AI jest nierozłącznie związane z innowacyjnością, jest niejako silnikiem, który pozwala kreatywność biznesu i nauki przełożyć na realnie użyteczne produkty. To dla przedsiębiorstw najlepsza obecnie ścieżka, która pozwala zoptymalizować koszty funkcjonowania i przekierować potencjał pracowników tam, gdzie jest on faktycznie potrzebny. O tym czym jest samo pojęcie sztuczna inteligencja, wie prawie każdy przedsiębiorca, ale wielu z nich szuka też sposobu i partnera technologicznego, by wdrożyć projekty AI. Dell Technologies Forum pod hasłem AI Edition, było odpowiedzią na ich poszukiwania, uczestnicy mogli zobaczyć, jak może wyglądać rzeczywistość biznesowa połączona z innowacyjnością w wydaniu Made In Poland.
AI mówi "sprawdzam". Czy biznes jest gotowy na kolejny etap innowacyjności?
Szybkie rozpowszechnienie się AI w biznesie pokazało, że jest ona przyszłością rynku pracy. Jednocześnie przekonaliśmy się, kto w branży IT myśli nie tyle przyszłościowo, ile w szerokim zakresie i nie boi się ryzyka. Bo w świecie z AI ważna okazuje się wszechstronność biznesu, która nie ogranicza się tylko do dążenia do monetyzacji podstawowej oferty, ale dostarczenia odbiorcy propozycji jak najkompletniejszego jej wykorzystania. Nie wystarczy bowiem myślenie, że AI rozwiąże wszystkie zadania szybciej niż my dotychczas. A co gorsza, że pozwoli uniknąć ryzyka.
- Jednym z elementów rewolucji AI będzie to, że komputer osobisty za sprawą sztucznej inteligencji stanie się prawdziwie spersonalizowany, i nie jest to już kwestia lat, a kilku miesięcy – Dariusz Piotrowski, dyrektor zarządzający Dell Technologies Polska.
Nawet jeśli nie wiemy, jak dokładnie działają sieci neuronowe, które AI tworzy podczas procesu szkolenia, to wiemy już, co należy zapewnić, by ich funkcjonowanie było jak najskuteczniejsze. Tym czymś są nie tylko technologie sprzętowe - wydajne GPU i dużo pamięci, ale też odpowiednie przygotowanie kadry firmowej poprzez szkolenia. Biznes musi wiedzieć, w którym momencie, w którym miejscu firmowej struktury i jak należy stosować AI, by przynosiło korzyści i napędzało innowacyjność. To oznacza, że AI należy traktować jako element wspomagający człowieka w wykonywaniu powierzonych mu zadań, a nie zastępujący, nawet jeśli tak to wygląda z zewnątrz.
AI wymaga odpowiedniego gruntu. A Polska to świetne miejsce do rozwijania biznesu
Na Dell Technologies Forum 2024 przybył prezes Dell Technologies w regionie EMEA, Adrian McDonald. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na lokalny potencjał w rozwoju AI. Polska jest jednym z nielicznych krajów, w których obecność firmy jest tak silnie zaznaczona - jest tu nie tylko biuro sprzedaży, ale również najnowocześniejsza i największa z 10 fabryk Dell na świecie, produkująca m.in. najnowocześniejsze serwery chłodzone cieczą, wykorzystywane w superkomputerach AI na świecie, czy centrum badawczo-rozwojowe dla rozwiązań software’owych. Adrian McDonald pochwalił ogromny poziom zaangażowania jak i wykształcenie polskiej kadry Dell Technologies.
Ambasador USA w Polsce Mark Brzeziński powiedział: - Polska jest krajem o wielkim potencjale. Odnosząc się do kwestii cyberbezpieczeństwa dodał, że mimo trudnej sytuacji geopolitycznej, nasz kraj jest stabilny: - Polska jest bezpieczna i Polska jest zabezpieczona.
Jak to wygląda z perspektywy innowacji pod szyldem Future Made In Poland? Dyskutowano na ten temat podczas dwóch paneli na głównej scenie forum. Nasz kraj przeszedł w ciągu ostatnich 30 lat ogromne zmiany. Polska jako marka nabrała znaczenia - zdaniem Dariusza Piotrowskiego ważne jest nie tylko to, że Polacy osiągają sukcesy za granicą, ale że również w kraju są ludzie i firmy zdolne do tworzenia rozwiązań eksportowanych na cały świat - Mamy żyłkę innowacji, wdrażania nowoczesnych technologii.
Przekonanie o wartości jednostek towarzyszyło pozostałym panelistom. Dr Agnieszka Jankowska z Ministerstwa Cyfryzacji nawiązała do rozpoznawalności polskich specjalistów za granicą - To jest nasza wielka wartość, zastanawiam się, dlaczego my tego nie monetyzujemy dla Polski.
Przyszłość jest w Polsce, ale też w silnej Europie. Osiągnęliśmy bardzo dużo na przestrzeni ostatnich dekad, ale teraz potrzebujemy czegoś więcej - tak naszą rzeczywistość postrzega prof. Krzysztof Obłoj z Akademii Leona Koźmińskiego, który zwrócił uwagę na ważne wyzwanie dla biznesu - musimy zbudować strategię na 20, 30, 40 lat. Przedsiębiorcy muszą mówić jednym głosem w dyskusjach z rządem.
Polska nie jest krajem wielkich koncernów, nasza rzeczywistość biznesowa zbudowana jest na małych i średnich przedsiębiorcach, ale mamy wszelkie możliwości, by to na nich tworzyć przyszłość - tak naszą innowacyjność widzi dr. Agnieszka Jankowska. Dodając w nawiązaniu do słów profesora - My wreszcie musimy tworzyć tę unijną drużynę, nie można bowiem innowacyjności rozpatrywać wyłącznie przez pryzmat kilku krajów, Niemiec, Polski czy Hiszpanii. Bo tylko dzięki synergii te największe projekty się powiodą.
Co jednak zrobić by Polska była innowacyjna w skali dużych przedsięwzięć? Dariusz Piotrowski zwrócił uwagę na kwestię metodologii - ważny jest właściwy sposób doboru tych pomysłów, które dobrze rokują, a które rząd powinien wesprzeć, by zyskały znaczenie w skali globalnej.
Czy musimy martwić się o idee? Prof. Krzysztof Obłój wskazał na przestrzeń poza główną sceną forum - Tam jest nieskończenie wiele idei. Gdy dołożyć do tego cierpliwość, kapitał i wspomaganie instytucji finansowych to będzie rakieta.
A skoro kapitał jest bardzo istotny w przeprowadzaniu rewolucji ze wsparciem AI, niezbędne jest także wsparcie sektora finansowego, który w Polsce jest bardzo innowacyjny. Banki napędzają takie rozwiązania jak mObywatel, banki edukują - tak ocenia rolę bankowości Adam Marciniak, prezes zarządu VeloBank, dodając - budują w ten sposób cyfrowe zaufanie w społeczeństwie. W bankach, ale też sektorze telekomunikacyjnym, Adam Marciniak widzi ważnego partnera w budowaniu innowacyjnej Polski.
A co w praktyce napędza innowacje w Polsce, a co jest dla nich przeszkodą? Odpowiedź na to pytanie padła w trakcie kolejnego panelu. Okazuje się, że największym ograniczeniem jesteśmy my sami. Musimy przełamać obawę przed ryzykowaniem w biznesie, nie możemy obawiać się porażki, która w umysłach polskich przedsiębiorców i inwestorów jest wręcz niedopuszczalna - tak to widzi Edward Mężyk z Mercaton Investment Group. W realizacji tych celów pomocna będzie właśnie technologia AI, gdyż to dzięki niej mamy niepowtarzalną szansę zminimalizować czynnik ryzyka jaki towarzyszy podejmowaniu decyzji i planowaniu w biznesie.
A skoro ryzyko to musi pojawić się i porażka. Ten temat poruszył Jędrzej Kowalewski, prezes zarządu firmy sektora kosmicznego – Scanway. Jego zdaniem kosmos przyciąga ludzi, ale też nie wszyscy zdają sobie sprawę, że trzeba tu wielu prób i błędów, a te ostatnie to także sukcesy, choć towarzyszą im czasem eksplozje.
