W I kwartale 2018 r. baza Systemu DZ wzrosła o 28,7 tys. szt. i zawierała łącznie ponad 1,8 mln szt. dokumentów zastrzeżonych z powodu ich zagubienia lub kradzieży.
"Stale rośnie świadomość potrzeby ochrony własnej tożsamości poprzez wykorzystanie Systemu DZ. Związek Banków Polskich przykłada ogromną wagę do kwestii bezpieczeństwa. Stąd m.in. powołanie ostatnio Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz prowadzenie coraz szerszych działań edukacyjne - m.in. w programach Nowoczesne Zarządzanie Biznesem Centrum Prawa Bankowego i Informacji oraz Bankowcy dla Gospodarki koordynowanego przez Warszawski Instytut Bankowości we współpracy z kilkuset instytucjami, bankami i samorządami" - powiedział prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz, cytowany w komunikacie.
"Wzrost liczby zastrzeżeń oznacza spadek przestępczości. Od 2003 r. ponad czterokrotnie wzrosła liczba zastrzeżonych dokumentów tożsamości, jednocześnie ponad trzykrotnie spadła liczba przestępstw związanych z posługiwaniem się dokumentami innej osoby. Od 2008 r. System DZ zablokował 75,7 tys. w prób wyłudzeń kredytów o łącznej kwocie 4,2 mld zł" - dodał koordynator kampanii Grzegorz Kondek.
System Dokumenty Zastrzeżone ZBP to ogólnopolska baza milionów skradzionych i zagubionych dokumentów. Chroni przed wyłudzeniami z użyciem cudzej tożsamości. Zastrzegać dokumenty powinni wszyscy - nie tylko klienci banków. To najważniejszy krok, który trzeba zrobić natychmiast, gdy utracimy np. dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy. W kilka minut dane trafiają do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm korzystających z systemu.