Bank Millenium rozesłał ostrzeżenia do klientów, że jedną z metod stosowanych przez oszustów są fałszywe zbiórki pieniędzy. W takich przypadkach przestępcy podszywają się pod organizacje charytatywne lub osoby prywatne, organizując fałszywe akcje pomocowe.
Bezpiecznym rozwiązaniem jest korzystanie z dedykowanych funkcji w aplikacjach bankowych oraz wspieranie poprzez zweryfikowane zbiórki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kolejną formą oszustwa są fałszywe wiadomości rzekomo pochodzące od Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB). Takie wiadomości często zawierają linki, które prowadzą do stron wyłudzających dane osobowe lub finansowe. Prawdziwe alerty RCB nigdy nie zawierają linków, dlatego klikanie w takie wiadomości może okazać się niebezpieczne - przypomina bank.
Oszuści coraz częściej wykorzystują media społecznościowe do siania dezinformacji oraz wyłudzania danych. W sieci mogą pojawiać się posty z dramatycznymi relacjami z miejsc dotkniętych katastrofą. Choć wyglądają wiarygodnie, ich celem może być nie tylko wprowadzenie w błąd, ale także próba przejęcia danych osobowych.
Jeżeli po kliknięciu w taki post pojawia się prośba o wpisanie danych logowania – nie rób tego - ostrzega bank.
Pieniądze zbiera polski biznes
Pieniądze zbiera także m.in. polski biznes. W opublikowanym w piątek na LinkedInie nagraniu wideo Rafał Brzoska poinformował, że właściciele czeskiego funduszu inwestycyjnego PPF postanowili znacząco wesprzeć zbiórkę polskiego biznesu na rzecz ofiar powodzi w Polsce.
- Zwróciłem się do akcjonariuszy InPostu z prośbą o wsparcie. Muszę powiedzieć, że wiadomość, która do mnie dotarła wczoraj wieczorem, zwaliła mnie z nóg. Fundacja rodziny Kellnerów, właściciele funduszu PPF - największego obecnie współakcjonariusza InPostu - postanowiła przekazać na naszą zbiórkę pod hasłem "Przedsiębiorcy dla Powodzian" 2 mln euro - powiedział prezes polskiego operatora paczkomatów.
"Po tej wpłacie suma naszej zbiórki sięgnie ponad 23 milionów złotych plus prawie 100 mln złotych w formie przekazanych produktów i świadczonych nieodpłatnie usług" - podkreślił Brzoska.