W kwietniu Wirtualna Polska uruchomi pierwszą testową farmę fotowoltaiczną, która będzie zasilać jedną z serwerowni. Największym źródłem emisji dwutlenku węgla firm technologicznych jest bowiem energia wykorzystywana w ich serwerowniach i centrach danych.
Od początku 2021 roku Wirtualna Polska kupuje wyłącznie energię z zielonymi certyfikatami, czyli pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Docelowo od 2023 roku wszystkie centra danych WP będą zeroemisyjne, a ich działanie będzie neutralne dla klimatu.
– Jest to wyzwanie dość ambitne, na pewno wymagające sporego hartu ducha naszego zespołu odpowiedzialnego za infrastrukturę techniczną. Jednak jesteśmy przekonani, że będziemy w stanie zrealizować ten cel i możemy się nim podzielić ze światem – powiedział podczas konferencji Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding.
Dlatego na stronie wp.pl uruchomiony został licznik, który pokazuje, o ile dzięki wprowadzonym zmianom spadła emisja dwutlenku węgla do atmosfery w porównaniu do 2020 roku. Już w 2020 roku Wirtualna Polska o 14 proc. zmniejszyła tzw. ślad węglowy, czyli emisję gazów cieplarnianych wyrażoną w ekwiwalencie CO2. Natomiast od początku tego roku plan przejścia na zieloną energię wszedł w nowy etap.
Ponadto, od wtorku użytkownicy strony głównej Wirtualnej Polski oraz ponad 20 serwisów należących do Wirtualnej Polski mogą włączyć tzw. tryb ciemny. Pozwala on na oszczędność energii w urządzeniach wykorzystujących ekrany typu OLED, na przykład w telefonach komórkowych. Dzięki trybowi ciemnemu pomieszczenia, w których korzysta się z komputerów wieczorami, mogą też być mniej oświetlone.
Wyniki w 2020 roku
We wtorek Wirtualna Polska Holding opublikowała wyniki za 2020 rok, w którym zanotowała ponad 81 mln złotych zysku netto. To oznacza wzrost o niemal 15 proc. w porównaniu do 2019 roku. Po czterech latach od startu rentowność osiągnęła również Telewizja WP. Wpływy w tym segmencie wzrosły o 30 proc.
Łączne przychody Wirtualna Polska Holding ze sprzedaży w segmentach online i tv w 2020 roku wyniosły ponad 632 mln złotych. Były niższe o prawie 11 proc. w porównaniu do 2019 roku, z powodu wyników drugiego kwartału, na które znacząco wpłynęła pandemia COVID-19. Mimo to spółka zamknęła rok zyskiem netto wyższym o 15 proc.
Wirtualna Polska to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem Strony Głównej WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty czy autocentrum.pl.
W branży e-commerce WP działa w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, nocowanie.pl), mody (domodi.pl, allani.pl), wyposażenia wnętrz (homebook.pl) i projektowania domów (extradom.pl), usług finansowych (totalmoney.pl) oraz motoryzacji (superauto.pl). Zgodnie z badaniem Mediapanel, w lutym 2021 roku z produktów internetowych WP korzystało 21,4 mln Polaków.