I choć jak już wcześniej to podkreślano, kapitał to ważny czynnik sprzyjający budowaniu innowacyjności, to inwestycje wcale nie muszą być duże, by coś dało się osiągnąć. Scanway wystarczyło 8 milionów dolarów, by zrealizować udanie wiele projektów kosmicznych. Początek innowacyjnego biznesu nie jest trudny, po prostu czasem zbyt wiele wymagamy, zbyt wiele oczekujemy. Wystarczy, tylko, i aż tylko, zrobić coś, czego inni wcześniej nie robili - tak reklamuje sukces fabryki Della w Łodzi Wiesław Gorzelak. Miejsca, gdzie dokonano kompletnej cyfryzacji i wyeliminowano papier.. Dziś wszystkie zakłady Della na całym świecie funkcjonują jak jedno ciało, wymieniają się doświadczeniami, a prym wiedzie polski zakład.
W budowaniu innowacyjności niezwykle istotna jest współpraca pomiędzy światem nauki i biznesu - co zauważył Robert Pękal z Poznańskiego Centrum Superkomputerowego. A wręcz kluczowe jest wspieranie innowacji przez kapitał prywatny na etapie związanym z wdrożeniami i dojściem przedsiębiorstw do samowystarczalności, bo tu jest ryzyko, którego nie poniesie inwestor publiczny, a od którego nie da się uciec. Niedostateczne dofinansowanie na tych etapach rozwoju firm to problem w skali całej Europy, gdzie w porównaniu z USA znacznie mniejszy procent przedsięwzięć kończy się sukcesem.
Pomimo tych przeszkód, nad których wyeliminowaniem należy stale pracować, a edukacja jest tu istotnym czynnikiem, choć jak zauważył Edward Mężyk - to działanie długofalowe – Polska jest doskonałym miejscem dla innowacji. Mamy świetnie wykształcone kadry naukowe i inżynierskie, jeśli będziemy otwarci na współpracę międzynarodową, a także interdyscyplinarne podejście do problemu, to, jak twierdzi Robert Pękal, nie będzie przeszkód dla rozwoju innowacji. Szczególnie że wskazywane przez niego czynniki wspierające rozwój – dostęp do zaawansowanej infrastruktury badawczej oraz technologii takich jak AI – są teraz w zasięgu polskich przedsiębiorców.
Polska i technologiczna przyszłość z AI
Goście Dell Technologies Forum 2024 mogli zobaczyć, jak szerokim zagadnieniem jest AI. Jak wielu towarzyszących rozwiązań, które pozornie nie mają nic wspólnego z AI, wymaga jego efektywne zastosowanie. To nie tylko superwydajne układy GPU wyposażone w bardzo dużą ilość pamięci – niezbędne do użycia dużych modeli językowych (ang. LLM), bo obowiązuje tu zasada, że wszystko musi być załadowane do pamięci od razu. To także optymalizacja tychże modeli, polegająca na kwantyzacji, co przypomina znane od dekad technologie bezstratnej kompresji informacji – to pozwala wykorzystać AI bezpośrednio na komputerach pracowników w firmach, które z oczywistych powodów nie mogą konkurować zasobami z dużymi centrami obliczeniowymi.
I wreszcie cała infrastruktura potrzebna, by technologie wspierające działanie AI były niezawodne. W tym efektywne systemy odprowadzania ciepła, które systemy AI intensywnie generują. I o ile w przypadku laptopa czy stacji roboczej nie mamy większego problemu, to serwerownie, nawet te niewielkie, muszą posiłkować się coraz wydajniejszymi systemami chłodzenia. Tu zastosowanie cieczy jest wciąż optymalnym rozwiązaniem i dlatego dziś nawet taki zawód jak hydraulik może wnieść swój udział do rozwoju innowacji napędzanych AI.
Co ważne, w Polsce możemy tworzyć infrastrukturę oraz rozwiązania wokół AI, które napędzą innowacyjność naszej gospodarki i pozwolą kształtować przyszłość, także w skali globalnej. Już teraz w ośrodkach badawczo-rozwojowych w kraju pracuje ponad 50 tys. osób, a zdaniem Dariusza Piotrowskiego może być jeszcze lepiej.
- Ambicje mamy znacznie większe. Chcemy, by wsparcie rządu, które dziś już jest, pojawiło się w większej skali, nie tylko jako ustawy, ale realnego współfinansowanie dużych projektów – i to się zaczyna dziać. Chcemy, by inwestycje technologiczne w Polsce nabrały tempa, żebyśmy mogli mnożyć projekty dla społeczeństwa, takie jak mObywatel, z którego niemal wszyscy korzystamy – te słowa dyrektora Dell Technologies Polska to dobre podsumowanie całego forum.
Płatna współpraca z Dell