Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|

2 tysiące produktów w niższych cenach. Duże sieci szykują się na zmiany

52
Podziel się:

Od 1 lutego w największych sieciach marketów ceny blisko 2 tys. produktów powinny być niższe. Deklarują to wyraźnie przedstawiciele Lidla i Aldi. Ci drudzy nawet chcą wyprzedzić konkurencję czasowo i skalą przecen. Polska Izba Handlu ostrzega jednak, że niektórzy klienci mogą się niemiło zaskoczyć.

2 tysiące produktów w niższych cenach. Duże sieci szykują się na zmiany
Lidl i Aldi szykują się do obniżki VAT (money.pl, Rafał Parczewski)

Rząd zapowiedział obniżkę podatku VAT z 5 do 0 proc. na większość produktów spożywczych pierwszej potrzeby. Zmiany mają wejść w życie od lutego. Do nich przygotowują się już m.in. największe sieci marketów działające w Polsce.

"Już od 1 lutego br. ustawodawca obniża stawkę VAT do 0 procent na wszystkie artykuły spożywcze, na które do tej pory obowiązywała stawka 5 procent VAT. Obniżką podatku objęte będą również takie produkty jak m.in. ziemia ogrodnicza, nawozy czy środki ochrony roślin" - czytamy w komunikacie Lidla, cytowanym przez TVN24.

Przedstawiciele sieci oceniają, że przecenione może być co najmniej 2 tys. produktów. W tym np. masło, mleko, śmietana, pieczywo, jabłka, marchew, ziemniaki itd.

Zobacz także: Money. To się liczy

Podobnie liczbę przecenionych produktów szacują w Aldi. Przedstawiciele sieci zapowiadają nawet, że już 31 stycznia ceny będą obniżone. Firma zapowiedziała, że "nie czeka na ustawę" i obniży ceny wcześniej. Co ciekawe, w wielu przypadkach obniżka ma być nawet wyższa niż 5 proc.

Branża nie taka pewna obniżek

Duże sieciówki obiecują przeceny, ale nie wszyscy przedstawiciele branży handlowej są tak optymistycznie nastawieni do obniżki VAT. Polska Izba Handlu (PIH) ostrzega, że niektórzy konsumenci mogą się zawieść, bo w wielu przypadkach produkty w sklepach nie będą tańsze o 5 proc.

Zanim produkt trafi do sklepu, przechodzi przez wiele rąk. A pokusa do wykorzystania okazji do podniesienia cen będzie duża.

- Liczni eksperci ekonomiczni i praktycy rynku zwracają uwagę, iż część podmiotów łańcucha dostaw może próbować zwiększyć swoją rentowność, wykorzystując do tego obniżkę VAT i oferując handlowi, czyli hurtownikom i detalistom produkty w wyższych cenach, co przynajmniej zniweluje efekt obniżonego podatkuwskazuje wiceprezes PIH Maciej Ptaszyński.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(52)
WYRÓŻNIONE
Hipis
3 lata temu
Politycy już wiedzieli ile wzrośnie inflacja dlatego podwyższyli sobie pensje o 60%
max
3 lata temu
ceny niższe i waga opakowania też
Ktos
3 lata temu
Lidl,biedronka,kaufland i inne będą sprzedawać tanio bo zmuszą dostawców do obniżenia ceny a oni zaczną padać albo wyślą towar do innego kraju
NAJNOWSZE KOMENTARZE (52)
Frikola
3 lata temu
No oczywiście, że obniżą. Tylko najpierw tak wywindowali ceny, że płakać się chciało. Więcej niż rzeczywiście wyniosła inflacja. To po tzw obniżkach i tak będą trzepali kasiorkę.
kolobolo
3 lata temu
będzie jak z pensjami posłów.... +60% i minus VAT
Swojak
3 lata temu
A czy ktoś pomyślał, że mniejszy sklep więcej będzie kosztować przeprogramowanie kasy, niż to warte i w finale dopłaci do tego wspaniałego interesu?
szkoła
3 lata temu
Czy to jest poprawne sformułowanie? ,,niektórzy klienci mogą się niemiło zaskoczyć,,
zosia
3 lata temu
Przekop, lotniska, Ostrołęka, Pegazus i inne przekręty to podstawa inflacji i cen w sklepach.
...
Następna strona