O ponad 80 proc. spadł zysk netto grupy Żywiec. Pomimo sprzedanego piwa za blisko 600 mln zł (w trzy miesiące), "na czysto" producent zarobił zaledwie 4,5 mln zł. Władze firmy wierzą jednak, że z nadejściem cieplejszych dni wyniki poprawią się.
Sprzedaż czołowego producenta piwa w Polsce w pierwszych trzech miesiącach tego roku była o 14 mln zł niższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Przełożyło się to na znaczący spadek zysków. W przypadku podstawowej działalności (zyski operacyjne) zmniejszyły się o 67 proc.
Jeszcze gorzej wypadają statystyki na poziomie zysku netto. Mowa o 83-proc. spadku z prawie 28 mln zł do 4,5 mln zł. To najgorszy wynik od pierwszego kwartału 2015, gdy Żywiec po raz ostatni odnotował stratę ponad 4 mln zł.
W raporcie finansowym zarząd przyznaje, że negatywnie na wyniki wpłynęły niesprzyjająca pogoda oraz konkurencja na rynku. Szczególnie podkreśla agresywną konkurencję cenową w segmencie tańszych piw.
Grupa Żywiec może się za to pochwalić rosnącą sprzedażą w segmencie premium, a więc piw z wyższej półki. Z każdego hektolitra piwa przychody były wyższe o 3,4 proc. Co ciekawe, pozytywny wpływ ma m.in. oferta bezalkoholowa.
"Biorąc pod uwagę sezonowość branży piwnej, pierwszy kwartał ma najmniejszy wpływ na całościowe wyniki osiągane przez spółkę w skali roku. Mając na uwadze dalszy wzrost przychodów z każdego hektolitra piwa oraz dobrą strategię komercyjną na nadchodzący sezon, jesteśmy przekonani o pełnej realizacji tegorocznych planów" - zapewnia zarząd.
Najlepszy czas dla sprzedaży piwa Żywiec ma jeszcze przed sobą. To oczywiście sezon letni. Drugi i trzeci kwartał ubiegłego roku przyniósł ponad 200 mln zł zysku.
"Spodziewamy się, że w 2018 roku sprzedaż piwa w Polsce ustabilizuje się w wyniku pozytywnego wpływu dużych wydarzeń sportowych. Rynek wzrośnie w ujęciu wartościowym w wyniku spodziewanego wzrostu kosztów surowców i opakowań oraz dalszego wzrostu inflacji w Polsce" - pisał prezes Żywca Guillaume Duverdier przy okazji ostatniego raportu rocznego.
W ubiegłym roku grupa Żywiec sprzedała 11 236 hektolitrów piwa wobec 11 689 hektolitrów rok wcześniej.
Piwa grupy Żywiec powstają w pięciu browarach położonych w różnych zakątkach Polski, a dokładniej w: Żywcu, Elblągu, Warce, Leżajsku i Cieszynie. Grupa zatrudnia na etacie niecałe 2200 pracowników. Ponad połowa z nich zajmuje się sprzedażą i marketingiem. Za samą produkcję odpowiada mniej więcej jedna trzecia załogi.
Żywiec kojarzony z mocno z Polską, w rzeczywistości jest własnością Holendrów. Ponad 65 proc. udziałów należy do koncernu piwnego Heineken (z siedzibą w Amsterdamie). Kolejne 33 proc. należy do również holenderskiej spółki Harbin.
Główny konkurentem Żywca jest Kompania Piwowarska. To wciąż numer jeden na polskim rynku, z udziałem na poziomie około 34 proc. Do KP należą marki: Tyskie, Lech, Żubr, Dębowe, Redd's, Pilsner Urquell, Gingers, Wojak, Książęce i Kozel.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl