Giełdowy kurs LPP rósł ostro od początku września, wybijając się z dwuletnich minimów. Z 7 tys. zł miesiąc temu, 1 października zrobiło się aż ponad 8,6 tys. zł. I to by było chyba na tyle.
Akcje LPP spadały nawet o prawie 5 proc. w środę. To reakcja na wstępne wyniki finansowe. Nie okazały się zbyt optymistyczne. A po wcześniejszych wzrostach widać było, że rynek spodziewał się fajerwerków.
Zysk operacyjny wzrósł co prawda do 135 mln zł z 129 mln zł rok temu, czyli o 4,5 proc., ale nie tego spodziewali się analitycy rynkowi. Myśleli, że przy znaczącym wzroście obrotów będzie około 154 mln zł. Nic z tego.
Zobacz też: Kendall Jenner w najnowszej kampanii Reserved
Sprzedaż, i owszem, rosła o 13 proc. do 2,3 mld zł. I takiej właśnie się spodziewano. W sklepach porównywalnych (LFL), czyli bez uwzględnienia otwarć poszła w górę o 4,1 proc. Wolniej niż przychody rósł już zysk brutto ze sprzedaży - wyliczony przez odjęcie od przychodów kosztów kupna ubrań - wzrósł o 11 proc. Część problemów wzięła się więc z drożejących w Chinach ubrań.
Drożały dlatego, że kurs złotego osłabł znacząco względem dolara w trzecim kwartale. Kurs 7,4 proc. w dół w kwartale i od razu koszt kupna ubrań za granicą skoczył o tyle samo. W sklepach podwyższanie cen nie jest takie łatwe, więc nie udaje się utrzymać marż.
Czytaj też: Reserved zamyka małe sklepy w Polsce, a otwiera za granicą. Sukces w Niemczech
- Podtrzymujemy cel 53-54 proc. marży w tym roku, chociaż wysoki kurs dolara ostatnio powoduje chmury na horyzoncie - mówił dwa tygodnie temu wiceprezes Przemysław Lutkiewicz na konferencji prasowej. Informował wtedy, że cel będzie trudno do zrealizowania. I okazuje się, że jego słów lepiej słuchać.
Wiceprezes na wspomnianej konferencji dodał, że kolekcja zimowa kupowana jest już przy droższym dolarze. - Nie jesteśmy komfortowi z poziomami dolara ponad 3,9 zł, bo to będzie uderzało w nasze marże w przyszłym roku - powiedział. Informował, że firma myśli o podwyższaniu cen. Obecny kurs dolara to 4,01 zł.
Szczegółowy raport finansowy za trzeci kwartał zostanie opublikowany 19 listopada. Kolejny kwartał będzie czteromiesięczny, bo spółka zmienia rok obrotowy na luty-styczeń. Następne wstępne wyniki LPP ukażą się więc dopiero na początku lutego.
Powierzchnia handlowa sklepów Reserved, Mohito, House, Cropp i Sinsay na 30 września wyniosła 1 168 tys. mkw. To oznacza wzrost o 13 proc. rdr.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl