Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał sponsorowany przez CTER

5 sytuacji, w których Interim Manager stanowi klucz do sukcesu, czyli kiedy warto rozważyć z nim współpracę

Podziel się:

Sprawne zarządzanie sytuacjami kryzysowymi w organizacji często zależy od umiejętności Interim Managera. Oto pięć przypadków, w których jego zatrudnienie może znacząco przyczynić się do poprawy sytuacji w Twojej firmie

5 sytuacji, w których Interim Manager stanowi klucz do sukcesu, czyli kiedy warto rozważyć z nim współpracę
(materiały partnera)

W trakcie rozmów biznesowych, często pada pytanie od naszych Klientów: "Kiedy powinniśmy rozważyć zatrudnienie Interim Managera?" Warto podkreślić, że większość kryzysów nie pojawia się nagle i bez powodów. Firmy zbliżają się do nich stopniowo. W pewnym momencie dochodzimy do wniosku, że konieczne jest natychmiastowe wdrożenie zarządzania kryzysowego. To właśnie ten moment, w którym warto rozważyć korzystanie z doświadczenia kompetentnego Interim Managera.

Sytuacje kryzysowe, w których wsparcie Interim Managera jest najbardziej wartościowe, charakteryzują się trzema wspólnymi cechami:

  • Są nieplanowane
  • Są to momenty krytyczne, które często determinują wynik - czy to sukces, czy porażkę całej firmy lub konkretnego działu.
  • Również wiążą się z koniecznością natychmiastowych działań, zanim sytuacja stanie się zbyt skomplikowana do odwrócenia.

W jakich sytuacjach pomoc Interim Managera jest niezbędna

Ogólnie rzecz biorąc zarządzanie sytuacjami kryzysowymi to obszar o dużej rozpiętości i złożoności. Na podstawie naszego doświadczenia wskazujemy 5 sytuacji, w których wsparcie Interim Managera ma bezcenne znaczenie:

  • Odbudowa zaufania interesariuszy.
  • Zarządzanie projektami specjalnymi.
  • Zarządzanie w momencie kryzysu.
  • Stabilizacja firmy zarówno w trakcie jak i procesie fuzji lub przejęcia.
  • Niespodziewany wakat.

Niespodziewany wakat

Chociaż braki w kadrze menedżerskiej pojawiają się dość regularnie, niewiele firm jest na to odpowiednio przygotowanych. Największym problemem jest sytuacja, gdy brakuje odpowiedniej osoby, która mogłaby przejąć obowiązki danego pracownika przedsiębiorstwa. W przypadku wystąpienia wakatu, na przykład po odejściu kierownika lub losowych, czy z powodów zdrowotnych, firma może znaleźć się w trudnej sytuacji. Towarzyszący temu niepokój sprawia, że wypełnienie luki staje się jeszcze większym wyzwaniem. Dodatkowo, brak osoby na stanowisku kierowniczym wpływa negatywnie na wyniki innych ważnych pracowników i ich działów. Bez odpowiednio przygotowanego procesu sukcesji firma może nie móc krótkotrwale odpowiedzieć na braki w kierownictwie.

Zarządzanie w trakcie kryzysu

IM stanowi doskonałe wsparcie w przypadku sytuacji kryzysowych i konieczności restrukturyzacji firmy. Warto jednak pamiętać, że do realizacji tych zadań potrzebny jest specjalny zestaw umiejętności. Zarządzanie w czasie kryzysu i proces restrukturyzacji wymagają zupełnie innego podejścia oraz sposobu działania. Są także ściśle ograniczone czasowo.

W jaki sposób IM może przyczynić się do restrukturyzacji przedsiębiorstwa? Jego głównym celem jest poprawa wyników, zwiększenie rentowności i osiągnięcie wyznaczonych celów w ramach procesu restrukturyzacji, zarówno w kontekście działań sądowych, jak i pozasądowych. Taka osoba ma zdolność przywrócenia stabilności i przekształcenia firmy w sposób umożliwiający jej odzyskanie rentowności. W ostateczności skuteczna reorganizacja może stanowić kluczową pomoc w sprzedaży części lub całości przedsiębiorstwa.

Zarządzanie w warunkach kryzysu oznacza, że głównym zadaniem IM jest podejmowanie wielu szybkich i istotnych decyzji dla firmy. To stanowi ogromne wyzwanie, nawet dla najbardziej doświadczonych menedżerów. Dlatego też, IM musi w błyskawicznym tempie przyswoić kluczowe informacje dotyczące funkcjonowania firmy i branży. Następnie musi wykazać się odwagą, zdolnością do analizy ryzyka, efektywną komunikacją i doskonałą współpracą z zespołem.

Odbudowa zaufania partnerów firmy

Każde przedsiębiorstwo jest osadzone w swoim ekosystemie, który składa się z klientów, partnerów i dostawców. W przypadku zakłóceń w funkcjonowaniu firmy, istnieje ryzyko, że kluczowi interesariusze stracą zaufanie do jej wiarygodności oraz zdolności operacyjnych. Warto skorzystać z pomocy Interim Managera w celu odbudowania tego zaufania. Interim Manager doskonale nadaje się do dokonania obiektywnej oceny i wdrożenia zmian w strategiach przedsiębiorstwa. Ponadto może pomóc opracować nowe taktyki oraz usprawnić komunikację firmy.

