Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MLG
|
aktualizacja

7 słów i wyrażeń, których używają w pracy osoby pewne siebie

17
Podziel się:

Eksperci w artykule opublikowanym w "Fast Company" nie mają wątpliwości, że słowa, których używamy w pracy, mają znaczenie i mogą wpływać na problemy w komunikacji. Podpowiadają 7 prostych zwrotów, które pomogą pracownikowi zwiększyć siłę przebicia. Z rad tych powinni skorzystać wszyscy, którzy chcą mówić jasno i konkretnie. Wielu osobom pewnym siebie przychodzi to naturalnie.

7 słów i wyrażeń, których używają w pracy osoby pewne siebie
Proste zmiany w języku nie rozwiążą wszystkich problemów komunikacyjnych, ale na pewno pomogą zwiększyć siłę przebicia w pracy (Getty Images, Franziska & Tom Werner)

"Fast Company" podkreśla, że słowa, których używamy w pracy, mogą wpłynąć na to, jak jesteśmy postrzegani. I tak na przykład mówienie "przepraszam" zbyt często i z niewłaściwych powodów może podkopać pewność siebie. Wystarczy zmienić sposób reagowania z "przepraszam za opóźnienie" na "dziękuję za cierpliwość", co również ma bardziej pozytywny wydźwięk. Innym przykładem jest słowo "ale", które może sprawiać wrażenie, że pracownik neguje to, co mówi osoba, z którą rozmawia. Zamiast tego pracownik powinien je zastąpić słowem "i", które zachęca do dalszej rozmowy.

Eksperci wskazali siedem prostych zwrotów, których warto używać w pracy, by mieć większą siłę przebicia — tak mówią osoby pewne siebie:

1. Oto co mogę dla ciebie zrobić

- Zamiast mówić "Nie mogę" lub "Nie jestem w stanie", kiedy odmawiasz spełnienia prośby, skup się na pozytywnych aspektach — mówi dla "Fast Company" Renée Evenson, ekspert ds. komunikacji, autorka książki "Powerful Phrases for Effective Customer Service". Proponuje on, aby powiedzieć: "Oto co mogę dla Pana/Pani zrobić". W ten sposób pracownik ustali z klientem lub współpracownikiem granice tego, czego nie jest w stanie lub nie chce zrobić, ale jednocześnie zasygnalizuje, że jest gotów znaleźć wykonalne rozwiązanie.

2. Dowiem się

Kiedy czegoś nie wiemy, zazwyczaj dobrze jest o tym powiedzieć, zamiast blefować. Jeśli jednak zajmujesz stanowisko kierownicze lub masz do czynienia z klientami, pytający będą chcieli od ciebie czegoś więcej. - Zamiast po prostu zignorować pytanie, powiedz: "Dowiem się tego dla Ciebie" - sugeruje Evenson.

3. Czy możesz, proszę...

Nierzadko prośbę o przysługę poprzedza się słowami "Wiem, jak bardzo jesteś zajęty..." lub "Nie chcę ci przeszkadzać...". Ale to od razu stawia pytającego w niekorzystnej sytuacji, ponieważ zakłada on, że stwarza obciążenie. Tymczasem nie musisz przepraszać za to, że o coś prosisz.

- Zamiast tego załóż, że nie ma problemu i usuń to ze swojego języka. Po prostu poproś o to, czego potrzebujesz i załóż, że dana osoba da ci znać, jeśli prośba jest zbyt wygórowana, i z szacunkiem odmówi — uważa ekspert ds. komunikacji Linda Larsen.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "10 takich pracodawców jak ty czeka w mojej skrzynce mailowej". Młodzi zaskakują na rekrutacji

4. Rozwiążmy to

Trener wystąpień publicznych Joel Schwartzberg uważa, że należałoby zrezygnować ze zwrotu: "Zajmiemy się tą sprawą". Według niego zdanie to oznacza tylko tyle, że można rozmawiać, ale to nie oznacza rozwiązania problemu, czy podjęcia konkretnych działań. -- Zamiast mówić: "Zajmiemy się tą sytuacją" spróbuj użyć słów takich jak "rozwiązać", "zwalczyć" lub "zmniejszyć", które informują o działaniu — przekonuje ekspert. Dodaje też, że zamiast "spełnić" cel lub oczekiwanie, powinno się mówić "osiągnąć" lub "przekroczyć".

