Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|

76 mln zł kary dla Eurocash za wykorzystanie przewagi kontraktowej

19
Podziel się:

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył ponad 76 mln zł kary na Eurocash za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej - poinformował w środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

76 mln zł kary dla Eurocash za wykorzystanie przewagi kontraktowej
Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka Eurocash pobierała od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat (Wikimedia Commons, Zespół EC - Own work (, CC BY-SA 3.0))

Jak poinformowano, "dostawcy produktów rolnych i spożywczych do sklepów należących do spółki musieli ponosić wiele dodatkowych i nieuzasadnionych opłat".

Gigantyczna kara

"Celem tych opłat było obniżenie przez Eurocash wynagrodzenia należnego kontrahentom spółki" - wskazano w środowym komunikacie UOKiK.

"Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył ponad 76 mln zł kary na Eurocash za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej" - podał urząd.

Zobacz także: Prezes UOKiK: nie uwzięliśmy się na Biedronkę

Dodał, że głównym przedmiotem działalności Eurocash jest hurtowa i detaliczna sprzedaż artykułów spożywczych i codziennego użytku. Przedsiębiorca, również poprzez spółki zależne, jest właścicielem największej w Polsce sieci hurtowni i organizatorem licznych sieci sklepów, m.in.: ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep.

Nieuzasadnione opłaty

Wydana decyzja dotyczy relacji spółki z dostawcami produktów rolnych i spożywczych do tych sklepów - wyjaśnił.

"Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka Eurocash pobierała od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat. Część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre spółka powinna świadczyć w ramach podpisanej umowy bez dodatkowego wynagrodzenia. Ponadto dostawcy nie otrzymywali informacji o kosztach i rezultatach niektórych usług" - powiedział, cytowany w komunikacie, Prezes UOKiK.

Według niego celem działań Eurocash było obniżenie wynagrodzenia podmiotom dostarczającym do sklepów produkty rolne i spożywcze.

"Określona w toku postępowania wartość nieuzasadnionej korzyści osiągniętej przez Eurocash w wyniku zakwestionowanych praktyk wobec podmiotów, względem których spółka dysponowała przewagą kontraktową, wyniosła w latach 2018-2020 ponad 43 mln złotych" - zauważył Chróstny.

Prezes UOKiK zakwestionował również opłaty za szkolenie personelu sklepów dotyczące technik sprzedaży towarów dostawcy. Zdaniem Urzędu, w rzeczywistości były to ogólne szkolenia ze sprzedaży różnych kategorii produktów (np. mięso, wędliny, owoce, warzywa), a nie asortymentu konkretnych dostawców, którzy za to zapłacili.

Podobnie było z opłatami za edukowanie i informowanie franczyzobiorców o nowościach z oferty dostawców. Zapytani przez UOKiK przedsiębiorcy nie wiedzieli nic o realizacji takich usług, a także nie przekazywali informacji o nowościach do Eurocash oraz wskazywali, że spółka zamawiała i dystrybuowała produkty według własnego uznania - przekazał Urząd.

Ponadto część odpłatnych działań i tak byłaby realizowana przez Eurocash ze względu na interes gospodarczy tego przedsiębiorcy. Tak było m.in. z monitorowaniem popytu rynkowego i trendów sprzedaży produktów dostawcy. Eurocash prowadził takie działania dla wszystkich produktów dostępnych w sklepach, nie tylko dla tych, których dostawcy za to zapłacili. Podobnie było z opłatami za sprawowanie nadzoru nad zamówieniami przez sklepy wchodzące w skład danej sieci handlowej.

W kwietniu tego roku UOKiK nałożył karę na sieć Biedronka za wprowadzanie konsumentów w błąd. Zdaniem kontrolerów sklepy podawały błędne informacje o kraju pochodzenia warzyw i owoców.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
Ddd
3 lata temu
Rachunki za prąd, gaz, paliwa. Tam kontroli nie przeprowadzą. Opłaty rurowe,przewodowe,lojalnościowe, masa tego.
bb
3 lata temu
Niech sanepid przy okazji kontroli sklepów spojrzy na brudne koszyki i wózki, w które kładziemy zakupiony towar i to we wszystkich marketach
Uuu
3 lata temu
Typowe zdzieranie monopolisty
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
Nico
3 lata temu
Prawidłowo nie szanują zarówno dostawców i swoich pracowników mają za nic . Kantyka na wszystkim i biorą łapówki sobie do kieszeni .
qwerty
3 lata temu
Eurocash jest własnością Portugalczyka który się nazywa Luis Amaral. 21. wiek a Portugalczycy zrobili sobie z nas kolonię jak z Indii w XVI wieku.
Jan
3 lata temu
Tez mi nowość, takie firmy jak EC,Biedronka,Lidl itd więcej zarabiają z haraczy od producentów niz z czystego handlu..wyzysk w czystej postaci i ciągle im mało.
Stefan
3 lata temu
A tak niedawno w portalu spożywczym główny dyrektor zakupów chwalił się jak to oni równo traktują dostawców, sklepy i klientów. Oni organizują coś takiego jak Równi w handlu. Koń by się uśmiał.
Tylko.
3 lata temu
Brawo jestem za