Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

"Awaria kontrolowana". Nowe ustalenia w sprawie pociągów Newagu

48
Podziel się:

Wraca głośna sprawa nagłych zatrzymań pociągów Newag za sprawą reportażu TVN24 "Awaria kontrolowana". Spółka zaprzecza, że miałaby celowo wprowadzać do kodu zapisy unieruchamiające pociągi. Dziennikarze ustalili, że w trakcie kampanii wyborczej w siedzibie firmy promował się Mateusz Morawiecki, mimo że miał już wtedy wiedzieć o sprawie.

"Awaria kontrolowana". Nowe ustalenia w sprawie pociągów Newagu
Impuls od Newagu dla Kolei Dolnośląskich (Materiały prasowe)

Afera związana z pociągami Newag wybuchła pod koniec 2023 r., gdy hakerzy z grupy "Dragon Sector" podali wyniki swojego śledztwa, o czym poinformował jako pierwszy onet.pl. Zostali poproszeni o pomoc przez zrozpaczonych przewoźników, w tym Kolei Dolnośląskich, którym z niewiadomych przyczyn psuły się pociągi Impuls firmy Newag.

Eksperci wykryli, że w oprogramowaniu są miały być zapisy sprawiające, że pojazdy mają ulegać awarii w określonych miejscach – np. w okolicach hal remontowych konkurencji – oraz czasie. Hakerom miało się też udać uruchomić pociągi. Newag zaprzeczał, by wprowadził takie rozwiązania do oprogramowania pojazdów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Na obciachu zarobiła miliony! Polacy pokochali klapki Kubota - Alina Sztoch w Biznes Klasie

Awaria Impulsów Newagu wykryte w ostatniej chwili

Do sprawy postanowił wrócić TVN24. W reportażu "Awaria kontrolowana" w "Czarno na białym" dziennikarka Olga Orzechowska zauważa, że "tajemnicze awarie" zaczęły się już na początku 2022 r. Firma Serwis Pojazdów Szynowych (SPS), która naprawiała sparaliżowane składy, w bezradności zwróciła się do zespołu specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa z "Dragon Sector", gdyż obawiała się, że mogły one paść ofiarą ataku hakerskiego.

W pierwszej fazie Piotr Miecznikowski, właściciel firmy SPS, nie wyraził zgody na włączenie w naprawę zespołu hakerów. Obawiał się odpowiedzialności prawnej za ingerowanie w kod. Z czasem jednak zmienił zdanie. A oni mieli odkryć tajemniczy kod w oprogramowaniu.

Choć po drodze Koleje Dolnośląskie, bo to serwis ich składów się opóźniał, były już gotowe zerwać umowę i przekazać je Newagowi do przeglądu. Informatycy mieli wykryć "blokady" w oprogramowaniu w dniu, w którym KD miały zerwać umowę z SPS.

Nigdy się tak nie cieszyłem. Bardzo, bardzo, bardzo. Stoimy przed wejściem do Kolei Dolnośląskich i dostaję telefon, że pociąg jeździ. Jak to: "jeździ"? No jeździ – wspomina Piotr Miecznikowski w rozmowie z TVN24.

W kodzie Impulsów hakerzy mieli odnaleźć m.in. koordynaty geograficzne zakładów konkurencyjnych firm. Zgodnie z zapisami kodu, jak sugerują informatycy, pociągi miały się unieruchamiać na stałe w momencie, gdy stały pod wskazanymi koordynatami dłużej niż 10 dni. W kodzie miał być też zapisany sposób obejścia blokad.

Newag zrzuca winę na hakerów

Sprawą zajęła się m.in. sejmowa komisja. O wpisanie danych geograficznych do kodu pytał przedstawicieli Newagu m.in. Janusz Cieszyński czy Paulina Matysiak. Politycy nie uzyskali jednak jasnej odpowiedzi.

W rozmowie z TVN24 przedstawiciele Newagu zaprzeczają, by zastosowali takie rozwiązania w kodzie oprogramowania składów. – W żadnym wypadku, myśmy żadnych modyfikacji, żadnych zmian o takim charakterze, ani takiej funkcjonalności nie wprowadzali – odpowiada na pytania telewizji Józef Michalik, wiceprezes spółki Newag.

"Spółka odpowiedzialność za kłopoty z pociągami przerzuca na grupę 'Dragon Sector'" – relacjonuje TVN24. Z czasem Newag poinformował też Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW) i Służby Kontrwywiadu Wojskowego (SKW) o ingerencji w kod oprogramowania produkowanych przez siebie składów.

Jesteśmy strasznie zdziwieni linią obrony, którą oni podjęli, że: 'my tego nie zrobiliśmy, nie wiemy, kto to zrobił, nie chcemy nic tutaj robić, a w ogóle to wy jesteście tutaj tymi złymi, bo nie mieliście prawa analizować oprogramowania z pociągów, bo to jest naruszenie praw autorskich' – mówi TVN24 Jakub Stępniewicz z grupy 'Dragon Sector'.

Premier prowadził kampanię w Newagu

TVN24 zauważa też, że od 2022 r. informacje o nieprawidłowościach związanych z pociągami miały trafiać do różnych państwowych instytucji. Wymienia:

  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK),
  • Państwowy Zespół Reagowania na Ataki w Zakresie Cyberbezpieczeństwa (CERT),
  • Urząd Transport Kolejowego (UTK),
  • Ministerstwo Cyfryzacji (MC),
  • Prokuraturę w Nowym Sączu (tam swoją siedzibę ma Newag),
  • Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA),
  • ABW,
  • SKW.
Żadna z tych instytucji nie orzekła, kto stał za tajemniczymi awariami pociągów Newagu – podsumowuje dziennikarka "Czarno na białym".

