W piątek seria usterek technicznych zakłóciła działanie usług linii lotniczych, banków i giełdy w Londynie. Rozległa seria awarii rozprzestrzeniła się od USA po Azję po tym, jak firma Microsoft poinformowała o usterce wszystkich swoich usług online. Australijski rząd i tamtejsze media donoszą, że może to mieć związek z ostatnią aktualizacją systemów cyberbezpieczeństwa firmy CrowdStrike.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Awaria w PKO BP i Santander Bank Polska
Według serwisu downdetector.pl liczba zgłoszeń awarii dot. Santander Bank Polska wzrosła lawinowo w piątek przed godz. 8 i nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. "Mam dwukrotnie zablokowane środki na karcie przy zakupach online, a status zamówienia jest ciągle nieopłacony" - napisał jeden z użytkowników na stronie zgłoszeń. Inny donosi o "dwukrotnej odmowie płatności kartą w terminalu i pobraniu pieniędzy z konta". Według serwisu najwięcej zgłoszeń awarii (76 proc.) dotyczy właśnie płatności kartą.
Inny obraz sytuacji przedstawia bank. - W tej chwili są 163 raporty przy prawie 6 mln klientów. Nie działa nam infolinia, natomiast działają karty, można się logować do bankowości elektronicznej i do bankowości mobilnej - mówi money.pl Ewa Krawczyk z biura prasowego Santandera. - W bankowości mobilnej mogą być pojedyncze utrudnienia. Natomiast, co do zasady można się spokojnie logować, jest dostęp do konta, działają nasze karty, można wypłacać z bankomatu - dodaje.
Downdetector.pl raportuje też awarie w PKO BP. Tam problemy zaczęto masowo zgłaszać przede wszystkim po godz. 9. Blisko połowa zgłoszeń dotyczy przelewów (42 proc.), dostępu do bankowości online (31 proc.) i bankowości mobilnej (27 proc.).
Biuro prasowe PKO BP nie potwierdza jednak informacji o problemach.
Po południu serwis tvn24.pl opublikował zaktualizowane stanowiska firm. Oba banki deklarują, że problemu nie ma. Jak przekazuje portal, Santander stwierdził, że "usługi są dostępne". PKO BP napisało natomiast, że "awaria nie ma wpływu na bieżące działanie banku. Sytuacja jest stabilna, a eksperci ds. bezpieczeństwa na bieżąco monitorują sytuację".
Mimo tych deklaracji w serwisie downdetector.pl nadal widać większą niż zwykle liczbę zgłoszeń dotyczących problemów z usługami obu tych banków. Choć zgłoszeń jest znacznie mniej niż z rana, to zarazem nadal dużo więcej niż wczoraj.
Minister cyfryzacji o awarii: nie ma problemów do niepokoju
Obecnie w Polsce systemy infrastruktury krytycznej działają płynnie - poinformował w piątek wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, w związku z globalną awarią systemów Microsoft. Dodał, że na tę chwilę nie ma powodów do niepokoju.
" Globalna awaria systemów Microsoft jest monitorowana przez polskie służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo. Na bieżąco będziemy informować o sytuacji, a na tę chwilę nie ma powodów do niepokoju" - dodał w swoim wpisie.