Ponad 64 proc. firm z sektora wierzytelności deklaruje korzystanie z automatyzacji w zarządzaniu zadłużeniem klientów - wskazują wyniki badania "Innowacje i automatyzacja procesów w branży windykacyjnej", przeprowadzonego przez Polski Związek Zarządzania Wierzytelnościami wśród jego członków. Najczęściej wskazywaną czynnością, którą można powierzyć algorytmom, była analiza danych (20 proc.). Na drugim miejscu, z 17 proc. udziałem, znalazły się inteligentne przetwarzanie dokumentów oraz komunikacja z osobą zadłużoną za pomocą cyfrowych agentów, chatbotów czy voicebotów.
"Dzięki rozwojowi zaawansowanych technologii rynek wierzytelności zyskuje obecnie szerokie możliwości - jest w stanie lepiej zrozumieć zachowania klientów, przewidzieć potencjalne trudności w płatnościach oraz stworzyć spersonalizowane strategie wyjścia z długu. A to w efekcie prowadzi do doświadczeń klientów. Na końcu zyskuje też biznes, który na co dzień odczuwa negatywne skutki zatorów płatniczych wynikających m.in. z przeterminowanych należności" - komentuje Aneta Borycka, prezeska zarządu B2 Impact (wcześniej Ultimo), jednego z liderów polskiego rynku zarządzania wierzytelnościami.
Rola firm windykacyjnych w stabilizowaniu i pobudzaniu polskiej gospodarki jest istotna, czego dowodzą liczby. Z danych GUS wynika, że tylko w latach 2020-2023 spółkom zarządzającym zadłużeniem w Polsce udało się odzyskać ponad 28 mld zł wierzytelności, z czego większość - 19,5 mld zł - stanowiły zaległości konsumenckie. Jednocześnie, w każdym z badanych lat r/r zwiększała się suma odzyskanych długów.
Jak podkreśla prezeska B2 Impact, aby utrzymać ten pozytywny trend, branża stawia dziś na elastyczne podejście, oparte na wzajemnym zrozumieniu i dialogu z osobami zmagającymi się z problemami finansowymi. Prawniczy żargon ustępuje miejsca prostym, przejrzystym i transparentnym komunikatom, które pomagają klientom zrozumieć swoją sytuację i podjąć odpowiednie kroki naprawcze.
"Zarządzanie wierzytelnościami konsumenckimi w Polsce staje się coraz bardziej wymagające, głównie z powodu zmieniającej się struktury portfeli wierzytelności i rosnących potrzeb klientów. W odpowiedzi na te wyzwania wdrażamy innowacyjne rozwiązania z zakresu analityki i wykorzystania danych oraz nieustannie doskonalimy procesy związane z obsługą klienta. Osobom zadłużonym dajemy możliwość samodzielnego ustalania wysokości, formy i terminu spłaty na portalu B2 Impact Online, zapewniając wielokanałowe doradztwo. Klienci mogą liczyć na wsparcie zarówno w tradycyjnych rozmowach telefonicznych, jak i przez doradców dostępnych na chacie. Dzięki temu zarządzanie zadłużeniem staje się równie proste i intuicyjne jak korzystanie z nowoczesnych narzędzi bankowych" - podkreśla Aneta Borycka.
Jednocześnie wskazuje, że taka strategia ma nie tylko pomóc w spłacie zadłużenia, ale także stanowić fundament odbudowy zdolności kredytowej oraz wiarygodności konsumentów w oczach instytucji finansowych i usługodawców.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Materiał sponsorowany przez B2 Impact