Liczba wniosków złożonych przez konsumentów indywidualnych o odroczenie spłat rat kredytu wynosiła w tym czasie dokładnie 543 446 wniosków.
"Co bardzo istotne, liczba formalnych skarg, które zgłosili konsumenci w związku z odroczeniem rat kredytu nie przekracza 0,5% i wynosi zaledwie 2 600 skarg, które zostały złożone w związku z wnioskami klientów o odroczenie spłat rat kredytowych" - powiedział ISBnews Przemysław Barbrich z ZBP.
Jeśli chodzi o przedsiębiorców, to liczba rozpatrzonych pozytywnie wniosków o odroczenie raty kredytu wynosi 44 532. Wartość rat w rozpatrzonych pozytywnie wnioskach wynosi 17,2 mld zł.
"Jest to realizacja zapowiedzi złożonej przez polskie banki w komunikacie Związku Banków Polskich, który był ogłoszony 16 marca" - podkreślił Barbrich.
ZBP poinformował wówczas, że banki podejmują działania, które służą wprowadzeniu możliwie uproszczonych i odformalizowanych działań pomocowych dla osób oraz przedsiębiorstw będących kredytobiorcami i znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej w związku z pandemią koronawirusa COVID-19. Jak wówczas podano, banki proponują odroczenie (zawieszenie) spłaty rat kapitałowo-odsetkowych lub rat kapitałowych przez okres do 3 miesięcy i automatyczne wydłużenie o ten sam okres łącznego okresu spłaty kredytu pod warunkiem przedłużenia okresu obowiązywania zabezpieczenia spłaty kredytu.
Ułatwienia dotyczą kredytów mieszkaniowych, konsumpcyjnych dla klientów indywidualnych, kredytów dla przedsiębiorców i polegają m.in. na szybkim rozpatrywaniu wniosków tych klientów, którzy uzasadnią konieczność odroczenia (zawieszenia) spłaty kredytu ich sytuacją finansową spowodowaną pandemią koronawirusa.
Tomasz Oljasz