Jest to sytuacja, która wymaga specyficznego zestawu umiejętności. Konieczne jest obecność menedżera skoncentrowanego na budowaniu relacji z interesariuszami, który posiada również niezbędne doświadczenie operacyjne w zarządzaniu firmą, szczególnie wtedy, gdy zaufanie interesariuszy jest nadszarpnięte.

Stabilizacja firmy w trakcie i po zakończeniu procesu fuzji lub przejęcia

Kolejnym kluczowym momentem, w którym Interim Manager może okazać się niezastąpiony, jest zakończenie procesu fuzji lub przejęcia. Bez względu na to, czy te wydarzenia zakończą się sukcesem w dłuższej perspektywie, stanowią one ogromne wyzwanie dla obecnej kadry menedżerskiej i wszystkich zainteresowanych stron.

Na jakie wyzwania muszą odpowiedzieć Interim Managerowie w takiej sytuacji?

Po pierwsze, firma będąca przedmiotem zakupu musi zachować stabilność, aby zminimalizować ryzyko zmiany warunków ekonomicznych transakcji lub prawdopodobieństwa jej sfinalizowania.

Po drugie, okres bezpośrednio po zakończeniu transakcji wymaga nieustannej uwagi zarówno w kontekście stabilizacji, jak i integracji.

Po trzecie, obecni członkowie kadry kierowniczej mogą być niechętni co do przyszłych perspektyw rozwoju swoich karier po przeprowadzonej transakcji. W takim przypadku nie tylko mogą nie przechodzić do firmy nabywcy, ale także odejść przed zakończeniem transakcji, co spowoduje brak odpowiednich kadr na kluczowych stanowiskach jeszcze przed podpisaniem umowy.

W takich momentach warto skorzystać z usług Interim Managera, który ma szerokie umiejętności operacyjne. Najlepiej, aby miał on doświadczenie w zarządzaniu procesem integracji po połączeniu firm. Nie można przecenić znaczenia utrzymania stabilności zespołu po przeprowadzonej transakcji, zwłaszcza w trakcie kompleksowych działań integracyjnych.

W przeciwnym przypadku, gdy firma jest wydzielana z większej struktury, Interim Manager powinien posiadać inne kompetencje i doświadczenie. Najlepiej, aby miał on profil operacyjnego dyrektora generalnego, bardziej niż stratega CEO. W ten sposób, podczas procesu rekrutacji stałego zespołu kierowniczego, z powodzeniem zapewni stabilność działania organizacji.

Zarządzanie strategicznymi projektami

W miarę jak cele i zadania przedsiębiorstwa ewoluują, zmieniają się także wymagania stawiane kadry kierowniczej na najwyższym szczeblu. Nowe strategiczne inicjatywy i projekty często wymagają kompetencji wykraczających poza obecne umiejętności zespołu. Przykłady to transformacja cyfrowa lub rozpoczęcie nowych kanałów sprzedaży. W takich przypadkach niezbędne jest pozyskanie kompetencji z zewnątrz. Warto wówczas rozważyć zatrudnienie Interim Managera, co jest znacznie szybszą opcją niż tradycyjny proces rekrutacji.

Rozważając kandydatów do ról związanych z zarządzaniem strategicznymi projektami, najlepiej sprawdzą się menedżerowie o silnych kompetencjach branżowych. Im większe jest ich doświadczenie związaną z charakterem projektu, tym korzystniej dla organizacji, która ich zatrudnia.

Na co zwrócić uwagę przy współpracy z Interim Managerem?

Bez względu na charakter potrzeb i zadań postawionych przed Interim Managerem, istnieje kilka kluczowych kroków, które trzeba podjąć, aby zapewnić udaną współpracę.

  • Wytycz konkretny zakres prac oraz określ termin realizacji zadań.
  • Przedstaw Interim Managera zespołowi kierowniczemu i dokładnie wyjaśnij jego rolę.
  • Omów cele organizacji, zespołu i samego Interim Managera z całą załogą, dbając o ich wzajemną spójność.
  • Wprowadź jak najszybszą komunikację między Interim Managerem a pozostałymi menedżerami.

Dbałość o te elementy znacząco zwiększa szanse na sukces całego przedsięwzięcia. Warto pamiętać, że większość pracowników może początkowo postrzegać Interim Managera jako pewien problem lub wyzwanie dla swojej roli. Aby temu zapobiec, kluczowe jest jasne określenie granic i skuteczna komunikacja. Właśnie komunikacja odgrywa tu kluczową rolę, umożliwiając utrzymanie zaangażowania kluczowych pracowników, eliminując próżnię informacyjną, która może zwiększać niepokój, oraz zachęcając do otwartej dyskusji między wszystkimi stronami.

Wprowadzenie zarządzania kryzysowego z udziałem Interim Managera może znacząco ograniczyć negatywne skutki trudnych sytuacji w firmie. Dzięki odpowiedniemu specjaliście, który pomoże sprostać wyzwaniom, możesz skutecznie przekształcić kryzys w sukces. Jednym z najważniejszych efektów tego procesu jest usprawnienie działania całej organizacji.

Materiał sponsorowany przez CTER

firma
zarządzanie
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl