Zmiany weszły w życie w poniedziałek 10 stycznia o godz. 6. Przejazd przez bramki na odcinku Świecko-Konin koncesyjnej autostrady A2 (nie mylić z państwowymi objętymi systemem e-Toll) każdorazowo kosztuje:
- 25 zł - Kat. 1 (motocykle i pojazdy osobowe o dwóch osiach)
- 37 zł - Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami)
- 57 zł - Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)
- 87 zł - Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)
- 250 zł - Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne)
Ceny biletów wzrosły mniej więcej o 8,6 proc. W przypadku większości kategorii to od 2 zł (dla osobówek) do 7 zł (pojazdy o więcej niż trzech osiach). W przypadku maszyn ponadnormatywnych opłatę spółka Autostrada Wielkopolska podwyższyła o 20 zł.
Inflacja, rozbudowa o trzeci pas — dlaczego autostrada A2 podrożała?
"Zmiana cen podyktowana jest wzrostem kosztów utrzymania, obsługi kredytów oraz realizacją wieloletniego planu inwestycyjnego. Rosnąca w szybkim tempie i utrzymująca się na najwyższym poziomie od 20 lat inflacja, wzrost cen w sektorze budowlanym oraz cen producenckich przekładają się na wzrost kosztów zarówno utrzymania, jak i aktualnie realizowanych i planowanych inwestycji" - czytamy w komunikacie Autostrady Wielkopolskiej o wprowadzeniu podwyżek.
Spółka przytacza dane dot. inflacji, która - jak wynika z danych GUS - w grudniu 2021 r. była najwyższa od ponad dwóch dekad. Osiągnęła poziom 8,6 proc. i właśnie o tyle wzrosły opłaty na koncesyjnej A2.
Autostrada Wielkopolska podwyżki uzasadnia także prowadzonymi inwestycjami. Które jak np. remont państwowego odcinka A2 od węzła Emilia do Strykowa nie obciążają budżetu państwa. AWSA planuje np. wymianę nawierzchni na odcinku Nowy Tomyśl-Poznań Zachód.
"Rozpoczęły się prace planistyczne nad dalszą rozbudową obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu na odcinku Poznań Krzesiny-Poznań Wschód" - podaje spółka. Dodaje także, że podwyżki nie zostały wprowadzone na najbardziej skrajny odcinku autostrady A2: Świecko-Nowy Tomyśl.
GDDKiA krytykuje podwyżki na A2
Decyzja AWSA została w poniedziałek skrytykowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Chociaż GDDKiA zaznacza, że nie posiada "realnych uprawnień", by skłonić spółkę do jej zmiany. Drogowcy informują jednak, że zwróciła się do właściciela A2 o rozważenie, czy wzrost opłat jest faktycznie konieczny.
"Patrząc przez pryzmat planowanego wzrostu opłat na odcinku zarządzanym przez AWSA, należy zwrócić uwagę, że stawki na autostradach zarządzanych przez GDDKiA od lat pozostają niezmienione" - wskazała Dyrekcja. I dalej: "W ocenie GDDKiA wzrost stawek opłat jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy".
Drogowcy obawiają się, że zmiana stawki opłat sprawi, że ruch z autostrady przeniesie się na inne drogi. Chociażby na równoległą z A2 krajową 92. "Koncesjonariusz, ustalając kwotę podwyżki, nie wziął pod uwagę wyjątkowych okoliczności gospodarczych oraz zmieniającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej w okresie pandemii. Wprowadzenie podwyżki nie znajduje uzasadnienia w obecnej sytuacji" - ocenia GDDKiA.