5. Cieszę się, że ci się podoba

Dla niektórych osób odrzucenie pochwały jest reakcją odruchową. Jeśli otrzymają komplement, osłabiają go, mówiąc: "To nic takiego." lub "Mogłoby być lepiej." - to błąd przekonują eksperci.

- Takie reakcje nie tylko lekceważą twoją pracę i umiejętności, ale także lekceważą osobę, która wygłasza komplement. Zamiast tego podziękuj jej szczerze i dodaj: "Cieszę się, że ci się podoba" - radzi Larsen.

6. Chcę pomóc

Larsen tłumaczy także, że powiedzenie komuś, żeby się uspokoił, jest niemal gwarancją, że zrobi wszystko, by się nie uspokoić. Ekspert zaleca więc potwierdzenie uczuć danej osoby i zapewnienie jej, że je rozumiesz. Radzi, aby w takiej sytuacji powiedzieć: "Widzę, że jesteś zdenerwowany i chcę ci pomóc".

7. Ciszę się, że mogłam pomóc

Nie ma nic złego w powiedzeniu "nie ma za co", gdy ktoś ci dziękuje. Jednak powiedzenie czegoś w rodzaju "Cieszę się, że mogłem ci pomóc" ma większą siłę oddziaływania. - Pozostawia u danej osoby pozytywne wrażenie, że dołożyłeś wszelkich starań, aby jej pomóc — mówi Evenson.

Eksperci podkreślają, że proste zmiany w języku nie rozwiążą wszystkich problemów komunikacyjnych, ale na pewno pomogą zwiększyć siłę przebicia w pracy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
praca
rynek pracy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(17)
WYRÓŻNIONE
Ali
3 lata temu
I tak powstaje nowomowa korporacyjna. Oprócz angielskiego czy francuskiego dzieci powinny uczyć sie języka korporacyjnego. Np. na pytanie czy mógłbyś to zrobić w korporacji zamiast powiedzieć mam to w dup..e mówimy- z przyjemnością poświęcę mój czas którego nie mam na ten ciekawy projekt
Gasa
3 lata temu
Gdzie takie wyrozumiałe towarzystwo znajdę ?
Taipan
3 lata temu
Jedyny sposób, na to by w pracy istnieć i nie zostać zamieciony pod dywan, trzeba pokazać charakter i wiedzę, dla wielu pracodawców czy kierowników jest to niewygodne... Ale tylko silne argumenty i działanie, budzą szacunek, a jeśli unikają takiego pracownika to po prostu są dla nas za cięcy w pasie. Tak samo rząd i nierząd... Muszą czuć że też są rozliczani nawet za niezgodne z instrukcją użycie dezodorantu.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (17)
Mop
2 lata temu
Bezmyślne próby zaadaptowania obcych zwrotów do polskich realiów.
Ekspert
2 lata temu
Ulubionym słowem jest słowo "EKSPERCI"
Daria
3 lata temu
Ja właśnie niedawno dostałam wymarzoną pracę i to ze świetnym wynagrodzeniem. To była świetna decyzja, żeby skończyć Studium Pracowników Medycznych i Społecznych na kierunku technik ortopeda.
Jacho
3 lata temu
Pomocne ale bardziej jako dodatek, bo tak jak wspomniano poniżej, czasami nie słowa a czyny ważniejsze. Osobiście to odczuwalny skutek zagłębienia się w temacie, przestudiowanie niczym w marketingu zachowań czy reakcji, ale jest w tym szczypta prawdy. Dodał bym że warto nie zapominać o ogólnej kulturze w trudnych rozmowach, bo to stanowi pierwszeństwo przed wszystkim innym by odnieść jaki kolejek pozytywny skutek rozmowy, 😁
Joje
3 lata temu
To nie jest artykuł dla osób pracujących w tzw polskich firmach z rodzinną atmosferą