Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał sponsorowany przez MFiPR

Ale patent! Fundusze Europejskie wspierają sprawniejsze uzyskiwanie patentów

Podziel się:

Dzięki Platformie Usług Elektronicznych Urzędu Patentowego, sprawy związane z ochroną własności przemysłowej można dziś załatwić sprawniej i to bez wychodzenia z domu. Nowoczesny system komunikacji z Urzędem, dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, z Programu Polska Cyfrowa, pozwala innowatorom efektywniej zgłaszać swoje pomysły i przekształcać je w konkurencyjne na rynku rozwiązania. Platforma jest również źródłem wiedzy dla tych, którzy poszukują informacji związanych z patentami i ochroną własności przemysłowej czy intelektualnej.

Ale patent! Fundusze Europejskie wspierają sprawniejsze uzyskiwanie patentów
Fot. GustavsMD - Adobe Stock (materiały partnera)

We współczesnym, dynamicznie rozwijającym się świecie, kluczową rolę odgrywają postęp technologiczny i innowacje. Z jednej strony wpływają one na poprawę jakości naszego życia, a z drugiej mogą stanowić o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstw czy nawet całego kraju na arenie międzynarodowej. Niezwykle istotne jest więc, aby odpowiednio chronić to, co zostało wypracowane. Dziś rejestrowanie wynalazków, patentów czy wzorów przemysłowych odbywa się w Polsce w sposób nowoczesny – bez wychodzenia z domu. Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej uruchomił bowiem Platformę Usług Elektronicznych – nowoczesny system elektronicznej komunikacji z klientem. Jego powstanie było możliwe dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich.

PUEUP

Uruchomienie Platformy Usług Elektronicznych Urzędu Patentowego (PUEUP) było odpowiedzią na oczekiwania środowisk zainteresowanych ochroną własności przemysłowej, m.in. wynalazków, wzorów przemysłowych czy znaków towarowych. Z systemu korzystają przede wszystkim podmioty posiadające wiedzę z zakresu ochrony własności przemysłowej – przedsiębiorcy prowadzący innowacyjną działalność, instytucje badawczo-naukowe, ośrodki akademickie, a także rzecznicy patentowi, radcy prawni czy adwokaci. Dzięki Platformie usprawniono procesy biznesowe oraz rozszerzono zakres spraw, które klienci Urzędu Patentowego mogą załatwić drogą elektroniczną. System komunikacji Urzędu z Klientem powstał z Programu Polska Cyfrowa – pierwszego unijnego programu, który kompleksowo wsparł rozwój cyfryzacji i technologii informacyjno-komunikacyjnych. Wartość projektu wyniosła ponad 19 mln zł, z czego ponad 16 mln zł pochodziło ze środków Unii Europejskiej.

Rozwiązania szyte na miarę

Dzięki Platformie Usług Elektronicznych, która jest dostępna na stronie www.uprp.gov.pl, klienci Urzędu mają dostęp do licznych e-usług, które znacznie ułatwią załatwienie wielu spraw. Profilowane konto Klienta umożliwia przede wszystkim prowadzenie elektronicznej korespondencji z Urzędem oraz dokonywanie zgłoszeń o udzielenie ochrony dla wynalazku, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego czy znaku towarowego. Na Platformie dostępne są również wnioski o wgląd w rejestr, dokonanie wpisu do rejestru czy otrzymanie wyciągu. Możliwe jest też zawnioskowanie o Walidację Patentu Europejskiego. System powiadomi nas o upływającym terminie ochrony czy o terminie uiszczenia opłat za przedłużenie ochrony praw wyłącznych, a także prześle subskrypcję ważnych informacji.

Z myślą o osobach fizycznych oraz przedsiębiorcach szukających podstawowych informacji o przedmiotach ochrony, obowiązujących procedurach czy zarządzaniu prawami wyłącznymi, na Platformie powstała również e-Baza Wiedzy. Stanowi ona internetowe kompendium z zakresu szeroko rozumianej problematyki ochrony własności przemysłowej i intelektualnej.

Szczegółowe informacje o usługach dostępnych w ramach Platformy można znaleźć na stronie www.uprp.gov.pl/pl/uslugi-online.

Efekty

Nie ma wątpliwości, że cyfryzacja komunikacji z Urzędem Patentowym oraz możliwość załatwienia spraw online, przyniosła korzyści dla każdej ze stron – zarówno zgłaszających, jak i pracowników Urzędu. Uruchomienie e-usług, udostępnienie interaktywnych formularzy elektronicznych, a także bezpośredni dostęp do informacji o prowadzonej sprawie i jej statusie umożliwiło sprawniejszą obsługę zgłoszeń. W niespełna rok po uruchomieniu Platformy, poprzez udostępnioną online usługę publiczną załatwiono ponad 76 tysięcy spraw.

Patenty dostępne dla każdego

Z myślą o osobach zmagających się z niepełnosprawnościami, Urząd Patentowy udostępnił na swojej stronie szereg rozwiązań, umożliwiających możliwie swobodne skorzystanie z usług. Platforma Usług Elektronicznych – tak samo, jak strona Urzędu Patentowego – została przystosowana do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących. Spełnia ona określone standardy WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), czyli wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych. Ponadto, z myślą o osobach mierzących się z barierą komunikacyjną, strona Urzędu Patentowego oferuje usługę natychmiastowego połączenia wideo z tłumaczem języka migowego. Można tego dokonać z pozycji zarówno przeglądarki internetowej w komputerze, jak i aplikacji mobilnej z telefonu.

Materiał sponsorowany przez MFiPR

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl