Testowane są już samochody osobowe, a w ostatnim czasie również autobusy i ciężarówki, które przemieszczają się bez kierowcy. Jednym z pionierów jest tu Volvo Buses, które testuje autonomiczny autobus miejski w Singapurze i szacuje, że już za kilkanaście lat autonomiczne autobusy miejskie wyjadą na ulice miast.
Autonomiczność nie od dziś
Pojazdy w pełni autonomiczne, czyli takie, które poruszają się samodzielnie, bez konieczności ingerencji człowieka, są jednym z głównych kierunków rozwoju transportu. Koncepcja ta jest rozwijana od wielu lat. Pierwsze samoloty bezzałogowe powstały jeszcze w 1918 r. Po drugiej wojnie światowej stworzono szereg rozwiązań, prowadzących do autonomiczności pojazdów w motoryzacji. W 1939 r. jeden z amerykańskich producentów opracował jeżdżący samodzielnie samochód, który poruszał się po kontrolowanych przez radio elektromagnetycznych polach. W 1956 r. powstały pierwsze kamery parkowania.
W 1973 r. Volvo opracowało autonomicznie kierowany pojazd służący do przenoszenia karoserii. W 1995 r. stworzono mini vana w 98 proc. sterowanego przez komputer. W 2002 r. wykorzystano system hamowania awaryjnego w sposób automatyczny, a w 2003 r. wprowadzono system automatycznego parkowania. W 2017 r. Volvo Cars znalazło się wśród pierwszych firm testujących autonomiczne samochody.
Autonomiczny autobus miejski
Autonomiczność dotyczy nie tylko aut osobowych, ale też większych pojazdów – ciężarówek czy autobusów. Przykładem tego jest miejski autobus elektryczny Volvo 7900 Electric, testowany obecnie w Singapurze we współpracy z Uniwersytetem Technologicznym Nanyang (NTU). To pierwszy, w pełni autonomiczny elektryczny autobus Volvo przeznaczony do wykorzystania w transporcie publicznym. Mierzy 12 metrów i może pomieścić 85 pasażerów. Obecnie trwają jego testy na terenie kampusu uniwersytetu.
– Autonomiczny autobus Volvo wykorzystuje złożony system czujników światła i zasięgów, połączonych z urządzeniami sterującymi i sztuczną inteligencją. Posiada też wgrane, dokładne mapy, a także kamery 360 stopni i system nawigacji satelitarnej. Wszystko to pozwala to na bezbłędne przemierzanie trasy oraz reagowanie na zmieniające się warunki na drodze – pojawiające się przeszkody czy zmiany w organizacji ruchu – mówi Marek Gawroński, Wiceprezes Volvo Polska ds. Relacji z Sektorem Publicznym.
Autonomiczność w parze z elektromobilnością
Rozwój technologii autonomicznych idzie w parze z rozwojem pojazdów zasilanych energią elektryczną. – Autonomiczne Volvo 7900 Electric to w pełni elektryczny autobus miejski. Jest przyjazny dla środowiska, gwarantuje cichą i bezemisyjną pracę, zużywa 80 procent mniej energii niż tej samej wielkości autobus o napędzie diesla – zaznacza Marek Gawoński.
Dodatkowo, dane zbierane i analizowane przez autobusy autonomiczne mogą być wykorzystywane do efektywniejszego zarządzania ruchem ulicznym, co pozwoli na zmniejszenie korków. Mniej zatłoczone ulice przekładają się na redukcję emisji spalin i ogólny wzrost komfortu życia mieszkańców miasta.
Kiedy autobusy autonomiczne na ulicach?
Wykorzystanie autobusów autonomicznych w ruchu miejskim nie nastąpi oczywiście w najbliższych kilku latach, to złożony proces, który musi być prowadzony krok po kroku ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo. Z drugiej strony – nie jest to wcale tak odległa perspektywa. Volvo szacuje, że pierwsze autonomiczne autobusy miejskie mogą zacząć wozić pasażerów już za kilkanaście lat.
Sieć 5G a pojazdy autonomiczne
Do roku 2025 we wszystkich krajach europejskich powinna funkcjonować sieć 5G, która może odegrać istotną rolę w rozwoju transportu autonomicznego. Na macierzystym rynku Volvo – w Szwecji – pierwsza sieć 5G została uruchomiona na potrzeby przemysłu w fabryce Volvo w mieście Eskilstuna. Volvo już dziś używa też technologii 5G do testów zdalnie sterowanych maszyn i rozwiązań autonomicznych.
Volvo Polska
Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych. W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. Na początku lat 90-tych Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, która dziś jest największym zakładem produkcyjnym Volvo Buses w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.
W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów - gama pojzdów obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric.
Kierunek Katowice
Dokąd pędzi mobilna rewolucja? Jak nadać jej tempo i kierunek akceptowalny przez biznes jak i społeczeństwa? To pytania, na które odpowiedzą liderzy świata na styku technologii, motoryzacji i logistyki spotykający się 9 i 10 października na Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach. To łącznie dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 7 ścieżek tematycznych, 150 speakerów i ponad 5000 uczestników. To do Katowic przyjadą wpływowi dla branży politycy i menedżerowie z Polski i z regionu CEE. Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm oraz instytucji związanych z sektorem mobility w tym: Volkswagen Group Polska, Volvo, Mercedes-Benz, Northvolt, Umicore, Ertico, Ampaire czy PKN Orlen, Grupa Azoty, Tauron i ABB, a także Urząd Dozoru Technicznego, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych i Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia. Impact mobility rEVolution'19 to wszystko co ważne i nowe w m.in. zeroemisyjnych napędach, samochodach w sieci, nowych modelach biznesowych, rozwiązaniach dla smart city czy rozwiązaniach, mających dodatni wpływ na środowisko. Przyjedź do i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki! Jaki będzie następny ruch w rewolucji dotyczącej inteligentnej mobilności? Dowiesz się na Impact mobility rEVolution’19!