Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

51 lat temu Polska dostała licencję na produkcję Fiata 126p. To był początek kultowego "Malucha"

15
Podziel się:

51 lat temu podpisana została umowa licencyjna z koncernem motoryzacyjnym FIAT na produkcję w Polsce fiata 126p. Produkowano go w latach 1975-2000 i w tym czasie na drogi wyjechało ponad 3,3 mln aut. Blisko 900 tys. "Maluchów" wysłano na eksport. Nie wszyscy doczekali się jednak kluczyków do Fiata 126p.

51 lat temu Polska dostała licencję na produkcję Fiata 126p. To był początek kultowego "Malucha"
Fiat 126p nazywany "Maluchem" zmotoryzował Polskę w czasach PRL (Materiały prasowe)

Pierwsze Fiaty 126p zjechały z linii montażowej w Tychach 18 września 1975 roku. Fiat 126p wytwarzany był w Tychach przez 16 lat - do czasu, kiedy w 1991 r. produkcję przeniesiono do Bielska-Białej, zwalniając miejsce dla Fiata Cinquecento".

Ostatni Fiat 126p zjechał z linii produkcyjnej 22 września 2000 r. Z ponad 3,3 mln wytworzonych w Polsce egzemplarzy Malucha, niespełna 2,2 mln powstało w Tychach, a ponad 1,1 mln w Bielsku-Białej. Do 2000 r. na polski rynek trafiło ponad 2,4 mln tych aut, a blisko 900 tys. wysłano na eksport.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Fiat 126p zmotoryzował Polskę w czasach PRL

Przez wiele lat Fiat 126p był najczęściej spotykanym samochodem na polskich drogach. 50 lat temu kosztował 69 ówczesnych tysięcy złotych, czyli mniej więcej 20 średnich pensji, a na samochodowych giełdach płacono za niego 110 tys. zł. Żeby kupić Malucha, trzeba było mieć nie tylko pieniądze, ale też talon, czyli przydział.

Nie wszyscy, którzy zapisali się na wymarzonego Fiata 126p, doczekało się odbioru kluczyków do auta, mimo że wpłacili przedpłatę. Rekompensaty do dziś są wypłacane im lub ich spadkobiercom.

W czasach PRL łącznie 342 tys. osób nie doczekało się odbioru Fiata 126p lub Fiata 1500 z fabryki. "W latach 1999-2001 resort finansów kilkukrotnie wysyłał zaproszenia po odbiór rekompensat. Po odbiór nie zgłosiło się kilkaset osób – z roku na rok liczba ta jest coraz mniejsza" - napisano.

Maluch był produkowany w Polsce ponad 25 lat. We Włoszech zakończono jego produkcję w 1980 r. W Polsce ostatni egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w samo południe 22 września 2000 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(15)
WYRÓŻNIONE
Maako
2 lata temu
Prawie wszystko można było naprawić samemu. Przy oszczędnej jeździe można było zejść po niżej 5l na 100 km Na tamte czasy super auto :)
Ari
2 lata temu
Na tamte czasy super samochód. Każdy o nim marzył.
miłego dnia
2 lata temu
w rządzonym przez jaruzelski kiszczak miller kwaśniewski rosati cimoszewicz rzepliński balcerowicz itd. robotniczo-chłopskim PRL pensja robotnika w przeliczeniu 15-25 USD/mc, a cena malucha 1370 USD i czekanie 3 miesiące, albo za złotówki pełna wpłata po aktualnej cenie i czekanie 10 lat i każdorazowe dopłacanie do ceny, jak rosła
NAJNOWSZE KOMENTARZE (15)
Okrakiem
2 lata temu
Nie dostała, tylko kupiła, a jaka to była legenda, wie każdy kto ją miał
robolbezrobot...
2 lata temu
a teraz dostaniemy licencje na bycie mocarstwem etycznym - ile można przegrywać
Grzegorz
2 lata temu
Miałem nowego malucha w roku1980. Miałem również przyczepkę towarowa na 350kg ładunku. Wybudowalem dom zwożąc wszystkie materiały maluchem. W 1983r w marcu sprzedałem malucha za cenę 2 nowych w sprzedaży. POZDRAWIAM
DANIELLO
2 lata temu
Mam rocznik 89 i cieszę się każdą przejażdżką 😉
to ja
2 lata temu
lezka w oku.... tobylo Cos...