Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
aktualizacja

Autonomiczne autobusy miejskie już wkrótce na ulicach?

2
Podziel się:

Chociaż autonomiczność wielu osobom wciąż kojarzy się z technologią przyszłości, pierwsze koncepcje pojazdów poruszających się samodzielnie były tworzone jeszcze podczas pierwszej wojny światowej. Dziś znajdujemy się na "ostatniej prostej" rozwoju tej technologii.

Autonomiczne autobusy miejskie już wkrótce na ulicach?
(East News, JAN GRACZYNSKI)

Testowane są już samochody osobowe, a w ostatnim czasie również autobusy i ciężarówki, które przemieszczają się bez kierowcy. Jednym z pionierów jest tu Volvo Buses, które testuje autonomiczny autobus miejski w Singapurze i szacuje, że już za kilkanaście lat autonomiczne autobusy miejskie wyjadą na ulice miast.

Autonomiczność nie od dziś

Pojazdy w pełni autonomiczne, czyli takie, które poruszają się samodzielnie, bez konieczności ingerencji człowieka, są jednym z głównych kierunków rozwoju transportu. Koncepcja ta jest rozwijana od wielu lat. Pierwsze samoloty bezzałogowe powstały jeszcze w 1918 r. Po drugiej wojnie światowej stworzono szereg rozwiązań, prowadzących do autonomiczności pojazdów w motoryzacji. W 1939 r. jeden z amerykańskich producentów opracował jeżdżący samodzielnie samochód, który poruszał się po kontrolowanych przez radio elektromagnetycznych polach. W 1956 r. powstały pierwsze kamery parkowania.

W 1973 r. Volvo opracowało autonomicznie kierowany pojazd służący do przenoszenia karoserii. W 1995 r. stworzono mini vana w 98 proc. sterowanego przez komputer. W 2002 r. wykorzystano system hamowania awaryjnego w sposób automatyczny, a w 2003 r. wprowadzono system automatycznego parkowania. W 2017 r. Volvo Cars znalazło się wśród pierwszych firm testujących autonomiczne samochody.

Autonomiczny autobus miejski

Autonomiczność dotyczy nie tylko aut osobowych, ale też większych pojazdów – ciężarówek czy autobusów. Przykładem tego jest miejski autobus elektryczny Volvo 7900 Electric, testowany obecnie w Singapurze we współpracy z Uniwersytetem Technologicznym Nanyang (NTU). To pierwszy, w pełni autonomiczny elektryczny autobus Volvo przeznaczony do wykorzystania w transporcie publicznym. Mierzy 12 metrów i może pomieścić 85 pasażerów. Obecnie trwają jego testy na terenie kampusu uniwersytetu.

– Autonomiczny autobus Volvo wykorzystuje złożony system czujników światła i zasięgów, połączonych z urządzeniami sterującymi i sztuczną inteligencją. Posiada też wgrane, dokładne mapy, a także kamery 360 stopni i system nawigacji satelitarnej. Wszystko to pozwala to na bezbłędne przemierzanie trasy oraz reagowanie na zmieniające się warunki na drodze – pojawiające się przeszkody czy zmiany w organizacji ruchu – mówi Marek Gawroński, Wiceprezes Volvo Polska ds. Relacji z Sektorem Publicznym.

Autonomiczność w parze z elektromobilnością

Rozwój technologii autonomicznych idzie w parze z rozwojem pojazdów zasilanych energią elektryczną. – Autonomiczne Volvo 7900 Electric to w pełni elektryczny autobus miejski. Jest przyjazny dla środowiska, gwarantuje cichą i bezemisyjną pracę, zużywa 80 procent mniej energii niż tej samej wielkości autobus o napędzie diesla – zaznacza Marek Gawoński.

Dodatkowo, dane zbierane i analizowane przez autobusy autonomiczne mogą być wykorzystywane do efektywniejszego zarządzania ruchem ulicznym, co pozwoli na zmniejszenie korków. Mniej zatłoczone ulice przekładają się na redukcję emisji spalin i ogólny wzrost komfortu życia mieszkańców miasta.

Kiedy autobusy autonomiczne na ulicach?

Wykorzystanie autobusów autonomicznych w ruchu miejskim nie nastąpi oczywiście w najbliższych kilku latach, to złożony proces, który musi być prowadzony krok po kroku ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo. Z drugiej strony – nie jest to wcale tak odległa perspektywa. Volvo szacuje, że pierwsze autonomiczne autobusy miejskie mogą zacząć wozić pasażerów już za kilkanaście lat.

Sieć 5G a pojazdy autonomiczne

Do roku 2025 we wszystkich krajach europejskich powinna funkcjonować sieć 5G, która może odegrać istotną rolę w rozwoju transportu autonomicznego. Na macierzystym rynku Volvo – w Szwecji – pierwsza sieć 5G została uruchomiona na potrzeby przemysłu w fabryce Volvo w mieście Eskilstuna. Volvo już dziś używa też technologii 5G do testów zdalnie sterowanych maszyn i rozwiązań autonomicznych.

Volvo Polska

Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych. W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. Na początku lat 90-tych Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, która dziś jest największym zakładem produkcyjnym Volvo Buses w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.

W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów - gama pojzdów obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric.

Kierunek Katowice

Dokąd pędzi mobilna rewolucja? Jak nadać jej tempo i kierunek akceptowalny przez biznes jak i społeczeństwa? To pytania, na które odpowiedzą liderzy świata na styku technologii, motoryzacji i logistyki spotykający się 9 i 10 października na Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach. To łącznie dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 7 ścieżek tematycznych, 150 speakerów i ponad 5000 uczestników. To do Katowic przyjadą wpływowi dla branży politycy i menedżerowie z Polski i z regionu CEE. Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm oraz instytucji związanych z sektorem mobility w tym: Volkswagen Group Polska, Volvo, Mercedes-Benz, Northvolt, Umicore, Ertico, Ampaire czy PKN Orlen, Grupa Azoty, Tauron i ABB, a także Urząd Dozoru Technicznego, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych i Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia. Impact mobility rEVolution'19 to wszystko co ważne i nowe w m.in. zeroemisyjnych napędach, samochodach w sieci, nowych modelach biznesowych, rozwiązaniach dla smart city czy rozwiązaniach, mających dodatni wpływ na środowisko. Przyjedź do i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki! Jaki będzie następny ruch w rewolucji dotyczącej inteligentnej mobilności? Dowiesz się na Impact mobility rEVolution’19!

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(2)
WYRÓŻNIONE
Don Mateo-Pin...
5 lata temu
A kiedy u nas pierwszy autonomiczny autobus na wungiel?
bleble
5 lata temu
ojojojoojojjj nie będzie kogo opindalać !!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (2)
bleble
5 lata temu
ojojojoojojjj nie będzie kogo opindalać !!
Don Mateo-Pin...
5 lata temu
A kiedy u nas pierwszy autonomiczny autobus na wungiel?

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.