- Mamy to szczęście, że akurat ten rodzaj kryzysu, z którym mamy do czynienia, dotknął internet w znacznie mniejszym stopniu niż gospodarkę tradycyjną - powiedział Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding SA.
Jednak zarząd Wirtualnej Polski zarekomendował rezygnację z wypłaty dywidendy z zysku netto za 2019 rok, powołując się na bieżącą sytuacją grupy, plany inwestycyjne oraz potencjalne akwizycje. Zarząd uwzględnił także specyficzną sytuację makroekonomiczną wynikającą z pandemii Covid-19, w tym możliwe obniżenie siły nabywczej klientów, ograniczenia wydatków marketingowych czy mniejsze zainteresowanie zorganizowanymi wycieczkami zagranicznymi. W ubiegłym roku WP wypłaciła 1 zł dywidendy na akcję z zysku za 2018 rok.
Wirtualna Polska nie rezygnuje z planów akwizycyjnych w tym roku. - Nie jesteśmy w takim trybie, żebyśmy w ogóle nie zajmowali się akwizycjami z powodu koronawirusa (…). Pozostajemy aktywni na polu fuzji i przejęć. Nie spodziewałbym się, że w tym roku zrobimy bardzo dużą akwizycję. Raczej mówimy o akwizycjach małych i średnich i raczej w segmencie e-commerce - powiedział prezes.
- Przyglądamy się cały czas zagranicy. To nie jest tak, że kryzys spowodował, że zagranica jest nim bardziej dotknięta, a Polska mniej. Widzimy, że chociażby w Czechach został odmrożony ruch turystyczny, więc patrzymy na ten region. Koronawirus nic nie zmienił, poza tym, że ogólnie jesteśmy ostrożniejsi. Natomiast nie wykluczmy w tym roku przejęć - dodał.
W branży e-commerce Wirtualna Polska działa w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, nocowanie.pl, eholiday.pl), mody (domodi.pl, allani.pl), wyposażenia wnętrz (homebook.pl) i projektowania domów (extradom.pl), usług finansowych (totalmoney.pl) oraz motoryzacji (superauto.pl).
W wyniku pandemii najbardziej ucierpiała spółka Wakacje.pl, gdyż międzynarodowy ruch turystyczny praktycznie zamarł. Od początku epidemii do Świąt Wielkanocnych spadał ruch internetowy w większości kategorii e-commerce należących do Wirtualnej Polski. Natomiast po Świętach nastąpiło wyraźne ożywienie, które jest widoczne do dziś. Kategorią, która zyskała z powodu pandemii, jest m. in. turystyka krajowa.
Spółki należące do Wirtualnej Polski otrzymały dofinansowanie do wynagrodzeń z tzw. "pierwszej tarczy” na łączną kwotę około 3 mln zł, przy 500 mln zł kosztów w Holdingu z tego tytułu. Największa kwota dofinansowania, 1,2 mln zł, została przyznana spółce Wakacje.pl.
W pierwszym kwartale bardzo dobre wyniki odnotowała Telewizja WP, której przychody wzrosły o 43 proc. do kwoty ponad 6,5 mln złotych. WP chce się skupić na szukaniu synergii telewizji z e-commerce. W sierpniu rusza pierwszym autorskim programem „Remont w prezencie”, który ma pokazać właśnie synergię między telewizją oraz e-commerce.
Wirtualna Polska oceniła, że branżami, których budżety reklamowe najbardziej ucierpiały w wyniku recesji są: turystyka, motoryzacja oraz finanse, a szczególnie firmy pożyczkowe. Natomiast w mediach należących do WP w czasie epidemii intensywnie reklamowały się firmy z branży FMCG i branży farmaceutycznej.
We wtorek Wirtualna Polska podała wyniki za pierwszy kwartał. Przychody spadły o 4 proc. , a zysk EBIDTA o 6,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok temu.
Wirtualna Polska to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem Strony Głównej WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty czy autocentrum.pl.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie