Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Martyna Kośka
Martyna Kośka
|
aktualizacja

Andrzej Duda: "Wielki Brat zadbał o dobre połączenia wschód-zachód. Teraz czas na połączenie północy z południem"

13
Podziel się:

Kolej jest jedną ze strategicznych gałęzi polskiego przemysłu. Ma znaczenie militarne, polityczne i międzynarodowe – powiedział Andrzej Duda w przemówieniu otwierającym drugą edycję Kongresu Rozwoju Kolei.Z kolei Mateusz Morawiecki przekonywał, że otwarcie CPK będzie dla dla Polski "skokiem rozwojowym".

Andrzej Duda przypomniał, że celem rządu w zakresie transportu ma być walka z wykluczeniem komunikacyjnym
Andrzej Duda przypomniał, że celem rządu w zakresie transportu ma być walka z wykluczeniem komunikacyjnym (East News, MAREK LASYK/REPORTER/EAST NEWS)

Na Stadionie Narodowym w Warszawie rozpoczęła się w środę druga edycja Kongresu Rozwoju Kolei – Przyszłość i Perspektywy. Będzie on poświęcony zagadnieniu inwestycji na kolei.

W wydarzeniu udział wziął prezydent Andrzej Duda, a także między innymi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceministrowie Andrzej Bittel i Marcin Horała. Obecni są również przedstawiciele władz samorządowych i branży kolejowej.

- Mamy niezłe połączenia wschód-zachód, to nasz wschodni Wielki Brat o to zadbał. Gorzej z połączeniami północ-południe. Naszym celem jest więc stworzenie połączeń między państwami bałtyckimi a regionem Morza Czarnego i Adriatyku, tak by droga z Warszawy do Budapesztu i dalej, do Rumunii i Bułgarii nie była tak długa jak dziś – powiedział Andrzej Duda.

Zobacz także: Agencja Rozwoju Regionalnego w Starachowicach- fundacja dedykowana lokalnym biznesom

Wyjaśnił, że samo istnienie połączeń lotniczych nie jest wystarczające, bo dla transportu towarów kluczowe są połączenia kolejowe i drogowe. "Koleją można przetransportować prawie wszystko, bo ona zdoła unieść wszystko".

Wśród wyzwań na kolejne lata Duda wskazał rozbudowę portów w Gdyni i Gdańsku.

- Mamy ambicje, by stać się hubem, najsilniejszym podmiotem, z którego się rozejdą nitki dostaw na cała Europę, a przede wszystkim na Europę środkową i wschodnią – dodał.

Zapewnił, że na rozwoju kolei skorzystają nie tylko firmy, ale i "zwykli" obywatele.

- Musimy skończyć z wykluczeniem komunikacyjnym, do którego doszło na przestrzeni ostatnich 30 lat w wielu regionach. Wcześniej praktycznie do każdego regionu dojeżdżał pociąg. Nie zawsze wygodny, nie zawsze szybki, ale dojeżdżał – zauważył i dodał, że trzeba uruchamiać nawet nierentowne połączenia.

- Być może do niektórych trzeba będzie dopłacać, ale pokryjemy to z bardziej rentownych połączeń – powiedział prezydent.

CPK kołem zamachowym gospodarki

Z kolei premier Mateusz Morawiecki przekonywał, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest priorytetem rządu.

- Chcę wszystkich zapewnić, że dołożymy starań, by CPK powstał i byśmy w najbliższych latach przeszli przez etap zgód środowiskowych i administracyjnych – w tym również zgód ze strony Unii Europejskiej – oraz by CPK wpisać w plan Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), tak by udrożniło ono system połączeń transeuropejskich – powiedział Morawiecki.

Wyraził też przekonanie, że Centralny Port Komunikacyjny będzie kołem napędowym całej polskiej gospodarki. "Będzie to ogromna szansa rozwoju dla Polski" - powiedział.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
Drurznik
5 lata temu
Prezydent wziął się za ekonomię transportu.To bardzo źle transportowi wróży.Przed pięciu laty "reformował" system podatkowy i "naprawiał" bankowy.Co z tego wyszło,wiemy.Mimo wszystko oczekujemy sukcesu.
Nomhejt
5 lata temu
Parodie a w kierunku Piła jeżdżą same padaki
Spajk
5 lata temu
Panie Premierze Morawiecki - a gdzie jest milion obiecanych samochodów elektrycznych?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (13)
bogdan1374
5 lata temu
Europa od kilku lat przestawia się na połączenia kolejowe dużych prędkości, które w przyszłości zastąpią połączenia lotnicze (patrz m.in. opracowania Instytutu Kolejnictwa, których nikt w PKP nie czyta), a u nas pomysł budowy CPK za mld złotych. Do tego nie wiadomo kto ma to finansować i za co (finansowanie publiczno- prywatne wygląda jak budowa autostrady Kulczyka). Na dzień dzisiejszy mamy zarząd spółki z wynagrodzeniem 2 mln zł/ rok i pomysł podobny do e-mobilności w Polsce.
Kolda
5 lata temu
CPK to przede wszystkim kolej. Różni znawcy i eksperci z internetu mogliby o tym pamiętać.
Polka
5 lata temu
Najpierw niech w kraju połączą wschód z resztą kraju bo np do Katowic jest tylko jeden pociąg i zawsze pełny jedzie , wiem bo często korzystam.
gospodarność
5 lata temu
Najpierw to wy przywróćcie PKS kiedyś było połączenie PKP Poznań Powidz dzisiaj dawno go już nie ma . Był PKS Gniezno Powidz dzisiaj go nie ma . Czy ktoś ma jeszcze czelność powiedzieć że my się rozwijamy ? bo z tego opisu wynika co innego że my się cofamy . Skoro rząd obiecał że to wszystko naprawi to ja czekam żeby rząd wywiązał się ze swoich obietnic a nie mydlił ludziom oczy czego to on nie zrobi . Po dzisiejszy dzień w tej materii nie zostało zrobione nic .
Twój nick
5 lata temu
Czy on słyszy co mówi?🤔 Wschód z zachodem został połączony już ponad 60 lat temu na potrzeby pokojowo nastawionej armii niosącej rewolucję na bagnetach