje to zmniejszenie wskaźnika marży brutto w relacji do przychodów, który w pierwszym półroczu 2016 roku wyniósł 52,9 procent w stosunku do 53,5 procent w pierwszym półroczu 2015 roku.
Notowania akcji Vistuli w środę src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1472626800&de=1472657400&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=VST&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>
Przychody w segmencie jubilerskim grupy kapitałowej Vistula Group w tym okresie wyniosły 104,1 mln zł i były wyższe o 15,5 mln zł niż rok wcześniej (+17,5 procent). Vistula podała, że wzrost sprzedaży segmentu jubilerskiego został osiągnięty dzięki rosnącej sprzedaży z 1 metra kwadratowego oraz zwiększeniu powierzchni sprzedaży (wzrost powierzchni o 11,4 procent w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku).
Marża brutto na sprzedaży segmentu jubilerskiego wyniosła 54,0 mln zł i była o 18,3 procent wyższa rok do roku. Wskaźnik marży brutto przyrównany do przychodów wzrósł do poziomu 51,9 procent w pierwszym półroczu 2016 roku w stosunku do 51,5 procent rok wcześniej.
Sieć sprzedaży detalicznej, liczyła ponad 330 lokalizacji łącznie z salonami franczyzowymi marek Vistula, Wólczanka i Deni Cler. Na koniec czerwca powierzchnia sprzedaży sieci detalicznej zwiększyła się do ok. 28,6 tys. metrów kwadratowych.
Vistula Group S.A. specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji biżuterii oraz kolekcji mody dla kobiet i mężczyzn. Od 2000 roku podstawą strategii spółki jest koncentracja wokół funkcji "operatora" marek, projektanta odzieży i dystrybutora na rynku detalicznym. W 2015 roku spółka miała 518 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Próchnik poprawia marże
Próchnik odnotował 2,34 mln zł skonsolidowanego zysku netto w pierwszej połowie 2016 roku wobec 0,1 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 27,84 mln zł wobec 19,83 mln zł rok wcześniej.
Osiągnięte wyniki finansowe odpowiadały założeniom budżetowym przyjętym na rok bieżący. Wzrost kosztów związanych ze znaczącym zwiększeniem zatrudnienia w salonach sprzedaży oraz centrali spółki przełożył się na skokowy wzrost przychodów. Podejmowane działania outsourcingowe (księgowość, kadry, magazyn) generowały dodatkowe koszty, które zostaną zmitygowane do końca bieżącego roku budżetowego. Niemniej spółka poprawiła osiąganą marżę brutto (56,5 procent w 2015 roku do 58,6 procent w roku 2016), przy jednoczesnym wzroście przychodów ze sprzedaży o 40 procent (8 mln złotych) - podano w raporcie.
Notowania akcji Próchnika w środę src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1472626800&de=1472657400&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=PRC&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>
"W opinii zarządu, zrealizowane wyniki potwierdzają słuszność przyjętej strategii rynkowej, zgodnie z którą sprzedaż realizowana jest poprzez zoptymalizowaną sieć salonów offline oraz wyspecjalizowany kanał online a produkt oferowany jest po konkurencyjnych i porównywalnych z ofertą konkurencji cenach" - czytamy dalej.
Próchnik S.A. jest spółką handlową z branży odzieżowej, zlecającą produkcję projektowanych przez siebie kolekcji firmom zewnętrznym. Specjalizuje się w produkcji odzieży męskiej. Spółka jest notowana na GPW od pierwszej sesji giełdowej (16 kwietnia 1991 roku). W 2015 roku miała 44,67 mln zł skonsolidowanych przychodów.