Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Zysk netto Eurocash poniżej oczekiwań

0
Podziel się:

Sprzedaż w 2014 r. nieporównywalna ze względu na pozbycie się sklepów Stokrotka.

Luis Amaral, prezes Eurocash SA
Luis Amaral, prezes Eurocash SA (Eurocash)

Zysk netto grupy Eurocash w czwartym kwartale 2014 roku wyniósł 72,3 mln zł wobec 74,8 mln zł zysku rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie. Konsensus PAP zakładał 81,2 mln zł zysku.

Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w czwartym kwartale wzrosła o 5,1 proc. r/r, do 4,45 mld zł. Ankietowani przez PAP analitycy spodziewali się przychodów na poziomie 4,56 mld zł.

Rentowność brutto na sprzedaży wyniosła w czwartym kwartale 11,37 proc., a w całym zeszłym roku sięgnęła 10,68 proc. Rok wcześniej był to odpowiednio: 10,92 i 10,12 proc.

Poprawa skonsolidowanej marży brutto grupy w całym 2014 roku była związana z efektami procesu restrukturyzacji i integracji przeprowadzonego w Eurocash Dystrybucja, a także z uzyskaniem przez Grupę Eurocash rocznych bonusów handlowych na znormalizowanym poziomie w porównaniu z 4 kwartałem 2013 roku.

Zysk operacyjny grupy Eurocash w czwartym kwartale sięgnął 125 mln zł wobec 114,9 mln zł konsensusu PAP i 94,4 mln zł przed rokiem.

Wynik EBITDA grupy wyniósł w czwartym kwartale 2014 roku 157,3 mln zł wobec 151,6 mln zł oczekiwanych przez rynek i 124,1 mln zł rok wcześniej. Marża EBITDA wzrosła o 0,60 p.proc. do 3,5 proc.

4Q2014 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD2014 rdr
Przychody 4446 4557 -2,40% 5,10% -1,40% 16964 2,60%
EBITDA 157,3 151,6 3,80% 26,80% 39,50% 413 2,60%
EBIT 125 114,9 8,80% 32,50% 55,30% 287 0,50%
Zysk netto 72,3 81,2 -11,00% -3,40% 25,70% 181 -18,30%
marża EBITDA 3,50% 3,40% 0,18 0,6 1,04 2,40% 1
marża EBIT 2,80% 2,50% 0,28 0,58 1,03 1,70% 0,21
marża netto 1,60% 1,80% -0,16 -0,14 0,35 1,10% -7,11

W komentarzu do wyników zarząd Eurocash podał, że wzrost EBITDA związany jest z poprawą marży brutto na sprzedaży popartej redukcją kosztów. Łączne koszty operacyjne pozostały na porównywalnym poziomie pomimo konsolidacji Service FMCG oraz Inmedio. Wzrost kosztów sprzedaży związany jest z przejęciem nowych spółek, natomiast koszty porównywalne pozostały na podobnym poziomie, jak w 4 kwartale 2013 roku. Koszty ogólnego zarządu spadły o 11 mln zł.

W całym 2014 roku grupa Eurocash miała prawie 17 mld zł przychodów, 412,5 mln zł EBITDA, 287 mln zł zysku operacyjnego i 181 mln zł zysku netto.

_ Nieznaczny wzrost zysku netto w czwartym kwartale w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. związany jest przede wszystkim ze zwiększonym poziomem finansowania kapitału obrotowego (dług netto / EBITDA na poziomie 2,1) _ - napisano w komentarzu do wyników.

W czwartym kwartale 2014 roku sprzedaż formatu Cash&Carry do odbiorców zewnętrznych wyniosła 1,190 mld zł i spadła o 0,17 proc. w porównaniu do 4 kwartału 2013 r. Za okres czterech kwartałów 2014 r. sprzedaż wyniosła 4,73 mld zł, co oznacza wzrost o 3,18 proc. rdr.

Liczba hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry na koniec zeszłego roku wyniosła 168 (łącznie z 3 hurtowniami Batna). Liczba sklepów sieci abc wyniosła 6997, a ich udział w całkowitej sprzedaży Cash&Carry wyniósł w czwartym kwartale 56,04 proc. i 54,51 proc. za cztery kwartały 2014 r.

Sprzedaż hurtowa realizowana przez centra dystrybucyjne Delikatesy Centrum wyniosła w czwartym kwartale 2014 r. 471,33 mln zł i wzrosła o 5,60 proc. rdr. Za cztery kwartały 2014 r. sprzedaż wyniosła 1,8 mld zł, co oznacza wzrost o 8,67 proc. w porównaniu do odpowiedniego okresu roku poprzedniego.

Liczba sklepów należących do sieci Delikatesy Centrum wyniosła w zeszłym roku 1003 placówki.

Z kolei sprzedaż do klientów zewnętrznych zrealizowana przez Eurocash Dystrybucja wyniosła w czwartym kwartale 1,08 mld zł i spadła o 4,71 proc. r/r. W całym ubiegłym roku sprzedaż do klientów zewnętrznych wyniosła 4,27 mln zł w porównaniu do 4,8 mld zł rok wcześniej (spadek o 11,1 proc.).

Spółka podała, że niższa sprzedaż w czwartym kwartale wynikała głównie ze spadku sprzedaży do klientów niezależnych. Niższa sprzedaż za 4 kwartały narastająco wynika również z wyższej bazy w 2013 roku uwzględniającej sprzedaż do Stokrotki.

Liczba sklepów partnerskich oraz franczyzowych zorganizowanych przez spółki zależne od Grupy Eurocash (Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD) wyniosła 4362 na koniec roku 2014.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)