Zauważa też, że kampanię przedwyborczą w Newagu prowadził ówczesny premier Mateusz Morawiecki, mimo że na tamtym etapie miał już wiedzę o niejasnościach związanych z awariami, co potwierdził Janusz Cieszyński, który wtedy był ministrem cyfryzacji.

Tajemnicze awarie nagłośnili dziennikarze

O tym, że z pociągami Newagu jest coś nie tak, spekulowano w branży od wielu miesięcy. Serwis rynek-kolejowy.pl relacjonował od 2022 r., że serwisowanie Impulsów się przedłuża, czego ofiarami są klienci. Przewoźnicy posiadający tego typu składy odwoływali część przejazdów, a w innych podstawiali komunikację zastępczą, w tym np. autobusy.

Skandal wybuchł po wspomnianej publikacji portalu onet.pl. 6 grudnia 2023 r. akcje Newagu zanurkowały na giełdzie. Już cztery dni później ABW złożyła zawiadomienie do prokuratury w tej sprawie. 13 lutego 2024 r. policja weszła do siedziby firmy.

Nie wyobrażam sobie, żeby producent o takiej sile i przewadze konkurencyjnej w Polsce poszedłby na coś takiego. Pracuję w branży od 12 lat i nigdy z czymś takim się nie spotkałem. Nie przypominam sobie żadnej podobnej sytuacji w Polsce czy za granicą. Chyba żaden z producentów nie poważył się na to ze względu na reputację. Jeśli te ustalenia są prawdziwe, to Newag może mieć ogromne problemy na rynku – komentował w grudniu 2023 r. w rozmowie z money.pl Radosław Karwicki z Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

Newag zaprzecza

Nieprawdą jest, że wywoływaliśmy usterki naszych pociągów, by rzekomo przejąć zlecenia na ich naprawę. To oszczerstwo. Firma serwisująca tabor dla Kolei Dolnośląskich nie potrafiła wywiązać się ze zlecenia serwisu pociągów naszej produkcji i, aby uniknąć kar umownych, stworzyła tę spiskową teorię na potrzeby mediów. Z Onetu dowiedzieliśmy się, że wynajęła hakerów, którzy dla niej mieli stworzyć raport nas obwiniający – stwierdził prezes Newagu Zbigniew Konieczek, cytowany przez PAP Biznes.

Głos w tej sprawie zabrał też Zbigniew Jakubas. Polski miliarder kontroluje Newag. – Publikacja Onet jest nierzetelna, wprowadzająca w błąd i narusza nie tylko dobra osobiste Newag i moje, ale stanowi manipulację notowaniami akcji Newag S.A. Tą sprawą muszą zająć się wszystkie organy i służby państwa skomentował w rozmowie z serwisem businessinsider.com.pl.

W marcu 2024 r. natomiast Newag poinformował dziennikarzy, że udostępni przewoźnikom nieodpłatną licencję do oprogramowania systemu sterowania pojazdami Impuls wraz z prawem sublicencji. Dzięki niej będą mogli przywrócić stan oprogramowania do konfiguracji zgodnej z konfiguracją w wydanym zezwoleniu na wprowadzenie do obrotu – relacjonował rynek-kolejowy.pl.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(48)
WYRÓŻNIONE
Pio
8 miesięcy temu
Gdzie te nowe ustalenia? Autor nabija wyświetlenie i nie napisał nic nowego!
JohnnyB
8 miesięcy temu
A niby jakie są te nowe ustalenia? Bo ten reportaż i artykuł powtarza tylko wcześniej ustalone informacje, jedynie w bardziej atrakcyjnej (i dodającej sensacji) formie.
mhm
8 miesięcy temu
Każdy kto ma pojęcie o IT i oglądał wystąpienie chłopaków w jaki sposób doszli do tego dlaczego pociągi się psuły wie doskonale kto tutaj kłamie. Wstyd na cały świat panie Jakubas. Dodatkowo teraz widzimy kto broni sitwy, a kto nie. Zgroza
NAJNOWSZE KOMENTARZE (48)
Kolejarz
8 miesięcy temu
Właściciel SPS to Piotr Mieczkowski. Zamiast zlepiać strzępy informacji z różnych źródeł, warto zapoznać się z materią, o której się chce pisać
Adfghj
8 miesięcy temu
Sprawa powinna być odpowiednio nagłośniona nikt nie powinien składać zamówien w ten firmie.jezeli newag jest tak pazerny powinien upaść i tyle
SikiMoniki
8 miesięcy temu
VW byl pierwszy z dieslem....
jak zniszczyć...
8 miesięcy temu
Jasne jak Słońce - chodziło o to by Newag przejął/odzyskał pociągi po serwisie, odremontowane za friko zaś kary umowne miały zniszczyć konkurencję !? i dotyczyło to KAŻDEJ konkurencji bo gdy skład stał pod wskazanymi koordynatami dłużej niż 10 dni nie dał się uruchomić bez "ukrytej" procedury !!! VW też miał aferę - oprogramowanie spalania !?
Wanda
8 miesięcy temu
Po pierwsze to Piotr MIECZKOWSKI. Po drugie to nazwisko wiele mówi i dużo wyjaśnia. Po trzecie hakerzy u tego człowieka - czy to przypadek. Czy takie oprogramowanie mają bądź miały pozostałe pociągi, które nie były u tego człowieka ?
...
Następna strona

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.