W sklepach małoformatowych styczeń to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. Duże spadki widoczne są szczególnie w porównaniu z grudniem, kiedy to klienci więcej wydają na zakupy świąteczne i sylwestrowe.
A konkretnie? W styczniu 2019 r. w sklepach małoformatowych wartość sprzedaży wódek czystych wyniosła o 22 proc. mniej niż w grudniu, wydatki na przyprawy, mąkę czy czekolady spadły w tym czasie o około 30 proc., a wartość sprzedaży majonezu czy whisky była niższa o prawie 50 proc. Jeszcze większe spadki odnotowały kategorie win musujących, dodatków do ciast oraz figurek czekoladowych, wyliczają PIH i CMR.
Z kolei w porównaniu ze styczniem 2018 r. zwiększyła się wartość sprzedaży najważniejszych dla sklepów małoformatowych grup produktów, czyli alkoholi i papierosów. Klienci odwiedzający sklepy tego formatu więcej niż przed rokiem wydawali również m.in. na napoje, produkty mleczne i słodycze. Fala mrozów mrozy przyczyniła się do wyższej niż przed rokiem sprzedaży herbat, wódek czystych i smakowych, czekoladowych przekąsek, a także środków na przeziębienie i grypę.
Jak pokazują dane PIH i CMR, w styczniu średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych wyniosła 15,16 zł. To o 8 proc. więcej niż w styczniu 2018 r., a jednocześnie o ponad 9 proc. mniej niż w grudniu 2018 r.
Coroczne styczniowe spadki zarówno liczby transakcji, jak i obrotów są jeszcze bardziej widoczne w większych placówkach. Jak pokazują dane CMR, w styczniu 2019 r. wartość sprzedaży w supermarketach 301-2500 mkw. (z wyłączeniem dyskontów) spadła w porównaniu z grudniem aż o 22 proc.
Zobacz także: Biedronka przy każdym Orlenie, Lidl przy każdym Lotosie? Zakaz handlu rozkręci nowy biznes
Sklepy małoformatowe do 300 mkw. to małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie o wielkości 41-100 m kw. oraz duże - 101-300 mkw. Kategoria obejmuje również specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl