Zgodnie z Rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) trasa S8 będzie biec dalej na południe od Wrocławia. Do 2030 r. zaplanowano również realizację dalszego przebiegu S8 - ok. 45 km w woj. dolnośląskim - od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
S8 w kierunku Czech zostanie wydłużona
W lipcu otwarto oferty w przetargu na realizację trzech odcinków S8 od podwrocławskich Kobierzyc do Łagiewnik o łącznej długości 32,5 km. GDDKiA przed końcem 2024 r. chce podpisać umowy z wykonawcami. Ogłoszono też przetarg na wyłonienie wykonawcy blisko 14-kilometrowego odcinka Ząbkowice Śląskie Północ-Bardo.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przetarg na odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (o długości 17,1 km) drogowcy ogłosili pod koniec 2023 r. W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka, a ich efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku.
Po zakończonych analizach będziemy mogli wznowić prace przygotowawcze dla tego odcinka. Nowa S8 pomiędzy Kobierzycami a Kłodzkiem będzie miała ok. 87 km długości. Oddanie tej trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033 - informuje GDDKiA.
Rozbudowa ekspresówki w kierunku Litwy
Trasa S8 ma być budowana także w kierunku Litwy. Planowana jest m.in. budowa ok. 90 km w województwie podlaskim – od Białegostoku do węzła Raczki na skrzyżowaniu z S61. Trasa ta będzie wykorzystywać realizowany obecnie, w ramach budowy S19, odcinek od nowego węzła Białystok Zachód w okolicy Choroszczy do Dobrzyniewa i dalej fragment S16 do Korycina.
Po realizacji wszystkich odcinków na południe od Wrocławia i na północ od Białegostoku S8 wydłuży się do blisko 786 km i stanie się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce. Będzie o ok. 36 km dłuższa od S7 przy założeniu, że trasa od Rabki-Zdrój do Chyżnego będzie drogą ekspresową.
Natomiast najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce jest obecnie autostrada A4, która ma blisko 670 km.
Jak budowano S8
Obecna droga ekspresowa S8 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Warszawą wykorzystuje przebieg dawnej "gierkówki", oddanej do użytku w 1976 roku i gruntownie przebudowanej w ostatnich latach.
W 2012 r. zakończono modernizację gierkówki od Piotrkowa Trybunalskiego do Radziejowic, a z końcem 2013 r. z Wrocławia można było dojechać do węzła Wieluń. W następnych latach oddawano kolejne odcinki w kierunku Warszawy i Białegostoku.
W 2015 r. zakończyły się prace przy przebudowie mostu Grota Roweckiego w Warszawie oraz odcinka pomiędzy węzłami Paszków i Opacz, co ułatwiło przejazd przez stolicę w kierunku Białegostoku, do którego drogą ekspresową można było dojechać w październiku 2018 r.
Ponad rok później, po zakończeniu przebudowy gierkówki pomiędzy Radziejowicami i Paszkowem, dostępna była cała ówczesna S8 prowadząca przez pięć województw z Kobierzyc pod Wrocławiem do przedmieść Białegostoku.
Kierowcy korzystali przy tym z odcinków ich dróg, A8 Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, A1 pomiędzy Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim oraz fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 pomiędzy węzłami Opacz i Konotopa.
Taka trasa liczyła blisko 590 km i wymagała zawrotki na węźle Piotrków Trybunalski Południe, z czego ok. 56 km to wspólny przebieg z A8, A1 i S2.
Wraz zakończeniem przebudowy A1 oraz oddaniem nowej łącznicy węzła Piotrków Trybunalski Zachód umożliwiono bezpośredni zjazd z A1 w kierunku Warszawy.
Wielu kierowców nadal wybiera krótszą o 35 km trasę od węzła Łódź Południe przez węzeł Łódź Północ i dalej autostradą A2 do Konotopy, zwiększając natężenie ruchu na drodze. Budując węzeł Łódź Południe, GDDKiA przewidziała możliwość jego bezpośredniego połączenia z dalszym przebiegiem S8.