Eurocash odnotował 58,66 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2016 r. wobec 70,12 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 81,08 mln zł wobec 97,71 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 5 761,18 mln zł w III kw. 2016 r. wobec 5 486,57 mln zł rok wcześniej.
W okresie I-III kw. 2016 r. spółka miała 112,32 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 115,37 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 15 865,99 mln zł w porównaniu z 15 274,04 mln zł rok wcześniej.
EBITDA w III kwartale 2016 r. wyniosła 123 mln zł wobec 135 mln zł w tym samym okresie 2015 r. EBITDA za pierwsze trzy kwartały tego roku sięgnęła 281 mln zł w porównaniu z 291 mln zł rok wcześniej.
"Nieco niższy wynik EBITDA niż przed rokiem związany jest z inwestycjami w rozwój innowacyjnych formatów detalicznych ukierunkowanych na wzmocnienie pozycji rynkowej niezależnych detalistów w Polsce" - czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Grupa Eurocash podkreśla też, że utrzymuje zadłużenie na niskim poziomie - na koniec września br. dług netto stanowił 0,5-krotność wyniku EBITDA.
"W III kwartale 2016 r. sprzedaż Grupy Eurocash do klientów w Polsce wzrosła o blisko 8%, podczas gdy wzrost całego rynku FMCG w tym okresie szacowany jest na 1,8%. To oznacza, że ponownie umocniliśmy udziały rynkowe, i to niemal we wszystkich kluczowych formatach dystrybucji. Co istotne, silne wzrosty dotyczyły w szczególności sprzedaży do klientów zrzeszonych w ramach wspieranych przez Grupę Eurocash systemów partnerskich i franczyzowych. W przypadku Delikatesów Centrum, wzrost ten przekroczył 7%, a w przypadku klientów franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (czyli m.in. sklepy Groszek i Lewiatan) wyniósł 10%" - powiedział członek zarządu i dyrektor finansowy Jacek Owczarek, cytowany w komunikacie.
W formacie Delikatesy Centrum wyraźnie poprawiła się sprzedaż like-for-like, czyli dla porównywalnej liczby placówek. Hurtowa sprzedaż LFL do tej sieci franczyzowej wzrosła rok do roku o ponad 6% w III kwartale i o blisko 5% narastająco od początku roku. Lekko ujemna sprzedaż like-for-like w formacie Cash & Carry to natomiast głównie efekt otwarć rekordowej liczby nowych hal w ubiegłym roku, a także utrzymującej się deflacji hurtowych cen wyrobów mleczarskich, a także piwa i alkoholi mocnych, podano także.
"Dzięki ekspansji hurtowni Cash & Carry jesteśmy bliżej naszych klientów, ale jest to także związane ze spadkiem efektywności kosztowej całej sieci w związku z wyższymi kosztami i efektem kanibalizacji sprzedaży. W III kwartale nasililiśmy prace nad projektem poszerzenia naszej oferty dla sklepów Delikatesy Centrum o dystrybucję towarów świeżych , co zaowocowało istotnym wzrostem sprzedaży like-for-like. Docelowo realizacja tego projektu zapewni naszym klientom najwyższą jakość i unikalną ofertę w istotnych dla nich kategoriach mięsa i wędlin oraz owoców i warzyw" - dodał Owczarek.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie I-III kw. 2016 r. wyniósł 65,75 mln zł wobec 108,46 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Eurocash to największa polska grupa zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG). W ramach prowadzonych przez Grupę Eurocash sieci franczyzowych i partnerskich skupionych jest ok. 13 tysięcy niezależnych sklepów detalicznych. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.