Jak informuje GDDKiA, siedemnaście odcinków to obwodnice, drogi ekspresowe i jeden odcinek autostrady, które po oddaniu do użytku wydłużą istniejące ciągi tras.
Szacowana wartość realizacji tych inwestycji to ok. 20 mld zł, a wszystkie mają zapewnione finansowanie w ramach zwiększonego do 135 mld zł limitu na realizację programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023.
Najważniejsze odcinki to
- 172 km drogi ekspresowej S19 na terenie woj. podlaskiego i podkarpackiego,
- blisko 60 km S7 na Mazowszu i w Małopolsce,
- prawie 50 km S11 w woj. zachodniopomorskim,
- blisko 47 km S1 w woj. śląskim
- ponad 37 km autostrady A2 w stronę Siedlec.
GDDKiA zapowiada, że ogłosi też przetarg na ostatni w ciągu S3 odcinek umożliwiający dojazd do Świnoujścia, a także fragment S14 domykający zachodnią obwodnicę Łodzi.
Jak zaznacza GDDKiA, większość tych inwestycji realizowana będzie w systemie projektuj i buduj.
Obecnie w fazie przetargu jest dwanaście zadań o łącznej długości ok. 130 km, a w realizacji jest 113 zadań o łącznej długości niemal 1425 km.
W budowie jest teraz 832 km autostrad i dróg ekspresowych. Prawie drugie tyle jest w fazie projektowania.
GDDKiA podaje też, że w nowo ogłaszanych przetargach będą stosowane nowe standardy i rozwiązania, których celem jest skrócenie procedury wyboru wykonawców. Są to m.in. kryteria oceny ofert, niezależne od warunków udziału w postępowaniu.
To ma pozwolić na korzystanie z procedury odwróconej w postępowaniach przetargowych w sposób dużo bardziej efektywny niż dotychczas.
Procedura odwrócona polega na ocenie w pierwszej kolejności samych ofert. Wszyscy wykonawcy są zobligowani do złożenia jedynie wstępnych oświadczeń o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, w tym niepodleganiu wykluczeniu.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl