Według wyliczeń analityków, wartość marki Amazona przekroczyła po raz pierwszy 220,7 miliardów dolarów, powiększając przewagę nad znajdującymi się na pozostałych miejscach podium technologicznymi gigantami Google (159,7 mld) i Apple (140,5 mld).
Amazon zyskuje na dywersyfikacji portfolio
Jak zaznaczono, Amazon zawdzięcza wysoki wzrost dynamicznemu rozwojowi wielu nowych gałęzi biznesu, m.in. obliczeniom w chmurach (cloud computing), sztucznej inteligencji i platformie streamingowej Amazon Prime Video.
Jednocześnie zaznaczono jednak, że lider musi liczyć się w najbliższych latach z rosnącą presją ze strony ruchów ekologicznych w Europie, które oskarżają firmę o nadmierne wykorzystanie opakowań, a także coraz ostrzejszej konkurencji na rynkach w Indii i Chinach.
Czołowa dziesiątka bez europejskich firm
W pierwszej dziesiątce najbardziej wartościowych marek znajduje się sześć amerykańskich firm, trzy chińskie i jedna koreańska. W czołówce są m.in. Microsoft (117 mld), Samsung (94 mld), bank ICBC (81 mld), platforma społecznościowa Facebook (79 mld) i sieć handlowa Walmart (78 mld).
W pierwszej pięćsetce zestawienia pojawiają się aż 204 amerykańskie firmy, które łącznie odpowiadają za 45 proc. obliczonych wartości marek, wyprzedzając Chiny (70,19 proc.), Japonię (36,7 proc.) i Niemcy (21,6 proc.).
W niechlubnym gronie największych spadkowiczów znalazła się m.in. chińska firma zajmująca się oprogramowaniem Baidu (54 proc. w dół) i amerykańska firma przewozowa Uber (32 proc.), która ucierpiała w wyniku m.in. straty licencji na operowanie na terenie Londynu z powodu obaw o bezpieczeństwo pasażerów.
W Europie dominują niemieckie marki
Z europejskich marek najlepszy wynik zanotowała niemiecka firma motoryzacyjna Mercedes-Benz (65 mld), wyprzedzając holenderskiego potentata rynku paliwowego Shell (47,5 mld) i producenta samochodów Volkswagen (44,9 mld). Brand Finance zaznaczyło, że Mercedes-Benz podskoczył w ciągu ostatnich 12 miesięcy o dwie pozycje, korzystając m.in. z rosnącej popularności na największym rynku sprzedażowym w Chinach.
Pośród brytyjskich firm najwyżej uplasowała się firma doradcza EY (23,7 mld) i BP (23,3 mld), a wśród francuskich – Total (23,16 mld). W pierwszej 500 nie znalazł się żaden przedstawiciel Polski.
Z kolei za najszybciej rosnącą markę w Europie eksperci uznali niemiecką sieć sklepów Aldi, której wartość wzrosła o 39,6 proc. w ciągu ostatniego roku.
Najsilniejszą marką włoskie Ferrari
Jednocześnie analitycy zbadali także siłę marki, wyliczaną m.in. przy wykorzystaniu danych dotyczących inwestycji w marketing i ich przełożenia na wyniki finansowe. Na czele tego zestawienia znalazł się włoski gigant motoryzacyjny Ferrari, wyprzedzając amerykańskiego Disneya, rosyjski Sberbank, międzynarodową firmę doradczą Deloitte i producenta napojów Coca Cola.
Ranking został opublikowany w trakcie trwającego od wtorku Forum Ekonomicznego w szwajcarskim Davos.
Jakub Krupa