Amazon jest sklepem wielobranżowym co dywersyfikuje ryzyko punktowego wpływu na jedną lub tylko kilka branż, niemniej ze względu na szerokość oferty i zasięg samej platformy, obecność Amazona w Polsce w dłuższym okresie czasu odczuje wiele z nich, nawet mimo dynamicznie rosnącego kanału sprzedaży online będzie zauważalnie tłoczniej.
Dla wielu sprzedawców wejście Amazona to szansa na szersze dotarcie do klientów nie tylko w kraju, ale także poza granicami Polski, dla internetowej konkurencji natomiast oznacza to jeszcze bardziej zaciętą rywalizację - zarówno o użytkownika, jak też samych sprzedawców obecnych na platformach.
Najciekawiej zapowiada się rywalizacja Amazona z bardzo mocno osadzonym na polskim rynku Allegro. Dla polskiego e-commerce to może być przełomowy moment. Konkurencja Amazona z Allegro nie będzie jednorazowym zwarciem w momencie wejścia na rynek. Nie będzie nokautu, a długoterminowa walka na przynajmniej kilku frontach.
Pierwszy z nich będzie dotyczył aspektu B2B, czyli tego jak skutecznie Amazon będzie budował swoje portfolio polskich dostawców, których produkty będzie eksponował na swojej platformie w kraju i poza jego granicami oraz warunków prowizyjnych jakie im zaoferuje w odniesieniu do chociażby Allegro.
Drugi tego jak efektywnie i jak agresywnie kosztem własnej marży Amazon będzie pozyskiwał ruch płatny na swoją platformę i lojalizował pozyskanych użytkowników. Trzeci aspekt to kampanie marketingowe, zarówno B2B i B2C, które przy wysokim budżecie, ekspansyjnej strategii i doświadczeniu Amazona mogą skutkować przejmowaniem użytkowników i rosnącą budową świadomości marki.
Niemiecka wersja Amazona dostępna dotychczas w wersji częsciowo tłumaczonej na język polski przy wszystkich ograniczeniach translacyjnych i UX-owych powinna być traktowana raczej jako proteza, a nie realna próba siły ze strony amerykańskiego giganta. Dedykowana na polski rynek platforma mimo licznych błędów i niedociągnięć ujawnionych już na starcie będzie miała dla Amazona zupełnie inny poziom atencji, a z każdym kolejnym miesiącem walka o kawałek rynku będzie zacięta nawet dla tak silnego brandu jak Allegro.