- W imieniu własnym i premiera Mateusza Morawieckiego zwracam się z apelem do pracodawców publicznych, czyli urzędów administracji i innych organów reprezentujących państwo, by w miarę możliwości przeszli na pracę zdalną - zaapelował minister zdrowia Adam Niedzielski.
O to, czy urzędy przestaną działać stacjonarnie, pytamy Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który obsługuje tarcze antykryzysowe i przedsiębiorców, a także emerytury i świadczenia, jak choćby 500+, oraz Krajową Administrację Skarbową, której podlegają urzędy skarbowe, a to czas rozliczania podatków.
- Nowe metody, które wprowadziliśmy, mowa tu o e-wizycie, pozwoliły na to, by spora część urzędników przeszła na pracę zdalną. Z e-wizyty skorzystało już ponad 40 tys. osób, to na pewno odciąża sale obsługi klientów. Generalnie zachęcamy do załatwiania spraw przez internet - powiedział money.pl rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
Jak dodał, ZUS i tak w ostatnim roku przyspieszył cyfryzację i przystosował się do pracy zdalnej. Apel ministra nie wywraca więc funkcjonowania urzędów i niewiele zmienia.
- Pandemia mocno przyspieszyła elektronizację i pracę zdalną w ZUS-ie. Mówimy tu o covidowym dopalaczu, ZUS na takim jest. Nadrobiliśmy sporo w tej kwestii, chociażby to, że zakupiono kilkanaście tysięcy komputerów dla pracowników - dodał i podkreślił, że na pracę zdalną wysyłani są wyłącznie ci urzędnicy, których komputery są odpowiednio zabezpieczone, by niczyje dane nie wyciekły, a także ci, którzy nie mają dostępu do baz.
Podobnie jest w skarbówce, choć minister Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej już szykuje pisma do dyrektorów urzędów skarbowych z przypomnieniem rekomendacji wydanych podczas pierwszego lockdownu sprzed roku.
Czytaj również: Polacy chcą podniesienia kwoty wolnej od podatku
Skarbówka, jak ZUS, pracuje hybrydowo. Do domu wysyła tych pracowników, których może. Inni pracują w urzędach, a te nie przestają funkcjonować. Sprawy nadal można załatwić na miejscu, jednak - co ważne i trzeba o tym pamiętać - wizyta w urzędzie możliwa jest wyłącznie po wcześniejszym jej umówieniu, internetowo bądź telefonicznie.
- Jeśli chodzi o salę obsługi, tu nie możemy zastosować pracy zdalnej. Prosimy klientów, by jak najczęściej korzystali z naszych e-usług, a w urzędach pojawiali się tylko, gdy jest to naprawdę niezbędne - powiedziała money.pl Anita Wielanek, rzecznik szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Jak dodała, w tych urzędach, gdzie sytuacja covidowa jest najcięższa, urzędy nie działają w trybie stacjonarnym. - Takie sytuacje się zdarzają, tam, gdzie jest dużo zachorowań, wtedy musimy zamknąć urząd i salę obsługi. Wtedy też każdą z umówionych osób o tym informujemy. To jednak jednostkowe przypadki, a generalnie urzędy się nie zamykają i działają - podkreśliła.
13. emerytura i 500+
ZUS obsługuje także świadczenia, jak 500+ czy wypłatę 13. emerytury, na którą czekają wszyscy emeryci. Co więcej, 1 lutego ruszył nabór wniosków do nowego okresu świadczeniowego 500+, musi je wypełnić każdy, nawet jeśli już uczestniczy w programie.
Paweł Żebrowski uspokaja w rozmowie z money.pl - wszystko to można załatwić przez internet. Tak jak do tej pory, poprzez profil zaufany czy bankowość elektroniczną, ale doszła też nowa możliwość, wniosek o 500+ można złożyć poprzez platformę PUE ZUS.
Wypłaty 13. emerytur też nie są zagrożone, urzędy nie przestają funkcjonować, nawet jeśli działają hybrydowo.
Co z przedsiębiorcami?
ZUS to także obsługa przedsiębiorców, również tych poszkodowanych w dobie pandemii koronawirusa. To ZUS obsługuje tarcze antykryzysowe oraz przyjmuje wnioski przedsiębiorców o pomoc.
- Jeżeli chodzi o kwestie związane z obsługą tarczy antykryzysowej to w zasadzie przeszliśmy już na pełną elektronizację, w pełni działamy zdalnie. Wnioski składa się wyłącznie przez internet, poprzez PUE ZUS, a nie papierowo - podkreślił Paweł Żebrowski.
W pierwszej pandemii przed urzędami ZUS wystawiane były kartony z adnotacją dla przedsiębiorców, by wrzucali tam wnioski o pomoc z covidowych tarcz. Co z nimi?
- Dalej istnieją, dalej z nich korzystamy. Jednak nie służą już do składania wniosków o pomoc z tarczy. Można do nich składać wnioski o inne świadczenia, a także komunikować się z ZUS-em i przesyłać dokumenty. Dzięki temu unikamy kontaktu na sali obsługi klientów - dodał Żebrowski.
Jak podkreślił, wnioski wysyłane elektronicznie to unikanie wpadek. Wnioskujący mają ograniczone pole manewru, dlatego popełniają mniej błędów, a dzięki temu postępowania wyjaśniające to w ZUS-ie już rzadkość.
Rozliczenie podatku
Trwa gorący okres rozliczania podatków, zbiega się z rozpędzoną trzecią falą koronawirusa oraz powrotem ogólnokrajowych obostrzeń.
- Jesteśmy w okresie rozliczeniowym, czas jest do 30 kwietnia. Porównując poprzedni rok, widać, że obywatele coraz częściej rozliczają się przez e-usługi, mamy nadzieję, że i w tym roku te rekordy zostaną pobite - powiedziała Anita Wielanek, rzecznik KAS.
W przypadku osób, które muszą wyjaśnić jakieś nieścisłości lub nie radzą sobie z obsługą podatków przez internet, mogą przyjść do urzędu osobiście, ale wcześniej muszą się umówić poprzez e-wizytę (internet lub telefon).