Dotarcie ze swoim produktem do świadomości klientów to największe wyzwanie stojące przed wszystkimi firmami. Branża cybersecurity nie jest tu wyjątkiem. Dotyczy to w szczególności mniejszych przedsiębiorstw, które – po tym, jak włożyły dużo pracy i pieniędzy w stworzenie swojego rozwiązania – muszą się przebić marketingowo, ale nie posiadają takich budżetów jak giganci w branży. Z drugiej strony szefowie cyberbezpieczeństwa, którzy potrzebują odpowiednich dla swoich problemów rozwiązań, nie są w stanie ich odnaleźć w gąszczu propozycji pojawiających się na rynku. Access-2-Market, wydarzenie odbywające się w ramach CYBERSEC FORUM/EXPO w Katowicach, ma obie te strony połączyć i dać im szansę na nawiązanie współpracy, z obopólną korzyścią.
– Często dyrektorzy do spraw bezpieczeństwa IT nie wiedzą nawet o istnieniu takich rozwiązań, bo mamy rynek zdominowany przez większych graczy. Takie wydarzenie ma więc na celu promowanie tych małych firm, żeby zwiększyć świadomość ich produktów wśród potencjalnych odbiorców. To jest istotny cel, jaki nam tutaj przyświeca – wyjaśnia Łukasz Gawron, prezes Polskiego Klastra Cyberbezpieczeństwa CyberMadeInPoland, współorganizatora wydarzenia.
Access-2-Market to zupełnie nowy format podczas CYBERSEC FORUM/EXPO, jest organizowany po raz pierwszy w Polsce i po raz drugi w Europie. Jego celem jest wypromowanie najlepszych rozwiązań z zakresu cybersecurity oferowanych przez mniejsze firmy, które szukają swojej szansy na szerszym rynku. Ma formę konkursu, podczas którego wybierane są podmioty oferujące ciekawe produkty w atrakcyjnej formie podczas kilkuminutowych prezentacji przed jury i zgromadzoną na CYBERSEC FORUM/EXPO publicznością.
– Główny zadaniem tego wydarzenia jest zbliżenie do siebie stron producentów i odbiorców rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa, żeby najbardziej innowacyjne firmy mogły spotkać się i zaprezentować swoje produkty potencjalnym użytkownikom, którzy z kolei bardzo potrzebują takich rozwiązań, by zabezpieczyć swoje systemy – podkreśla Milda Kaklauskaite, Senior Policy Manager European Cybersecurity Organization (ECSO), współorganizatorka konkursu.
Rozwiązania na miarę światową
Podczas wydarzenia swoje rozwiązania zaprezentowało 11 firm. Każda z nich dostarcza oczywiście narzędzia z zakresu cyberbezpieczeństwa, czy – szerzej – cyberodporności. Na scenie pojawili się przedstawiciele marek: CypherDog, Secfense, Axence, All4Tech, FUDO Security, Nacview, Asvin, Outkept, Cryptomage, CDeX, Riffsec.
Jury, w którym zasiadali dyrektorzy i managerowie ds. bezpieczeństwa największych firm w Polsce, uznało, że najlepiej wypadły Secfense i CDeX.
Pierwsza oferuje narzędzie pozwalające na uwolnienie firmy od konieczności stosowania haseł i zabezpieczenie jej uwierzytelnieniem MFA. To jednak zupełnie nowe podejście do implementacji MFA, które – w przeciwieństwie do tradycyjnych wdrożeń – nie wymaga ingerencji w kod aplikacji, pozwalając na zastosowanie nowoczesnych metod uwierzytelnienia (jak klucze U2F czy biometryczne uwierzytelnienie FIDO). Dzięki temu rozwiązaniu firmy mogą uwolnić się całkowicie od haseł, eliminując jednocześnie ryzyka związanie z phishingiem, socjotechniką i kradzieżą uwierzytelnień. Co istotne, wdrożenie umożliwia dodanie MFA do dowolnej aplikacji w ciągu kilku minut.
– Wszystkie dane organizacji pozostają w swojej lokalizacji, my jako broker nie mamy i nie potrzebujemy mieć do nich dostępu – wyjaśnia Krzysztof Gozdz, Sales Manager Secfense. – Równie jasne i proste jest utrzymanie systemu, właściwie sprowadza się do pomocy użytkownikowi, jeśli ten zgubi na przykład swojego smartfona, którego wykorzystuje do autentykacji.
Drugi wyróżniony produkt, CDeX (Cyber Defence eXercise Platform) to innowacyjny poligon dla specjalistów do spraw bezpieczeństwa IT w organizacjach. Pozwala na testowanie rozwiązań cyberbezpieczeństwa i stanowi kompleksowy system szkoleniowy. Zapewnia autentyczne, izolowane i skalowalne środowisko, oferuje 250 godzin szkoleń z użyciem gotowych scenariuszy ataków i możliwość tworzenia własnych. Dzięki niemu możliwe jest zarówno przygotowywanie kadr, jak i sprawdzenie efektywności stosowanych rozwiązań.
– Wszystkie działania są zautomatyzowane, więc klient nie potrzebuje tutaj angażować żadnych zespołów typu red-team, by symulować atak – mówi Mateusz Baldys, Business Development Manager w CDeX. – Dajemy możliwość elastycznego modelowania własnej infrastruktury w ramach symulacji, można odwzorować część systemu lub całość, by sprawdzić jak zatrudniani specjaliści bezpieczeństwa zareagują na dowolnie wybrany scenariusz ataku.
CDeX dostępny jest w modelu on-premise oraz cloud, co oznacza, że można zacząć z niego korzystać praktycznie od ręki. Rozwiązanie już jest stosowane przez liczne agencje rządowe.
Szansa na podbój Europy
Dwie wybrane firmy otrzymają szansę na dalszą promocję swoich produktów w ramach europejskiej części konkursu, którego finał zaplanowany jest na 2024 r.
– Tam będą mogły powalczyć z najlepszymi firmami europejskimi i postarać się sięgnąć po nagrodę pieniężną. Jak również nawiązać relacje z europejskimi partnerami – wyjaśnia Łukasz Gawron. – Można więc powiedzieć, że nasz konkurs to takie eliminacje do konkursu ogólnoeuropejskiego, który odbędzie się w przyszłym roku. Dzięki niemu zwiększa się świadomość istnienia tych produktów, bo takie firmy mogą się pochwalić rozwiązaniami wcale nie gorszymi, a często nawet lepszymi od tych amerykańskich czy izraelskich.
ECSO to organizacja, która współpracuje z organizatorami CYBERSEC FORUM/EXPO również w innych wydarzeniach, w tym Cyber Innovation Days, które mają na celu promocję polskich start-upów z zakresu cyberbezpieczeństwa. Podczas Access-2-Market prezentują się bardziej dojrzałe firmy, niektóre nawet z wieloletnim doświadczeniem w dostarczaniu rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa, ale pozostające w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. W Katowicach miały szansę na pokazanie się od najlepszej strony również podczas towarzyszącego FORUM/EXPO, gdzie każdy mógł dokładnie zapoznać się z oferowanymi przez nie produktami.
– Tu chodzi też o zbudowanie zaufania – zauważa Łukasz Gawron. – Cyberbezpieczeństwo jest bardzo specyficzną domeną. Tu mówimy o bezpieczeństwie organizacji, o danych wrażliwych, to nie jest tak, że idzie się do sklepu i bierze z półki jakieś oprogramowanie. W tych bardziej zaawansowanych rozwiązaniach ważne jest zbudowanie relacji, a to wymaga czasu i spotkań bezpośrednich.
CYBERSEC FORUM/EXPO, podczas którego miało miejsce wydarzenie Acces-2-Market, odbyło się w dniach 21–22 czerwca 2023 r. w Katowicach. Głównym organizatorem jest Instytut Kościuszki, pozarządowy instytut naukowo-badawczy z siedzibą w Krakowie.
Płatna współpraca z marką Instytut Kościuszki