Coraz więcej polskich przedsiębiorstw zmaga się z kłopotami finansowymi. Jak wynika z przygotowanego przez agencję Coface raportu "Niewypłacalność w Polsce po trzech kwartałach 2023 r.", od stycznia do września bankructwo ogłosiło już 3640 firm. To aż o 89 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i o prawie 1/3 więcej niż w całym 2022 r., gdy upadły 2752 przedsiębiorstwa. Wśród firm, które ogłosiły niewypłacalność, najwięcej jest małych podmiotów – indywidualnych przedsiębiorców. Do końca września upadło 2798 JDG, 637 spółek z o.o., 76 spółek komandytowych oraz 69 spółek akcyjnych.
Sektorem, który najbardziej narażony jest na niewypłacalność, są usługi. Tylko w III kwartale tego roku upadło 336 firm usługowych. Bankructwo ogłosiły także m.in. 253 przedsiębiorstwa z branży handlowej, 171 z produkcyjnej, 152 z budowlanej oraz 119 z transportowej. Największą liczbę niewypłacalności odnotowano w województwach: mazowieckim, śląskim oraz wielkopolskim.
Czy nasz kontrahent jest dłużnikiem?
W trudnych dla gospodarki czasach znalezienie zaufanego kontrahenta to klucz do spokoju. Nierzetelny partner w biznesie potrafi przysporzyć mnóstwa nerwów i wpędzić naszą firmę w tarapaty, również finansowe. Z informacji publikowanych regularnie przez wywiadownie gospodarcze wynika, że nieuregulowane zobowiązania przedsiębiorców w Polsce przekroczyły już 45 mld zł.
Mimo to wciąż stosunkowo niewielu właścicieli firm przed rozpoczęciem współpracy sprawdza kontrahenta lub klienta. A nawet jeśli już to robi, to najczęściej wybiera tylko jedną z dostępnych baz informacji gospodarczej. Trzeba przy tym pamiętać, że brak wpisu w konkretnej bazie nie oznacza, że dana firma nie jest dłużnikiem, mogła bowiem zostać zgłoszona do innego rejestru. Całościowy obraz kontrahenta daje tylko sprawdzenie go w kilku różnych bazach i rejestrach.
I choć na takiej weryfikacji nie warto oszczędzać, bo straty wynikające ze współpracy z nieuczciwą firmą mogą być nieporównywalnie większe, to nie da się ukryć, że wykupienie kilku szczegółowych raportów wiąże się ze sporym wydatkiem. I tutaj z pomocą przychodzi polski gigant technologiczny – Comarch, który w swojej platformie Apfino (chmurowe narzędzie z usługami bazującymi na najnowocześniejszych technologiach, które pomaga dbać o płynność finansową firmy) umożliwia kompleksowe sprawdzenie kontrahenta w kilku bazach jednocześnie.
Koszt usługi będzie zdecydowanie niższy niż wykupienie oddzielnych raportów w różnych rejestrach. Jest to możliwie, bo Comarch Apfino ściśle współpracuje z największymi biurami informacji gospodarczej. Nie ma tu kosztów abonamentowych i opłaty aktywacyjnej. Płaci się jedynie za raport.
To także spora oszczędność czasu. Nie trzeba logować się oddzielnie do różnych systemów. Wszystko mamy i przechowujemy bezpiecznie w jednym miejscu w polskiej chmurze Comarch.
Sprawdź partnera biznesowego
Usługa "Sprawdź kontrahenta" dostępna jest 24/7. Wystarczy kilka kliknięć, aby otrzymać szczegółowe informacje o wiarygodności finansowej naszego partnera biznesowego. Jedno zapytanie sprawdza daną firmę w rejestrach publicznych i dwóch dużych biurach informacji gospodarczej: BIG InfoMonitor oraz ERIF BIG. Aby otrzymać dostęp do funkcji zapytań, wystarczy zalogować się do Apfino, a następnie w kilku prostych krokach skonfigurować usługę.
Raporty można pobrać w dwóch wersjach SMART i PREMIUM. Korzystając z pierwszego wariantu, m.in. dowiemy się, czy kontrahent jest wpisany jako dłużnik lub istnieją na jego temat jakiekolwiek informacje dotyczące regulowania płatności, które nie przekraczają 30 dni opóźnienia, w rejestrach dłużników. Uzyskamy także informacje, czy posiada zaległości w ZUS i Urzędzie Skarbowym, jaką ma formę prawną, czy znajduje się na białej liście podatników VAT oraz czy zmaga się z zakazami lub posiada ograniczenia w prowadzeniu działalności.
Wybierając wersję PREMIUM, dodatkowo poznamy szczegóły przeterminowanych (powyżej 30 dni) zaległości płatniczych kontrahenta oraz regulowania zobowiązań w terminie lub do 30 dni opóźnienia. Z raportu PREMIUM dowiemy się także o liczbie przeterminowanych zobowiązań kontrahenta oraz ich wartości (całościowo i pojedynczo). Uzyskamy także informację o danych wierzyciela, poznamy datę wpisu długu do rejestru oraz termin jego spłaty.
Raport z Apfino można wykorzystywać przez 90 dni. Jeśli często weryfikujemy kontrahentów, warto zdecydować się na zakup pakietu raportów, co zapewni naszej firmie kolejne oszczędności.
Szczegółową ofertę oraz cennik znajdziemy na stronie platformy Apfino.
Płatna współpraca z marką Comarch