Deloitte w swoim rankingu bierze pod uwagę przychody ze sprzedaży. W raporcie "Global Powers of Retailing 2023" firma przeanalizowała wpływy gigantów w roku finansowym 2021. Jak wynika z zestawienia, Grupa Jeronimo Martins miała wówczas niemal 24,7 miliarda dolarów przychodu - to o 8,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z takim wynikiem wyprzedza między innymi H&M (miejsce 52. i 23,3 mld dolarów przychodu) i Nike (58. lokata i 19,6 mld dolarów przychodu).
Jeronimo Martins jest w Polsce właścicielem Biedronki i Hebe. Na swoim rodzimym, portugalskim rynku prowadzi m.in. sieć supermarketów Pingo Doce, a w Kolumbii - sieć Ara. Biedronka odpowiada za największą część przychodów portugalskiej grupy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Lizboński tygodnik "Visao" pisał w ubiegłym miesiącu, że rodzina Soares dos Santos, która stoi za Grupą Jeronimo Martins, dzięki inwestycji w Biedronkę stała się obecnie najbogatszym rodem w swoim kraju. Według szacunków dziennikarzy wartość majątku "różnych członków" rodziny sięga ponad 5,7 mld euro.
Na podium Stany Zjednoczone
Podium w rankingu "Global Powers of Retailing 2023" zajęły trzy sieci handlowe ze Stanów Zjednoczonych. Pierwsze miejsce należy do Walmartu, który jest w rękach jednej z najbogatszych rodzin świata - Waltonów. Gigant miał ponad 572 mld dolarów przychodu ze sprzedaży.
Oczko niżej plasuje się Amazon z przychodami ze sprzedaży na poziomie 239 mld dolarów (do 2021 r. dyrektorem generalnym był jeden z najbogatszych ludzi na świecie - Jeff Bezos). Trzecia lokata przypadła Costco - największej amerykańskiej sieci sklepów hurtowych (z niemal 196 mld dolarów przychodu).
Tuż za podium uplasowała się grupa Schwarz, która jest właścicielem znanych w Polsce sieci handlowych - Lidla i Kauflandu. Piąte miejsce zajmuje sieć The Home Depot, szóste Kroger, siódme JD.com, a ósme - Walgreens Boots Alliance. W pierwszej dziesiątce znaleźć można też znaną w Polsce grupę Aldi - zajmuje ona pozycję dziewiątą. Lokata dziesiąta przypadła natomiast Target Corporation.
Prestiżowy ranking detalistów
"Global Powers of Retailing 2023" to coroczne zestawienie 250 największych detalistów na całym świecie. Autorzy rankingu komentują, że firmy, które umożliwiają zakupy w sieci, skorzystały na zmianie zachowań konsumentów - coraz więcej ludzi kupuje bowiem przez internet. Z drugiej jednak strony sieci handlowe dążą jednak do powrotu klientów do zakupów stacjonarnych, które straciły na znaczeniu w czasie pandemii COVID-19.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.