Wirtualna Polska konsekwentnie buduje swoją pozycję w usługach subskrypcyjnych. Po tym, jak w 2021 roku kupiła 6,5 proc. akcji w spółce Audioteka S.A., teraz, zgodnie z zapowiedziami, powiększyła posiadany pakiet do ok. 60 proc. Transakcja zamknęła się w kwocie 95 mln zł.
Audioteka to świetnie zarządzany produkt, w szybko rosnącej kategorii usług audio. Dzięki tej akwizycji dywersyfikujemy przychody Wirtualnej Polski Media o kolejną, obok WP Pilot, usługę subskrypcyjną, z której korzysta ponad 200 tys. osób. To także druga w ostatnim czasie transakcja, która wzmacnia obecność WP na rynkach zagranicznych – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.
– Ponownie dokonujemy istotnego wzmocnienia holdingu Wirtualnej Polski w jednym z kluczowych segmentów naszej działalności. Światowe trendy wskazują na rosnące zainteresowanie użytkowników treściami audio – zamierzamy wykorzystać szansę, jaką daje to Audiotece zarówno w Polsce, jak i na innych europejskich rynkach – dodaje Adam Rogaliński, VP Corporate Development Wirtualna Polska Holding S.A.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Audioteka.pl to silna marka na rynku audiobooków
Audioteka S.A. to lider polskiego rynku audiobooków oferujący poprzez swoją platformę ponad 20 tys. tytułów, zarówno w modelu subskrypcyjnym (Audioteka Klub), jak i w sprzedaży detalicznej (Audioteka Store). Siłą Audioteki jest rozwój treści własnych, w tym znanych superprodukcji takich jak "Gra o Tron" czy "Solaris".
Dołączenie do silnej grupy medialnej stanowi kolejny ważny krok w historii Audioteki. Wspólnie z WP będziemy pracować nad poszerzeniem oferty usług audio, kontynuować produkcje własnych treści oraz rozwój technologii, nie tylko w Polsce, ale również na rynkach zagranicznych. Wierzę, że pojawienie się strategicznego inwestora będzie miało pozytywne efekty dla naszych użytkowników, pracowników i partnerów handlowych – mówi Arek Seidler, prezes zarządu Audioteka S.A.
Po transakcji dotychczasowy zespół zarządzający Audioteki będzie kontynuował współpracę ze spółką. Filarami wzrostu w kolejnych latach będą m.in. dalsze inwestycje w treści własne (w tym krótkometrażowe), promocja programu subskrypcyjnego Audioteki wraz z innymi usługami subskrypcyjnymi WP oraz intensyfikacja działań marketingowych na rynku polskim i zagranicą.
Audioteka odnotowała w 2021 r. prawie 90 mln zł przychodów, a EBITDA spółki wyniosła ponad 14 mln zł.
Wirtualna Polska stale powiększa portfolio
Wirtualna Polska to holding technologiczny; prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. W sierpniu 2022 roku z serwisów i usług internetowych spółki korzystało 22 mln Polaków. Od 2015 roku Wirtualna Polska Holding S.A. jest notowana w na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W okresie ostatnich 12 miesięcy zakończonych w czerwcu 2022 roku przychody spółki wyniosły prawie 207 mln euro, skorygowana EBITDA wzrosła do poziomu 73 mln euro.
To kolejna transakcja Wirtualnej Polski w ostatnich tygodniach. W money.pl informowaliśmy o nabyciu przez spółkę 100 proc. udziałów w firmie Benchmark.pl.
Benchmark jest piątym serwisem technologicznym w naszym portfolio. Nie tylko wzbogaca tematycznie publikowane przez nas treści, ale pozwoli zwiększyć przewagę nad konkurencją w tym obszarze. Z Benchmarkiem nasz zasięg może być niemal dwukrotnie wyższy niż kolejnego z konkurentów. Chcemy nadal współpracować z całym zespołem, który od lat tworzy serwis, zapewniając mu wysokiej jakości treści. Nasza redakcja technologiczna będzie najliczniejsza w Polsce – opowiadał tuż po transakcji Marcin Bartnicki, zastępca redaktora naczelnego Wirtualnej Polski.
We wrześniu również Wirtualna Polska Holding kupiła za kwotę 72 mln euro Szallas Group, właściciela największych krajowych portali turystycznych, umożliwiających rezerwację noclegów na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. W Polsce działa poprzez markę noclegi.pl.
W sierpniu z kolei Wirtualna Polska zainwestowała ponad 12,6 mln złotych w Patronite, największy polski serwis internetowy łączący twórców z patronami.