Warszawa ma teraz największą w Polsce strefę płatnego parkowania niestrzeżonego. Zaczęło się w 1999 r. od części Śródmieścia, Pragi, Mokotowa, Woli i Starej Ochoty. Jak przypomina "Wyborcza", pierwszy parkomat stanął niedaleko Empiku przy Rondzie de Gaulle'a.
Do poszerzenia jej m.in. o dalszą część Ochoty oraz Żoliborz przymierzano się od lat. "I dopiero prezydent Rafał Trzaskowski jesienią 2019 r. przedstawił harmonogram corocznego przesuwania granic płatnego parkowania w kierunku obrzeży centrum" - czytamy. Ale jego decyzje w sprawie płatnego parkowania w stolicy kwestionuje prokuratura i wojewoda mazowiecki.
Strefa płatnego parkowania na Ochocie i Żoliborzu. Stawiają nowe parkomaty
Na Żoliborzu drogowcy przewidują ulice i całe obszary z miejscami parkingowymi wyłącznie dla mieszkańców, którzy będą posiadać specjalny identyfikator. Ponadto pojawi się system ponad 30 ulic jednokierunkowych. Na Ochocie od 15 listopada opłaty za parkowanie obejmą już wszystkie ulice w granicach dzielnicy. Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w stolicy, wyjaśniał przed 11 listopada:
O ile montaż parkomatów jest już bardzo zaawansowany, na ulicach brakuje jeszcze tylko 50 z 250 i wykonawca zapewnia, że ustawi je do piątku, to z oznakowaniem ruchu jednokierunkowego na Żoliborzu możemy nie zdążyć do 15 listopada. Miejski Zakład Remontów i Konserwacji Dróg musiał być odciągnięty od przygotowań na kilka dni, bo w związku z przemarszami w Święto Niepodległości wywoził 400 ton materiałów budowlanych z przebudowywanego ronda w centrum.
Warszawa rozszerza strefę płatnego parkowania. Nowe abonamenty dla mieszkańców
Uprawnieni mieszkańcy strefy płatnego parkowania mogą skorzystać z jednego z dwóch abonamentów: rejonowego za 30 zł rocznie (obejmuje kilkadziesiąt miejsc bezpośrednio w okolicy domu) albo obszarowego za 600 zł rocznie (to nowość, obejmuje znacznie większy zasięg, około 800-1200 miejsc). Jak mówi dziennikowi Puchalski, przed Świętem Niepodległości udało się rozprowadzić ponad 6 tys. sztuk, z czego droższe obszarowe stanowią niewiele ponad 5 proc. Przewiduje, że mieszkańcy Ochoty i Żoliborza wykupią w sumie 12-15 tys. abonamentów.