Dzięki przejęciom Wirtualna Polska w pierwszym półroczu tego roku podwoiła zyski. Do portfela grupy dołączył m.in. portal Nocowanie.pl, a jak czytamy w raporcie, zarząd na bieżąco analizuje możliwości przeprowadzenia kolejnych inwestycji. Według danych Gemius/PBIW portale grupy odwiedziło w czerwcu 19,4 mln użytkowników.
Zysk netto Wirtualnej Polski w pierwszym półroczu wyniósł prawie 21 mln złotych, czyli ponad 2-krotnie więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży urosły do poziomu 189 mln złotych, wobec 145 mln złotych rok wcześniej, a zysk przed opodatkowaniem z wyłączeniem kosztów amortyzacji (EBITDA)
wyniósł 56,8 mln złotych.
Półroczne dane finansowe Wirtualnej Polski (dane w tys. złotych) | |||
---|---|---|---|
I półrocze 2016 | I półrocze 2015 | Zmiana | |
Przychody ze sprzedaży | 189 217 | 145 274 | 30,2% |
Zysk na działalności operacyjnej | 36 825 | 27 071 | 36,0% |
Zysk przed opodatkowaniem | 27 496 | 13 450 | 104,4% |
Zysk netto | 20 994 | 9 600 | 118,7% |
EBITDA | 56 781 | 41 556 | 36,6% |
Źródło: money.pl/Wirtualna Polska |
Lepsze rok do roku wyniki spółka odnotowała również w samym drugim kwartale tego roku. W okresie od kwietnia do czerwca tego roku przychody wyniosły 101 mln złotych i były o prawie 30 procent wyższe rok do roku. Zysk netto spółki sięgnął poziomu 13 mln złotych.
Kwartalne dane finansowe Wirtualnej Polski (dane w tys. złotych) | |||
---|---|---|---|
II kwartał 2016 | II kwartał 2015 | Zmiana | |
Przychody ze sprzedaży | 100 768 | 77 775 | 29,6% |
Zysk na działalności operacyjnej | 22 273 | 16 348 | 36,2% |
Zysk przed opodatkowaniem | 16 936 | 13 406 | 26,3% |
Zysk netto | 12 809 | 10 095 | 26,9% |
EBITDA | 32 385 | 23 781 | 36,2% |
Źrodło: money.pl/Wirtualna Polska |
W sprawozdaniu spółka podkreśla jednak, że wyniki te nie są w pełni porównywalne. "Istotne zmiany wyników grupy są częściowo spowodowane akwizycjami dokonywanymi przez grupę w 2015 roku polegającymi na nabyciu spółki Enovatis SA, Grupy NextWeb Media oraz spółek Finansowysupermarket Sp. z o.o., Web Broker Sp. z o.o. oraz Allani Sp. z o.o." - czytamy w raporcie.
Po wyłączeniu wpływu dokonanych przez spółkę przejęć, przychody grupy Wirtualna Polska wzrosły o 12 procent w pierwszym półroczu oraz o 11,1 procent w drugim kwartale.
"W trakcie bieżącego roku finansowego skład grupy kapitałowej ulegał kolejnym zmianom, z których najistotniejszymi było nabycie w marcu 2016 roku udziałów w TotalMoney.pl Sp. z o.o., a także nabycie w czerwcu 2016 roku udziałów w spółce Nocowanie.pl Sp. z o.o." - napisano w raporcie Wirtualnej Polski.
Notowania akcji Wirtualnej Polskie podczas środowej sesji src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1472626800&de=1472657400&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=WPL&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>
Jak podaje spółka w bilansie, dzięki tym przejęciom wartość firmy w ciągu ostatniego półrocza wzrosła o 12,1 procent. Jest to wynik rozliczenia nabycia udziałów i rozpoznania nowej wartości firmy na akwizycjach TotalMoney.pl Sp. z o.o. (8.820 tys. złotych) oraz Nocowanie.pl Sp. z o.o. (16.793 tys. złotych), a także ze wzrostu o odpowiednio 533 tys. złotych oraz 46 tys. złotych dotychczasowej ustalonej prowizorycznie wartości firmy uzyskanej przy zakupie udziałów w Enovatis SA oraz Finansowysupermarket.pl Sp. z o.o.
Oprócz wspomnianych przejęć, na wynik spółki znaczący wpływ miało zwiększenie efektywności analizy zachowań użytkowników dzięki postępowi z możliwości analizowania dużych zasobów danych, jakie posiada spółka (BIG Data). Dzięki temu treści publikowane na portalach grupy są bardziej dostosowane do wymagań użytkownika. "Grupa ma istotny potencjał zwiększenia efektywności operacyjnej m.in. dzięki wprowadzeniu personalizacji treści, a także dzięki personalizacji reklam, których efektywność zwiększa się przez wyeliminowanie reklam produktów, którymi dany użytkownik nie jest zainteresowany" - dodano w raporcie.
Ponad 19 mln użytkowników
Grupa jest właścicielem horyzontalnych portali internetowych - Wirtualnej Polski i o2. Prowadzi również specjalistyczne serwisy zajmujące się tematyką biznesową (money.pl, Biztok), portale dotyczące nowych technologii (Dobreprogramy), portale o tematyce sportowej (Sportowe Fakty, portale o charakterze rozrywkowym jak np. Pudelek, portale dotyczące zdrowia i rodzicielstwa (abcZdrowie, Parenting.pl), a także internetowe rozgłośnie radiowe (OpenFM i PolskaStacja). Ponadto, spółka prowadzi działalność reklamową i oferuje możliwość korzystania z bezpłatnej poczty elektronicznej.
Jak podaje grupa Wirtualna Polska w raporcie finansowym, według badania Gemius/PBIW, w czerwcu portale grupy odwiedziło 19,4 mln użytkowników, którzy spędzając na stronach grupy 105 mln godzin wykonali 3,1 mld odsłon. W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca tego roku dziennie portale grupy Wirtualna Polska odwiedzało 8,5 mln osób.
Kolejne przejęcia?
W kolejnych okresach na wyniki Wirtualnej Polski kluczowy wpływ będzie miała konkurencja na rynku reklamy, sytuacja gospodarcza w Polsce, tempo wzrostów na reklamę online, rozwój handlu elektronicznego w Polsce oraz aktywna działalność akwizycyjna. "Zarząd na bieżąco analizuje możliwości inwestycji w spółki świadczące usługi zbliżone do usług Grupy lub wobec nich komplementarne, które mogą uzupełnić portfolio produktów i usług Grupy oraz uczestniczy w procesach akwizycyjnych" - napisano w raporcie.
<col style="width: 48pt;" span="4" width="64">
aa | II kwartał 2016 | II kwartał 2015 | Zmiana |
---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży | 100 768 | 77 775 | 29,6% |
Zysk na działalności operacyjnej | 22 273 | 16 348 | 36,2% |
Zysk przed opodatkowaniem | 16 936 | 13 406 | 26,3% |
Zysk netto | 12 809 | 10 095 | 26,9% |
EBITDA | 32 385 | 23 781 | 36,2% |