Zysk netto grupy Eurocash, przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, w drugim kwartale 2013 roku wyniósł 61,05 mln zł, ponad 16 proc. więcej rdr - poinformowała spółka w raporcie. Konsensus PAP zakładał 54,3 mln zł zysku.
Zysk operacyjny grupy Eurocash w II kwartale wyniósł 84,3 mln zł wobec 85 mln zł rok wcześniej. Analitycy spodziewali się zysku operacyjnego na poziomie 79,4 mln zł. EBITDA wyniosła 112,7 mln zł (wzrost o 2,2 proc. rdr) wobec konsensusu na poziomie 106,8 mln zł. Przychody grupy Eurocash wyniosły w tym okresie 4,199 mld zł i były na zbliżonym poziomie rdr. Konsensus PAP zakładał 4,362 mld zł przychodów.
W całym pierwszym półroczu skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 8,06 mld zł, co oznacza wzrost o 1,2 proc. rdr. EBITDA spadła o 4,4 proc. rdr do prawie 163 mln zł. EBIT spadł do 105,5 mln zł ze 118,8 mln zł rok wcześniej. Zysk netto jednostki dominującej wzrósł do 72,3 mln zł z 62,7 mln zł rok wcześniej.
Spółka podała, że niższa dynamika sprzedaży była efektem pogorszenia koniunktury na rynku FMCG, oraz restrukturyzacji i integracji Tradisu w ramach Grupy Eurocash.
"Osłabienie popytu konsumpcyjnego przełożyło się na niższe tempo sprzedaży like-for-like (dla tej samej liczby placówek) w formacie Cash&Carry oraz niewielki spadek LFL w sieci Delikatesy Centrum" - napisano w komunikacie prasowym.
Sprzedaż w formacie Cash&Carry w drugim kwartale 2013 r. przekroczyła 1,1 mld zł, a narastająco za sześć miesięcy ponad 2 mld zł i była o odpowiednio 7,4 proc. oraz 7 proc. wyższa rdr. Wzrost sprzedaży LFL dla Cash&Carry wyniósł w minionym kwartale 3,8 proc. oraz 6 proc. w całym pierwszym półroczu. Natomiast bez uwzględniania efektu przejęcia klientów obsługiwanych w 2012 r. przez placówki Tradis, wzrost sprzedaży dla stałej liczby hurtowni Eurocash Cash&Carry wyniósł 1 proc. w II kw. oraz 3,3 proc. w I półroczu 2013 r.
Ponad połowę sprzedaży w formacie Cash&Carry stanowiła sprzedaż do sklepów abc (5.687 placówek na koniec czerwca). Wzrost sprzedaży do sklepów abc wyniósł w II kwartale 10,6 proc., a w całym I półroczu 12,5 proc. rdr.
Sprzedaż hurtowa Eurocash w ramach sieci Delikatesy Centrum (820 placówek na koniec czerwca) wzrosła w II kwartale o 11,4 proc. rdr, do 381 mln zł, a w całym półroczu o 13,5 proc. do ponad 750 mln zł. Sprzedaż LFL zmniejszyła się natomiast w II kw. o 3,2 proc., a narastająco w ciągu 6 miesięcy o 1,2 proc. rdr.
"Tak jak zapowiadaliśmy, w okresie spowolnienia koncentrujemy się na umacnianiu udziału Eurocashu w rynku dystrybucji żywności i wspieraniu naszych klientów, czyli głównie małych i średnich sklepów detalicznych w walce z dyskontami oraz super- i hipermarketami" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu.
"Elementem tej walki jest agresywna polityka cenowa, która przekłada się na osiągane przez nas marże, szczególnie na poziomie skonsolidowanym. Obniżenie marży brutto na sprzedaży w porównywanych okresach wynikało głównie z wprowadzenia nowej polityki cenowej w Tradisie. Natomiast w ujęciu jednostkowym, czyli w Eurocash S.A., w II kwartale odnotowaliśmy poprawę marży brutto na sprzedaży rok do roku" - dodał Owczarek.
Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży w II kwartale 2013 r. wyniosła 10,16 proc., czyli o 0,92 p.p. mniej niż w tym samym okresie 2013 r. W I półroczu 2013 r. marża brutto na sprzedaży wyniosła 9,69 proc., co oznacza spadek o 0,89 p.p. rdr.
W II kwartale 2013 r. operacyjny cash flow netto Eurocashu wyniósł ponad 244 mln zł, a w całym I półroczu 287 mln zł. Na koniec czerwca zadłużenie netto grupy Eurocash wynosiło 589 mln zł, co dawało wskaźnik długu netto do EBITDA na poziomie 1,2 x.