Z najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA "Wehicles on European Roads" wynika, że Polska ma najwięcej samochodów osobowych na tysiąc mieszkańców, najwięcej ciężarówek i najwięcej autobusów w Europie - czytamy w "Rzeczpospolitej". To mogłoby sugerować, że jesteśmy na czele motoryzacyjnej gry, wyprzedzając nawet takie kraje jak Luksemburg, Niemcy, Francja czy Wielka Brytania. Ale - jak informuje dziennik - rzeczywistość jest zupenie inna.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Raport ACEA podaje, że na koniec 2022 roku na drogach 29 krajów Europy jeździło 297,2 miliona samochodów osobowych. Najwięcej aut miały Niemcy (prawie 48,8 miliona), Włochy (40,2 miliona), Francja (38,9 miliona) i Wielka Brytania (37,1 miliona). Polska znalazła się na piątym miejscu z 26,5 milionem samochodów - czytamy w dzienniku.
Polska, mimo iż ma dużą liczbę samochodów, nie jest motoryzacyjną potęgą. W rankingu wieku samochodów, który jest kluczowym wskaźnikiem kondycji całego parku aut, Polska znajduje się na końcu listy.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje, że w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców jest ponad 7 milionów "martwych dusz". Są to pojazdy, które nie są już na drogach, ale nie zostały jeszcze wyrejestrowane. Po odliczeniu tych samochodów, na tysiąc mieszkańców przypada już tylko 517 samochodów - czytamy w "Rzeczpospolitej".
Przeciętny wiek samochodów w Unii Europejskiej wynosi 12,3 lat. Polska, z przeciętnym wiekiem samochodów wynoszącym 14,9 lat, jest jednym z krajów, które podnoszą tę średnią. Tylko na Litwie, Łotwie, Estonii i w Grecji samochody są starsze niż w Polsce - informuje dziennik.
Jak wynika z raportu, najmłodsze samochody jeżdżą w Luksemburgu (7,9 lat), Austrii i Danii (8,9 lat), Irlandii (9,1 lat) i Belgii (9,8 lat). Średnia wieku samochodów w Niemczech wynosi 10 lat.
Szrot na polskich drogach. Zagrożenie dla życia
Polska, jako kraj, który importuje dużą liczbę używanych samochodów, ma problem ze starzejącym się parkiem samochodowym. W 2023 roku do Polski z Niemiec wjechało 422,3 tysiąca używanych samochodów. To ponad połowa wszystkich samochodów importowanych z zagranicy, wiele z nich jest w wątpliwym stanie technicznym - czytamy w dzienniku.
Polacy kupują używane auta, na które nie ma już popytu w innych krajach. Przebadano historię około 2,4 miliona samochodów, które w 2023 roku zmieniły w Polsce właściciela. Okazało się, że 42 procent z nich niosło ryzyko dla bezpieczeństwa właściciela lub innych użytkowników dróg - informuje "Rzeczpospolita".