Stan epidemii, ogłoszony w Polsce w marcu 2020 roku w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, wpłynął na przychody spółki, zwłaszcza w obszarze e-commerce. Jednocześnie dywersyfikacja działalności prowadzonej przez poszczególne spółki holdingu pozwala minimalizować wpływ pandemii na wyniki całej Grupy.
Czytaj więcej: Bezrobocie może wzrosnąć ponad dwukrotnie. Wypadniemy z podium do drugiej dziesiątki w UE
Skorygowana EBITDA w pierwszym kwartale 2020 roku wyniosła 41 mln złotych, 6,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przychody ze sprzedaży to prawie 150 mln zł, a wypracowany zysk przekroczył 7 mln zł.
- Kryzys zmienia przyzwyczajenia Polaków, którzy chętniej niż do tej pory korzystają z zakupów online. Nie wszystkie kategorie jednakowo zyskują, a są też niestety takie, które ponoszą dotkliwe straty, jak na przykład turystyka zagraniczna - mówi Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding SA.
- Ci z nas, którzy wcześniej planowali podróże zagraniczne, dziś myślą o budowie domu czy wczasach w kraju. Beneficjantami są tutaj nasze spółki Extradom.pl i Nocowanie.pl, liderzy w swoich kategoriach w Polsce, cieszące się istotnie większym zainteresowaniem Polaków - podkreśla prezes.
Dodaje, że ograniczenie wydatków reklamowych najmniej dotknęło media internetowe. W pierwszym kwartale Wirtualna Polska Media pokazuje wzrosty wyników finansowych.
Wprowadzone ograniczenie i trudna sytuacja gospodarcza będą miały wpływ na wyniki finansowe również w drugim kwartale 2020 roku, niezależnie od wzrostów ruchu obserwowanych od drugiej połowy kwietnia. W tej chwili ruch w serwisie Nocowanie.pl jest o około 20 proc. wyższy niż w maju 2019 roku.
Bardzo dobre wyniki notuje nadająca od ponad trzech lat Telewizja WP. Osiągnęła rekordową oglądalność, która przyczyniła się do wzrostu przychodów o 43 proc. do kwoty ponad 6,5 mln złotych.
Wirtualna Polska to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem Strony Głównej WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty czy autocentrum.pl.
W branży e-commerce WP działa w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, nocowanie.pl, eholiday.pl), mody (domodi.pl, allani.pl), wyposażenia wnętrz (homebook.pl) i projektowania domów (extradom.pl), usług finansowych (totalmoney.pl) oraz motoryzacji (superauto.pl). Zgodnie z badaniem Gemius/PBI, w kwietniu 2020 roku z produktów internetowych WP korzystało 21,1 mln Polaków.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie