Przypomnijmy, w połowie kwietnia Sejm uchwalił nowelizację, która przewiduje, że wnioski o świadczenie "Dobry Start" będzie można składać wyłącznie w drodze elektronicznej. Ponadto rząd chce, by organem realizującym to świadczenie był ZUS, a nie – jak obecnie – samorządy.
I tak się stało – rząd wprowadza nowe przepisy w życie. Począwszy od świadczenia na najbliższy rok szkolny 2021/2022, pieniądze będzie przyznawał i wypłacał Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w miejsce instytucji gminnych i powiatowych.
Wnioski będzie można składać jedynie elektronicznie, a środki będą wypłacane w formie bezgotówkowej, na wskazane konto bankowe. Obecnie z programu "Dobry start" korzysta ok. 4,4 mln dzieci. Na ten cel rząd przekazał do końca 2020 r. ponad 4 mld zł.
Zmiany krytycznie ocenia Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej. W opublikowanym stanowisku zwraca uwagę, że w 2020 r. niemal co trzeci wniosek o wyprawkę szkolną był złożony w wersji papierowej. Zdaniem Federacji proponowane zmiany ograniczą dostęp do świadczenia rodzinom ubogim i wykluczonym cyfrowo.
Rząd argumentuje, że zmiany pozwolą na znaczne oszczędności. Szacuje, że dzięki takiemu rozwiązaniu w okresie 2021-2031, czyli najbliższej dekady obowiązywania programu, koszty obsługi programu będą niższe o około 488 mln zł.
Rządowy program „Dobry start” powstał w 2018 r. Świadczenie jest przyznawane na każde uczące się w szkole dziecko, raz w roku – w związku z rozpoczęciem roku szkolnego. Pieniądze wypłacane są bez względu na dochód rodziny.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 lipca 2021 r.