Eurocash zaprezentował wyniki drugiego kwartału. To właściciel: Delikatesów Centrum, Mili i Eko oraz dostawca sieci: abc, Euro, Groszek, Lewiatan, czyli jedna z największych sieci detalicznych w Polsce. Raporty Eurocashu dają obraz tego, co się w polskim handlu dzieje.
Z danych wynika, że sprzedaż detaliczna żywności w Polsce wzrosła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (od sierpnia 2018 do lipca 2019) o 5,6 proc., w tym sklepy małoformatowe sprzedały o 6 proc. więcej. Traciły hiper- i supermarkety - sprzedaż tam malała o 0,3 proc. Likwidacja największych marketów Tesco ma swoje przyczyny. Najwyraźniej dla polskiego klienta kluczowa zaczyna być bliskość sklepu, a nie szeroki asortyment towarów do wyboru.
Zobacz też: Kłopotliwe przepisy ws. żywności. Pomysł na nowe oznaczenie terminu przydatności do spożycia
Największym wygranym są dyskonty. Biedronka i Lidl oraz inne jednostki, które określa się tym mianem, zwiększały sprzedaż o aż 9 proc. - podaje Eurocash w raporcie.
Giełda docenia
Patrząc na wyniki Eurocashu widać, że jego grupa sklepów rośnie szybciej niż rynek. Zyski netto grupy Eurocash wzrosły o 38 proc. dok do roku do 49,7 mln zł, a przychody o 12 proc. do 6,4 mld zł. Spółka znacząco przebiła tym oczekiwania analityków. W przypadku zysku netto o aż jedną piątą.
Giełda od razu zareagowała. Notowania skoczyły o ponad 4 proc., przebijając poziom 19 zł. Akcje były w trendzie spadkowym właściwie już od lutego 2016. Wzrost zysków może dać szansę na wybicie z tego trendu.
Eurocash intensywnie rozbudowuje własną i obsługiwaną sieć detaliczną. Liczba sklepów sieci abc wyniosła 8 753 na koniec czerwca 2019 r. i była o 300 większa niż przed rokiem. Sklepy partnerskie oraz franczyzowe pod markami Groszek, Euro Sklep, Lewiatan i PSD przyrosły o 138 placówek do 5040. Pod szyldem Delikatesy Centrum funkcjonuje 1339 placówek, a sieć Inmedio liczy 449 kiosków.
Do 2023 roku Eurocash planuje rozbudowę sieci Delikatesy Centrum o 900 nowych sklepów. Zbliży się w ten sposób rozmiarem do Biedronki, która rośnie ostatnio już bardzo powoli i dysponuje 2,9 tys. sklepami.
Wzrost Delikatesów Centrum odbywać ma się m.in. poprzez przejęcia regionalnych sieci supermarketów. Te mogą być chętne, bo jak pokazują dane, zakaz handlu najbardziej uderzył właśnie w ich przychody. Planowane są też otwarcia nowych sklepów. W sumie Eurocash planuje na rozbudowę wydać do 2 mld zł.
W drugim kwartale sprzedaż w Delikatesach Centrum bez uwzględnienia nowo otwieranych i przejmowanych placówek (tzw. LFL) wzrosła o 7,99 proc. rok do roku.
Sklepy własne Eurocashu pod markami: Delikatesy Centrum, Mila, Eko i Inmedio zwiększyły sprzedaż o 34 proc. rok do roku. Tak wysoka dynamika to po części efekt przejęcia spółki Partner, zarządzającej sklepami Lewiatan oraz sklepów Mila.
Partner razem z Milą dają już ponad jedną czwartą przychodów sieci detalicznej kontrolowanej przez Eurocash. Własne Delikatesy Centrum dają 14 proc., a Delikatesy Centrum franczyzowe - 37 proc. sprzedaży.
Grupa Eurocash poprawiła wyniki zarówno w hurcie, gdzie EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wzrósł do 278 mln zł w drugim kwartale 2019 z 111 mln zł rok wcześniej, jak i w detalu - gdzie EBITDA wyniósł 129 mln zł w porównaniu z 31 mln zł rok temu.
- W hurcie osiągnęliśmy wyższą sprzedaż niemal w każdym formacie. Motorem wzrostu była sprzedaż wyrobów tytoniowych, która w pierwszym półroczu br. wzrosła o ponad 10 proc. - wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash. Bardzo dobre wyniki sprzedaży osiągnęliśmy również w formacie aktywnej dystrybucji do naszych franczyzobiorców, gdzie zanotowaliśmy wzrost o ponad 11 proc. rok do roku - dodał.
Gorsze alkohole i Duży Ben
- Spadek odnotowaliśmy jedynie w dystrybucji alkoholi, co jest związane ze zmianą strategii tego biznesu oraz z prowadzoną obecnie integracją Eurocash Alkohole z Eurocash Dystrybucja, która docelowo przełoży się na dalszy wzrost efektywności segmentu hurtowego - poinformował Owczarek.
Gorzej radziły sobie nowe projekty, które zwiększyły stratę do 20 mln zł z 10 mln zł w drugim kwartale 2018. W tym sieć Duży Ben, licząca 50 sklepów. Sprzedaż LFL wzrosła w nich o 21 proc. w pierwszym półroczu. Eurocash wskazuje, że bez powiększenia sieci zysków tu nie będzie.
Eurocash oprócz rozbudowy skupia się w ostatnim czasie na redukcji kosztów. Potencjalnie może sięgnąć 150 mln zł do 2020 r. "Planowany efekt programu redukcji kosztów może zostać częściowo zredukowany poprzez wzrost poziomu płac wynikający z presji na koszty pracy oraz inflację" - informuje spółka.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl