Dekada pod hasłem innowacji
Amazon podsumowuje 10 lat działalności w Polsce. A wszystko zaczęło się od zakupu startupu IVONA Software z Trójmiasta, co dało początek pierwszemu Amazon Development Center Poland (ADCP). To tu zespoły naukowców tworzą i rozwijają m.in. technologie Text-to-Speech (TTS) i Neural Text-to-Speech (NTTS), wyznaczając nowe standardy naturalnej syntezy głosu bazującej na sztucznej inteligencji. Tak narodziła się Alexa, czyli asystent głosowy obecny dziś w setkach milionów urządzeń na całym świecie.
W ramach dalszego rozwoju nad Wisłą Amazon zainwestował m.in. w kolejne centra logistyczne, biura korporacyjne i strefę lokalną Amazon Web Services (AWS). Jak wynika z raportu Keystone, w latach 2012-2023 przeznaczył na rozwój w Polsce ponad 30 mld zł, przyczyniając się do wzrostu polskiego PKB o przeszło 31 mld zł. To ponad 7 mln zł inwestowanych każdego dnia w lokalną gospodarkę, m.in. w miejsca pracy, innowacyjne technologie, logistykę oraz wspieranie małych i średnich przedsiębiorców. Tym samym Polska stała się dla Amazon nie tylko kolebką technologii, ale także ważnym hubem europejskiej infrastruktury logistycznej. W kraju działa dziś sieć 11 nowoczesnych centrów logistycznych Amazon, w tym nowo otwarte centrum w Gorzyczkach. Obiekt specjalizuje się w obsłudze zamówień wielkogabarytowych, takich jak meble czy sprzęt ogrodowy. Tylko w pierwszym roku działalności powstanie tu ponad 1 tys. stałych miejsc pracy.
– Nie bylibyśmy w stanie rozwijać się bez zaangażowania naszych pracowników. Zarówno wysokiej klasy specjalistów IT, jak i osób wspierających naszą działalność operacyjną w centrach dystrybucji e-commerce. Nie bez znaczenia jest również sprzyjające otoczenie makroekonomiczne, współpraca z biznesem, ciągły rozwój gospodarczy Polski, a także jej położenie w centrum Europy, wspierające naszą logistykę – podsumowuje Sławomir Płonka, Dyrektor Regionalny ds. Operacji Amazon w Europie Środkowo-Wschodniej, doskonale pamiętający początki rozwoju firmy w kraju.
Amazon stworzył dotychczas ok. 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, co plasuje go wg AmCham w gronie największych amerykańskich pracodawców w Polsce. Według raportu Keystone wartość wypłacanych przez niego wynagrodzeń przekroczyła w ciągu 10 lat 19 mld złotych.
Inwestycje w rozwój MŚP
Jednym z kluczowych założeń Amazon od zawsze był – i nadal jest – rozwój potencjału sprzedażowego lokalnych partnerów. To właśnie mali i średni przedsiębiorcy (MŚP) odpowiadają za ponad 60 proc. całkowitej sprzedaży na Amazon. W 2023 r. do rąk klientów serwisu trafiło ponad 30 mln produktów od polskich MŚP, cow przeliczeniu daje jeden produkt na sekundę).
Marketplace wspiera sprzedawców m.in. poprzez wdrażanie nowoczesnych technologii, rozbudowę infrastruktury sprzedażowej czy inwestycje w specjalne ulgi na start, jak np. 6 miesięcy bez opłat i prowizji dla przedsiębiorców zaczynających sprzedaż w serwisie. Tym samym firma od lat stymuluje ich skuteczny rozwój w handlu internetowym w Polsce i zagranicą. Taki jest m.in. cel nowo powstałego sklepu "Polskie Marki" – specjalnej strefy na Amazon.pl, w całości poświęconej promocji i sprzedaży produktów od rodzimych przedsiębiorców. Klienci mogą znaleźć tam oferty takich marek, jak: Inglot, 4F, Trefl czy Bambino, ale również produkty wytwarzane przez mniej znane brandy i lokalnych rzemieślników, którzy dopiero odkrywają potencjał e-handlu.
– Chcemy zapewniać sprzedawcom narzędzia oraz usługi, które pomogą im zbudować silny biznes, nie tylko w kraju, ale również poza jego granicami. Przedsiębiorcy mogą liczyć na nasze wsparcie w praktycznie każdej sferze działalności handlowej – wyjaśnia Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl.
Rozwój w zgodzie z ideą zrównoważenia
Amazon przyczynia się do budowania w Polsce gospodarki przyszłości, która nie tylko pozytywnie oddziałuje na krajową i lokalną ekonomię, ale także jest i ma być zrównoważona. Według Bloomberg NEF to m.in. największy na świecie nabywca energii pochodzącej z OZE, który od lat wspiera ambitne plany polskiego rządu w zakresie ekologizacji sieci elektroenergetycznej.
– Amazon przeznaczył miliardy dolarów na ponad 500 projektów OZE, które mogą wygenerować energię wystarczającą dla 21,9 mln domów w UE. To m.in. dzięki temu już od 2023 r. zasilamy całą naszą globalną działalność w 100% energią odnawialną. Udało się to na 7 lat przed pierwotnie założonym terminem – dodaje Sławomir Płonka.
Amazon skupia się nie tylko na zrównoważonej wizji rozwoju biznesu – jednocześnie pomaga klientom dołączyć do tej wspólnej misji. Zgodnie z nią, w jubileuszowym roku firma uruchomiła w Polsce program Climate Pledge Friendly (CPF), który pomaga odkrywać produkty zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. Aktualnie na Amazon.pl można z kupić ponad 65 tys. produktów oznaczonych zielonym listkiem. Jednocześnie Amazon zachęca klientów, by dawali rzeczom także "drugie życie", korzystając z produktów dostępnych w sklepie "Napraw to sam" na Amazon.pl czy programu "Używane jak nowe i recykling".
Koncentracja na zrównoważonym rozwoju ma swoje odzwierciedlenie także w firmowych planach na przyszłość. Na 2025 rok zaplanowano między innymi ogłoszenie pierwszego w Polsce projektu w ramach globalnego programu Right Now Climate Fund, na który Amazon przeznaczy ok. 3,8 mln zł. Celem tej inicjatywy będzie odbudowa oraz ochrona naturalnych ekosystemów.
Wsparcie społeczności
Amazon od lat aktywnie działa też na rzecz lokalnych społeczności, angażując się w projekty charytatywne i edukacyjne, zwłaszcza w regionach, w których zlokalizowane są jego centra dystrybucji. Współpracuje z ponad 50 organizacjami, przekazując zarówno wsparcie finansowe, jak i donacje produktowe. W pierwszej połowie 2024 r. ponad 1,3 tys. pracowników Amazon z Polski poświęciło łącznie przeszło 3 600 godzin na wolontariat, wspierając m.in. edukację oraz zdrowie psychiczne najmłodszych.
Pozytywna energia i zaangażowanie wolontariuszy napędzają wiele inicjatyw. Jedną z nich jest program STEM Kindlotek Amazon, realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog i Fundacją Zaczytani.org. Program łączy promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży z edukacją w obszarach STEM (nauki ścisłe, technologia, inżynieria, matematyka). Po 10 latach w Polsce, w kraju działa już ponad 90 tradycyjnych i STEM Kindlotek Amazon – multimedialnych przestrzeni edukacyjnych wyposażonych w czytniki Kindle, tablety i roboty edukacyjne. Dzięki nim Amazon wspiera rozwój technologiczny aż 100 tys. dzieci rocznie.
Przykładem działań Amazon na rzecz społeczności jest także projekt "Zdrowie w Głowie", realizowany wspólnie z Fundacją TVN. Inicjatywa ta skupia się na tworzeniu nowoczesnych gabinetów psychologiczno-psychiatrycznych w całej Polsce. Dodatkowo we współpracy z Fundacją Zaczytani.org, Amazon publikuje edukacyjne bajki, które mają wspierać odporność psychiczną dzieci oraz promują czytelnictwo wśród najmłodszych.
Jednocześnie, myśląc przyszłościowo, firma będzie rozwijała od 2025 roku fundusz społecznościowy, w ramach którego przeznaczy ok. 1,1 mln zł na poprawę dostępu do wysokiej jakości edukacji. W oparciu o zasady podobne do działania budżetu obywatelskiego – organizacje pozarządowe będą mogły ubiegać się o finansowanie swoich projektów za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej, a wybrane z nich - realizowane we współpracy z Amazon - mają w jak najlepszym stopniu wspierać edukację dzieci w Polsce.
W najbliższych latach Amazon zamierza zatem nie tylko kontynuować misję projektowania i wdrażania kolejnych innowacji technologicznych, dbając niezmiennie o rozwój i dobrostan lokalnych społeczności, utrzymując jednocześnie pozycję aktywnego partnera w budowania zrównoważonej przyszłości. A to wszystko równocześnie z zapewnianiem jak najlepszych doświadczeń zakupowych klientom sklepu Amazon.pl.
Materiał sponsorowany przez Amazon