Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał w środę podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu umowę z Bankiem Ochrony Środowiska w sprawie dystrybucji dopłat do leasingu pojazdów zeroemisyjnych.
- Umowa to efekt zakończonego naboru na banki, które w imieniu NFOŚiGW będą dystrybuować dotacje, głównie dla przedsiębiorców, w formie dopłat do leasingu w ramach programu priorytetowego "Mój elektryk". Pierwszym bankiem, który spełnił kryteria wyboru i na tej podstawie mógł zawrzeć umowę z NFOŚiGW, jest Bank Ochrony Środowiska - powiedział na briefingu prasowym Kurtyka.
Jak dodał, "to ważny i w wielu aspektach przełomowy dzień dla polskiej elektromobilności".
- Przełomowy dlatego, że uruchamiamy po raz pierwszy transzę 400 mln zł dopłat dla pojazdów indywidualnych. Tego wcześniej nie było. I ta transza będzie również szła - i tutaj jest drugi przełom - również dając możliwość sfinansowania pojazdów w tym trybie leasingowym - tłumaczył szef resortu klimatu i środowiska.
Budżet programu "Mój elektryk", którego wdrażanie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi 500 mln zł, z czego 400 mln zł jest przeznaczone na dopłaty do leasingu.
Z otrzymanej z NFOŚiGW puli środków banki-pośrednicy będą udzielały firmom i instytucjom dofinansowania w formie bezzwrotnej dotacji na fabrycznie nowe samochody zeroemisyjne kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e.
- Efektem będzie nie tylko powiększenie taboru przyjaznego środowisku, ale pośrednio także rozwój infrastruktury ładowania. Osiągniemy zatem dwa cele: ekonomiczny i klimatyczny, czyli ożywienie w gospodarce i ograniczenie emisji szkodliwych gazów i substancji do atmosfery – powiedział Kurtyka.
W NFOŚiGW trwa nabór wniosków od osób fizycznych chcących otrzymać dotację do zakupionego osobowego samochodu elektrycznego, który potrwa do 31 września 2025 r. Kwota dopłaty sięga w tym naborze 18 tys. 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych (posiadaczy Karty Dużej Rodziny, dalej KDR) – 27 tys. zł.
Program daje możliwość otrzymania z NFOŚiGW dotacji do zakupu fabrycznie nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, których koszt nabycia nie przekracza 225 tys. zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy KDR.