Wg najnowszych danych GUS sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) w maju 2024 r. wzrosła o 5% r/r. Natomiast w okresie styczeń-maj 2024 r. ten wzrost wyniósł r/r 5,5% (wobec spadku 5,9% w analogicznym okresie 2023 r.)[1]. Pomimo tego, analitycy wskazują na spowolnienie dynamiki sprzedaży w porównaniu do poprzednich miesięcy, co może być oznaką rosnącej ostrożności konsumentów w obliczu inflacji i niepewności gospodarczej. Szczególnie, że NBP w swojej najnowszej projekcji inflacji prognozuje jej poziom w tym roku w przedziale 3,1-4,3% i nawet 3,9 – 6,6% w 2025 r.[2] Z drugiej strony na rynku pojawia się coraz więcej technologii, który zachęcają Polaków do robienia zakupów w sklepach stacjonarnych – wg analizy Strategy& prym w tym zakresie wiodą płatności mobilne i zbliżeniowe[3]. Pobudzenie w sprzedaży detalicznej widać też dzięki ekspansji e-commerce. Wg ostatniego odczytu GUS w maju br. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 6,8%) względem analogicznego okresu roku poprzedniego. To przełożyło się na wzrost udziału tego kanału sprzedaży w całym handlu detalicznym do 8,6 % (względem 8,5% rok temu).
Kompleksowo, czyli offline i online
Dwutorowy rozwój handlu w Polsce (kanał tradycyjny i online) i konieczność pełnej integracji tych dwóch światów wymaga od firm ciągłej adaptacji do zmieniających się realiów rynkowych.
– Firmy handlowe oczekują obsługi coraz bardziej kompleksowej. Obecnie oferujemy wsparcie w sześciu obszarach sprzedaży offline i online. Korzystając z prawie 30-letniego doświadczenia, know-how i zaplecza technologicznego całej grupy, wspieramy klientów we wszystkich kanałach sprzedaży i punktach styku z klientem. W ostatnich latach osiągnęliśmy dynamikę wzrostu przekraczającą tempo rozwoju rynku i tę prawidłowość chcemy utrzymać także w 2024 r. Planujemy też dalszą ekspansję na rynki zagraniczne – obecnie analizujemy potencjał krajów bałtyckich, oraz Czech i Słowacji. – komentuje Maciej Pawłowicz, członek zarządu ASM Group.
Analizując zachowania konsumenckie i postępującą cyfryzację kanałów sprzedaży widać, że e-handel osiągnął w Polsce stały i powtarzalny udział w sprzedaży detalicznej na poziomie ok. 8-9%., w wybranych miesiącach przekraczając nawet poziom 10%. W Europie udział e-commerce w sprzedaży detalicznej wynosi średnio 15%, a w krajach takich jak Wielka Brytania nawet 20%. Przewiduje się, że globalny rynek e-commerce osiągnie wartość 5,55 biliona USD do końca 2024 roku, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu do 2023 roku. ASM Group czerpie z tego potencjału – jednym z głównych filarów strategii spółki jest umocnienie obecności w sektorze e-commerce.
– W tym segmencie sprzedaży widzimy ogromny potencjał i rosnące zainteresowanie po stronie naszych klientów. Już teraz bezpośrednio oddziałujemy na rynki 5 krajów, których potencjał sprzedaży w handlu detalicznym wynosi ponad 1,2 bln euro. Wykorzystując m.in. współpracę z Alibabą, będącą potentatem w rynku marketplace, chcemy mocniej zaznaczyć naszą obecność w sektorze e-commerce – podkreśla Adam Stańczak, prezes zarządu ASM Group.
Rozwiązania firmy są także odpowiedzią na oczekiwania rynku i świadomych przedsiębiorstw w zakresie optymalizacji kosztów i generowania wyższych współczynników efektywności. ASM Group wskazuje też AI jako jeden z ważniejszych silników wzrostu branży handlowej - z raportu Gartnera wynika, że do 2025 roku aż 75% wszystkich aplikacji handlowych będzie korzystać ze sztucznej inteligencji do analizy zachowań konsumenckich i personalizacji ofert. AI nie jest zatem już wschodzącym trendem, ale technologią determinującą konkurencyjność na rynku. Sztuczna inteligencja wspiera firmy handlowe w rozwiązywaniu problemów specyficznych dla ich branży, jak np. poprawa doświadczeń konsumentów czy wsparcie w tworzeniu cyfrowych treści. Nie bez znaczenia jest też wykorzystanie AI do zwiększenia produktywności firm detalicznych.
– Rozwiązania zasilane sztuczną inteligencję mają w naszej branży wielkie możliwości. Dla przykładu - firmy handlowe wykorzystujące AI do zarządzania zapasami odnotowują średnio 15-20% wzrost efektywności operacyjnej, a w obszarze marketingu i personalizacji oferty, wg badań McKinsey, odnotowują wzrost przychodów o 5-10%. Jednak tego typu narzędzia wymagają zaprojektowania i utrzymania całego procesu logistycznego i infrastruktury, dlatego też podmioty wprowadzające nowe rozwiązania, które dokonują analizy, to najczęściej duże sieci handlowe lub korporacje. Pole zastosowania AI jest bardzo rozległe: optymalizacja zarządzania zapotrzebowaniem, personalizacja oferty, automatyzacja, analiza zachowań konsumenckich i wiele innych – zauważa Adam Stańczak.
Międzynarodowe know-how
Oczekiwania klientów w stosunku do poszczególnych etapów procesu zakupowego ciągle rosną, a branża handlowa musi za tym nadążać. Jako ekspert rynku, ASM Group obserwuje te zmiany od środka, jednocześnie aktywnie kształtując jego krajobraz. Pomagają w tym doświadczenie i wiedza pozyskiwane również poza granicami Polski.
– Uczestniczymy w największych wydarzeniach branżowych dla rynków FMCG, farmaceutycznego czy elektroniki użytkowej. Tylko w czasie ostatnich kilku miesięcy wymienialiśmy się doświadczeniami na największych europejskich targach: w Warszawie, włoskiej Parmie czy Genewie. Nasze zespoły reprezentujące kilka krajów w Europie, dzięki pozyskanej wiedzy i analizie bieżących trendów, mogą skutecznie dzielić się know-how z naszymi klientami. To jedna z naszych przewag konkurencyjnych – podsumowuje Maciej Pawłowicz.
[1] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/dynamika-sprzedazy-detalicznej-w-maju-2024-roku,14,114.html
[2] https://www.bankier.pl/wiadomosc/Jest-nowa-projekcja-inflacji-NBP-Duzy-wzrost-w-2025-roku-8776922.html
[3] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/konsument-i-trendy-zakupowe/jakie-technologie-zachecaja-polakow-do-robienia-zakupow-w-sklepach-stacjonarnych-dane-2513868
Materiał sponsorowany przez ASM Group