Gdy nie ma z kim pogadać, zawsze można odezwać się do komputera. Giganci technologiczni Google, Apple i Amazon od kilku lat wprowadzają – w pierwszej kolejności na rynek amerykański – rozwiązania, pozwalające ludziom na komunikowanie się z maszynami w mowie naturalnej.
Chodzi o to, by użytkownik, wypowiadając normalne zdania, a nie sprecyzowane komendy głosowe, mógł zażądać odnalezienia w internecie odpowiedzi na pytanie, włączenia określonej piosenki, zrobienia zakupów, odnalezienia drogi na mapie czy wysłania wiadomości do kogoś z książki telefonicznej. Zdaniem ekspertów, pojedynek na zarabianie na rozmowach z komórkami i głośnikami właśnie się rozpoczął i ma dwóch głównych konkurentów: Amazona i Google’a. Ten pierwszy ma ok. 63 proc. inteligentnych głośników w USA, jednak to Google najszybciej zwiększa zasięg swojego Asystenta, podpisując m.in. umowy z Walmartem, otwierającym swój sklep na poziomie komend głosowych.
Wejście smoka
Pierwszą usługą, oferującą takie możliwości dla użytkowników polskojęzycznych, jest Asystent Google, który oficjalnie zadebiutował w Polsce w połowie stycznia 2019 r. Asystent, który ciągle się uczy dzięki analizie interakcji z tysiącami użytkowników, jest dostępny na smartfonach z systemem Android i iOS, integruje się również z niektórymi modelami słuchawek bezprzewodowych. Użyteczność Asystenta nie kończy się na udzielaniu odpowiedzi na pytania zadane ludzkim głosem, które równie dobrze można byłoby wpisać w okno wyszukiwarki. Daje on też pole do popisu – i uzyskania nowego kanału łączności z klientami – setkom firm, które mogą z nim zintegrować swoje strony i aplikacje oraz docelowo sprzedawać swoje produkty i usługi. Firmy mogą stworzyć własną komendę głosową - a potem wystarczy, by dowolny użytkownik ją wypowiedział i już może wejść w interakcje z marką. O możliwościach Asystenta przekonają się m.in. uczestnicy tegorocznego Impact’19 w Krakowie – jednego z pierwszych wydarzeń w tej części świata, obsługiwanych właśnie przez to narzędzie. Zdaniem organizatorów Impact’19, osobisty asystent podczas tego typu wydarzeń już wkrótce będzie standardem także na innych topowych wydarzeniach gromadzących tysiące ludzi.
Polskie pierwiosnki
Rozwiązanie Google'a wdrożyły już także pierwsze polskie firmy. Internetowa porównywarka lotów wykorzystuje Asystenta do pomagania klientom w planowaniu podróży.
- Już wcześniej myśleliśmy o wprowadzeniu usług głosowych, a decyzja Google’a o uruchomieniu Asystenta zmotywowała nas do przyspieszenia prac. Przygotowaliśmy narzędzie, które za pośrednictwem głosu jest w stanie wyszukiwać połączenia i inspirować użytkowników do podróży. Mamy pierwszą wersję programu, która będzie rozwijana - mówi Łukasz Neska, wiceprezes eSky.
Niektóre firmy umożliwiły obsługę zakupów przez internet przy pomocy głosu. Na początku kwietnia zrobił to Flixbus, operator największej floty autobusów na krajowym rynku, który umożliwił wyszukiwanie połączeń, składanie zamówienia i płacenie za bilet z wykorzystaniem usługi Google Pay - wszystko przy pomocy głosu. Portal Pyszne.pl z kolei uruchomił głosowe zamawianie z restauracji jednego z kilku zestawów, które użytkownik wcześniej zdefiniuje w aplikacji.
- Każdy kwartał będzie przynosił kolejne fale ekspansji tego typu rozwiązań. Szacujemy że rynek asystentów głosowych wzrośnie więc z 2,3 mld USD w 2018 r. do 19,6 mld USD w 2025 r. – podkreślają analitycy Zion Research.
Wszyscy do Krakowa
Jaki będzie realny wpływ sztucznej inteligencji na gospodarkę i codzienne życie? Czy Asystent Google’a zastąpi człowieka? Żeby się tego dowiedzieć, nie trzeba jechać do Krzemowej Doliny czy Londynu. 21 i 22 maja Kraków - Miasto Gospodarz kongresu Impact’19 stanie samym sercem tygla, w którym realizują się innowacyjne idee i projekty. To wydarzenie, na którym przełomowe startupy, naukowcy, biznes i politycy mówią tym samym językiem. Impact’19 to 4 sceny, 6 tysięcy gości, 250 speakerów i dziesiątki wydarzeń towarzyszących. Stałymi bywalcami są tam m.in. premierzy jak i ministrowie z Polski oraz szefowie rządowych agencji (np. PFR i NCBR). W tym roku dołączą do nich kluczowi politycy z regionu CEE, w Krakowie pojawią się również wysocy rangą przedstawiciele takich potentatów i pretendentów jak Google, Orange, Addo AI, Darktrace, MIT czy IBM Watson. Oni wszyscy pokażą swoje pomysły na to, jak przy wsparciu technologii, zmienić świat na lepsze. Impact’19 przyniesie też premiery najnowszych inwestycji, rządowych strategii i kluczowych raportów. Tutaj powstają pomysły i tworzone są projekty, które mają kluczowy wpływ na rozwój cyfrowej gospodarki. perspektywy biznesu. Na Impact’19 dzisiejszy liderzy - wielki biznes, startupy, środowisko naukowe, administracja publiczna - decydują o tym jak będzie wyglądać jutrzejszy świat.